Senaste nytt

Resa trots Avrådan från UD

Jojje82

Ny medlem
Hej Vänner

En sak jag har sökt info men inte lyckats hitta svar på är vad som händer om man reser (i vårt fall till Grekland) trots UD´s avrådan och man blir smittad av covid-19 eller något annat och behöver sjukvård, normalt sett har man sitt EU sjukkort men vad gäller i dessa tider?

Någon som sitter på mer info?
 

Senator

Moderator
Inte direkt svar på din fråga, men följande svar fick jag precis från AMEX:

Enligt kortets reseförsäkringsvillkor gäller följande:


”ALLMÄNNA UNDANTAG — VAD SOM INTE OMFATTAS (GÄLLER SAMTLIGA FÖRMÅNER I RESEFÖRSÄKRINGEN)


Försäkrad ersätts inte för skadefall som direkt eller indirekt beror på:


15. Resor i, eller bokade till, länder trots myndighets avrådan från resor till det aktuella området eller som officiellt står under embargo av Förenta Nationerna.”

Därmed gäller inte något moment i reseförsäkringen för resor som görs så länge det finns en avrådan från UD att resa.


Personligen kan jag tycka att samma "regler" eller förhållningssätt borde gälla som man tänker inom Sverige. Nämligen att inte belasta sjukvården där man inte bor och taxerar. Jag skulle inte åka till ett annat land om jag inte hade antikroppar OCH vi vet mer om dessa antikroppar är lika med någon form av immunitet.
 

mha321

Medlem
Grundläggande EU reglerna för sjukvård gäller så vitt jag vet fortfarande. När du är på plats där går du sjukvård.

Dock verkar det enligt Sweden abroad tex vara så att information och tillgänglighet för det vara finns på grekiska, så om du inte grekiska kan du få svårt att utnyttja det.

Men sedan var det ju det där enkla med att man inte ska resa när det föreligger en avrådan. Men det finns ju rätt många svenskar som är kvar i Grekland sedan innan problemen, och de går europeisk sjukvård.
 

raffe

Medlem
Det är olika beroende på vilket försäkringsbolag man har, exempelvis Folksam och IF ser olika på UDs avrådan. Det blå EU-korten visar att du har rätt till behandling på samma villkor som de som bor i det EU-land du besöker.
 

Alf

Medlem
Varför överhuvudtaget utsätta sej för risken om det inte är en väldigt livsviktig resa. Det är väl bättre att stanna hemma istället för denna osäkerhet om vård om det skulle behövas, speciellt om det handlar om en nöjesresa.
 

raffe

Medlem
Varför överhuvudtaget utsätta sej för risken om det inte är en väldigt livsviktig resa. Det är väl bättre att stanna hemma istället för denna osäkerhet om vård om det skulle behövas, speciellt om det handlar om en nöjesresa.
Vi vet inte varför Jojje82 frågar, då är det bättre att hålla sig ämnet och svara på frågan så gott man kan. Alla vet nog redan att man inte bör resa.
 

Tonton

Medlem
En sak jag har sökt info men inte lyckats hitta svar på är vad som händer om man reser (i vårt fall till Grekland) trots UD´s avrådan och man blir smittad av covid-19 eller något annat och behöver sjukvård, normalt sett har man sitt EU sjukkort men vad gäller i dessa tider?

Det är ju inte pga virusspridningen som UD har avrått, utan andra orsaker, likt karantän, utegångsförbud, problem med att komma in- och ut ur landet samt exempelvis sjukvård.

Därav bör du inte räkna med att ett EU sjukkort gör att du får en röd matta upprullad för dig ifall du blir sjuk.

Hittade bland annat detta från DN:
"Avrådan har i huvudsak inte berott på smittspridningen utan på att det är så svåra förhållanden. Man inför karantän och utegångsförbud, man ställer in flighter. Vi upplever att det håller på så nu och att det inte håller på att avmattas. Hittills har UD hjälpt omkring 7.500 svenskar att komma hem under pandemin, säger Ann Linde."
källa: UD förlänger avrådan från resor till andra länder - DN.SE
 

fcx

Medlem
En, i mitt tycke, relevant fråga i sammanhanget.

UD avråder från icke nödvändiga resor. Det innebär i förlängningen att man inte avråder från nödvändiga resor. Om man då gör en nödvändig resa så är det därför inte en sådan resa som UD avråder från. Hur påverkar detta eventuella försäkringar?

(UD definierar en icke nödvändig resa som turist- eller besöksresa)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

HCas

Medlem
Man kan ju i sammanhanget notera att UD har gjort det lätt för sig genom att avråda från alla resor utan någon differentiering, trots att förhållandena skiljer sig stort mellan olika länder. Risken är att det minskar respekten för deras rekommendation.
 
  • Gilla
Reactions: hco

raffe

Medlem
Hur påverkar detta eventuella försäkringar?
Beror på bolag, exempelvis hos Folksam gäller reseförsäkringen som vanligt men inte hos IF. Vill TS veta mer exakt måste vi veta vilka försäkringsbolag som är aktuella, men själv kan man enkelt Googla på "försäkringsbolagsnamn" + Corona så hittar man vad som gäller för det försäkringsbolaget.
 
Toppen