Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ekf

Medlem
Jag håller helt med dig om att det ju vore helt ologiskt att hänga upp sig på restid snarare än avstånd
Nu verkar det ju inte som att det står i FHMs skriftliga rekommendationer enligt vad som konstaterats ovan, men en tolkning jag fått till mig var att det var just tiden som var intressant. Detta för att man smidigt skulle kunna ta sig hem med sin egen bil om man började uppvisa symptom.
Om det ligger något bakom den tolkningen vet jag inte, men det låter ju som en vettig tanke i alla fall.
 

Senator

Moderator
Swiss har kommit ut med lite uppdaterad information om rätt till ombokning pga nuvarande läge: Latest flight update | SWISS
SWISS extends free rebooking period
SWISS is even more responsive to their customers when it comes to rebooking. Anyone booking a flight in the next few weeks can do so without any worries.

Passengers who wish to change their travel date can make a one-time, toll-free rebooking for the same route and the same class of travel.

The trip can also be postponed to the second half of 2021, so that nothing stands in the way of a relaxing summer holiday or attending an event on the new date next year. The new travel date must be before 31 December 2021.

This rule applies to tickets booked up to and including 30 June 2020 and with a confirmed travel date up to and including 30 April 2021. The rebooking must be made before the originally planned start of travel.

Previously, if a rebooking was made, the new trip had to start by 30 April 2021. This period has now been extended. SWISS is thus responding to the wish of many customers to be able to make their travel plans more flexible due to the current exceptional circumstances.

Jag har en resa bokad i början av juli (first till SFO), är ju högst tveksamt om den blir av. Skulle kunna tänka mig att boka om resan till exakt samma datum nästa år. Får se om de går med på det - kommer inte gå med på att betala någon fare difference så får väl se hur de ställer sig till det (bokade companion fare för 2 vuxna och 1 barn så relativt "billig"). Texten antyder ju att det ska vara ok.

Skicka mig PM så kan du få numret till Swiss First i Basel. Där ordnas detta på några minuter. Notera dock att det just nu enbart finns en tidtabell 330 dagar framåt så om du siktar in dig på sommaren nästa år så får du nog vänta till närmare avgång.
 

Senator

Moderator
Vi hade några små förhoppningar om att komma iväg till Sorrento veckan efter Midsommar men med avrådan från UD till 15:e juli skjuter vi på detta. Tur är det då Hilton Sorrento meddelar idag att man senarelägger öppningen till 1:e juli. Jag kommer spontant att tänka på den trevliga engelska familjen vi träffar på varje år som har varit där veckan efter Midsommar i 20+ år. Det här är vårt 5:e år i följd. Alltid veckan efter Midsommar förutom det året Senator Jr. föddes när vi där i september. Det lutar åt september igen. Vi vill verkligen dit!

På tal om 2018, så var jag "grounded" från 3:e mars till 11:e juni när Junior föddes. Min sista tjänsteresa då skrev jag om här:
The Life of the Traveling Salesman | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Min hiatus från flygandes då var det längsta jag hade varit på marken sedan 1998. Att det skulle bli ett såhär långt ofrivilligt uppehåll som nu troligtvis sträcker sig till augusti hade jag aldrig trott. Min sista flygning var 5:e mars.

Min son pratar fortfarande om "dåka stort plan". Han är också sugen! Tur vi har köpt hus med pool i förorten som vi flyttar till om 3 veckor :)
 

pep

Medlem
QR har nu lavet business class om til hospitalslignende, traumatiserende kabiner. I min optik rent hykleri, overkill, og sæbeopera....
Qatar-Airways-Flight-Attendant-PPEs.png

Set paa Qatar Airways Service Update (Actual Downgrades?) | LoyaltyLobby
 

Sealord

Medlem
Flyget från London till Gilbraltar blev intällt. Imorgon bär det av till Barcelona istället för en natt på hotell, därefter till Servilla och taxi till Gilbraltar. Inte lätt att resa i dessa tider. Och inte särskilt kul heller med stängda lounger och ingen servering trots Business / Plus- biljett. Här i London får man inte heller förtära maten i hotellrestaurangen utan måste ta med all mat upp rummet.
 
Toppen