Senaste nytt

Restaurang för Träbröllopsdag Stockholm

Mimer

Medlem
Nästa lördag firar jag och fru Mimer femårig bröllopsdag. Under dessa fem år så här familjen utökats med två små-Mimer vilket har gjort det lite stökigt med barnvakt i dessa Coronatider men då detta har löst sig till sist...

...Söker förslag på en restaurang i Stockholm som lämpar sig väl för att fira träbröllopsdag. Då vi båda är väldigt ölintressrade så har tankarna gått åt både Waza och LIVS som båda har utmärkt mat och öl. Å andra sidan så har vi varit där de få tillfällen som givets efter små-Mimer 1 och 2 utökade familjen.

Tanken har gått åt Punk Royale i någon form, Farang har också funnits i tankarna så ölutbudet är inte ett krav utan mer en bonus.

Men ni många kunniga i detta forum som säkert frekventerar Stockholms restauranger oftare än mig och fru Mimer, tar tacksamt emot era förslag på ett ställe för denna kväll.

Ekonomi och typ av mat fixar vi det mesta.
 

flatwhite

Medlem
Det här tipset går emot typ allt ni efterfrågar, men jag skriver det ändå.

Ni är såklart lika kära i varandra som den där gången ni åt första frukosten tillsammans. Så varför gå ut på lokal? Fixa en middag hemma med barnen i tryggt omhändertagande.

Köp ett nät blåmusslor, gärna från Norgesskjell i Åfjord, de bästa som finns enligt mig. Köp en bit saltad och lufttorkad grissida från den bästa charkbutik ni hittar. Köp en baugette från ert bästa bageri. Den ska vara salt, knaprig och seg. Beställ ett flertal olika weissbier från beställningssortimentet, ett absolut måste är minst tre burkar Weissbergen (33958) från Svartbergets Fjällbryggeri i Åre. Sök efter "chill dinner" på Spotify. Skär sidfläsket i små bitar. Hacka en schalottenlök, fräs i gott smör. Tillsätt lite hackad vitlök. Lägg några timjanskvistar i botten och tillsätt en burk Weissbergen. Koka upp och lägg ned de rengjorda musslorna (musslor som är öppna efter att man knackat dem mot diskbänken slängs). Låt sjuda i några minuter. Musslor som inte öppnats efter sjudning slängs.

Tänd ljus i en ny (lite för dyr) ljusstake. Bryt baugetten i bitar. Duka fram de två för detta tillfälle nyinköpta fina djuptallrikarna och de nya linneservetterna. Slå upp två vinglas med Weissbergen.

Resten av kvällen får ni fantisera om själva.

Grattis förresten!
 

Sebbeh

Medlem
Farang är bra. Lite stimmigt men maten är bra. Punk royale är jag inte helt säker på om jag skulle vilja gå till på en bröllopsdag. Jag uppskattar deras koncept men inte kanske när man ska ha det romantiskt.

Ställen jag gillat, och verkligen vill rekommender, det senaste året är:
Copine
Kagges
La vecchia Signora
Portal

Sen ställen jag har i tanken att jag ska prova snart är lilla ego, las brasas och garba. Tror också att allegrine och la ventura är bra. Hört mycket gott om dem.
 

MTheC

Medlem
Kan komma med ett flertal tips i olika prisklass och med lite olika stil men alla bra:
Coco&Carmen: Samma ägare som Punk Royale men lite mer städat. Bra kvalitet på maten och prisvärt. Vinlistan ok (tycker de borde köra kvalitet än kvantitet för dryckespaket)
Woodstockholm: Bra mat fint vinutbud. De har också en del öl där utbudet verkar rotera.
Cafe Nizza: Bra medelhavsinspirerad mat och spännande vinlista.
Hallmans: Stockholms bästa spanska mat, avslappnat men med grym mat, bra service och bra utbud av vin och sherry (de har även ett antal olika hantverksöl)
Lilla Ego: En av Stockholms bästa matupplevelser, tycker kanske inte vinlistan håller samma klass som maten.

Av de som nämnts ovan tycker jag också Adam/Albin, Copine, Kagges och Portal är bra.

Om ni vill lyxa till det (och det går att få bord) så skulle jag slå ett slag för:
Frantzén
Gastrologik
Aloë

Har även hört mycket bra om Aira men ännu inte testat själv (ska göras kommande vecka så får återkomma med omdöme).
 

Mimer

Medlem
Varmt tack för alla förslag. Nu vart det här helt plötsligt en helt annan utmaning, överflödets förbannelse :). Jag och fru Mimer får ta och enas, kanske största utmaningen hittills i äktenskapet!

@flatwhite Utan någon som helst tvekan så kommer jag ta ditt förslag men vid ett annat tillfälle. Men du får onekligen en annan att bli hungrig!

@jsn Domcraft står högt på min öl-bucketlist. Tyvärr blev mitt senaste besök Uppsala kraftigt förkortat pga strulande tåg, så Domcraft fick strykas från pubrundan.

@Sebbeh, @danielhog och @MTheC, med era förslag så har vi bröllopsdagsmiddagen räddad i många år framöver.
 

plover

Medlem
Prova gärna Lilla Ego, mycket bra mat, dyrt ? viast men inte hysteriskt och trevlig miljö som är rätt opretentiös. Maten är kanon och personalen likaaå. Bokas i tid.
 

flatwhite

Medlem
Ouch, outade jag precis min favoritöl :eek:
Screenshot_20200521-230656_Samsung Internet.jpg
 

Slipsknut

Medlem
Man måste besöka ART i Sthlm.
Väldigt mysigt och helt galen mat.
Prova gärna mkt vegetariska i form av grillad spetskål. Helt outstanding. Och bra kötträtter!
 
Toppen