Senaste nytt

Nattåg till Europa

SK989

Medlem
En bra analys. Vad som är intressant när man läser Trafikverkets slutredovisning är att det synes finnas en hel juridiska problem som är långt ifrån lösta. Bl.a. så kommer Tyskland inte att acceptera någon allmän trafikplikt för nattåget från Sverige/Danmark av principiella skäl - vilket är grundbulten för att man kan upphandla trafiken. Belgien verkar inte heller särdeles intresserat av någon allmän trafikplikt. Det betyder att man då måste ha upphandlad trafik blandat med kommersiell trafik på ett och samma tåg och huruvida det ens är rättsligt möjligt finns det ännu inget svar på från EU:s ansvariga direktorat (frågan har ställts av Trafikverket men något svar har inte lämnats av EU).

Min kvalificerade gissning är att någon upphandlad tågtrafik från Sverige till kontinenten inte kommer att hända med mindre Tyskland ändrar sig i frågan om allmän trafikplikt för det föreslagna nattåget. Mer sannolikt är att ÖBB kommer att börja med kommersiell nattågstrafik från södra Sverige snarare än att det blir någon upphandlad trafik. Det lär dock dröja minst ett par år till innan det händer.
 

Ystad

Medlem
Bl.a. så kommer Tyskland inte att acceptera någon allmän trafikplikt för nattåget från Sverige/Danmark av principiella skäl
Lite lustigt att det är så stora problem med nattåg till kontinenten. Fram till 80-talet (90-talet?) fanns det 3 direkt-tåg Malmö-Berlin varje dag, varav ett natt-tåg (någon vagn gick Stockholm-Berlin). Avgång Malmö ca 22, ankomst Berlin 6-7 tiden. Vissa vagnar gick faktiskt direkt hela vägen till Budapest.
Från Köpenhamn kunde man åka nattåg direkt till bl a Paris, Munchen, Berlin och Prag.
Att tåget blivit dyrare än flyget är ju sin sak - men att det inte ens går att åka direkttåg av "principiella skäl" känns märkligt tycker jag.
 

SK989

Medlem
Lite lustigt att det är så stora problem med nattåg till kontinenten. Fram till 80-talet (90-talet?) fanns det 3 direkt-tåg Malmö-Berlin varje dag, varav ett natt-tåg (någon vagn gick Stockholm-Berlin). Avgång Malmö ca 22, ankomst Berlin 6-7 tiden. Vissa vagnar gick faktiskt direkt hela vägen till Budapest.
Från Köpenhamn kunde man åka nattåg direkt till bl a Paris, Munchen, Berlin och Prag.
Att tåget blivit dyrare än flyget är ju sin sak - men att det inte ens går att åka direkttåg av "principiella skäl" känns märkligt tycker jag.
Tyskland har säkerligen ingenting emot nattåg i sig utan det tyskarna inte gillar är upphandlad tågtrafik på sträckor där det finns kommersiell trafik.
 

Ystad

Medlem
det tyskarna inte gillar är upphandlad tågtrafik på sträckor där det finns kommersiell trafik
Ok - men var finns den kommersiella trafiken Malmö - Berlin/söderut (förutom möjligen någon dag per vecka på sommaren) eller Köpenhamn - Berlin/Paris/Prag o s v...?
Har jag månne missat något?
 

SK989

Medlem
Ok - men var finns den kommersiella trafiken Malmö - Berlin/söderut (förutom möjligen någon dag per vecka på sommaren) eller Köpenhamn - Berlin/Paris/Prag o s v...?
Har jag månne missat något?
Direkttåg finns inte. Eller nattåg. Men tågförbindelser finns och det är så tyskarna tänker (tror jag). Köpenhamn - Berlin med byte i Hamburg finns några gånger per dag. Ska man längre blir det ytterligare byten osv.

Det är, vad gäller Tysklands inställning, också en komplex fråga om vilken instans som är behörig att besluta om trafikplikt. Delstaterna är inte behöriga vad gäller trafik som går genom flera delstater, den federala regeringen skulle kunna vara behörig konstitutionellt sett men är inte så intresserad av frågan, enligt vad Trafikverket skriver.
 
Last edited:
Ok - men var finns den kommersiella trafiken Malmö - Berlin/söderut (förutom möjligen någon dag per vecka på sommaren) eller Köpenhamn - Berlin/Paris/Prag o s v...?
Har jag månne missat något?
Du svarade på det själv: Flyget har blivit billigare, relativt sett. Därför styrs marknaden automatiskt dit. På de här sträckorna klarar järnvägen inte, utan subventioner, att hålla konkurrenskraftiga priser. Och subventioner är, som utredningen visar, komplicerade för internationell trafik om något av de berörda länderna motsätter sig dem.
 

Palazzi

Medlem
Grundlig analys utifrån given frågeställning, men tråkigt utfall (har läst rapporten i sin helhet förra veckan).

Tycker personligen att regeringsuppdraget verkar konstigt formulerat när de trots utfallet tycks fast beslutna om att starta upp trafik. De ställde frågan/frågorna som "finns förutsättningar..." och då har ju iprincip rapporten avlutats med "nej" och "föremål för vidare utredning".

Hade de från början undersökt HUR man idag kan starta upp trafik med dagens förutsättningar gissar jag att man både täckt in insikten om de regulatoriska svårigheterna (då det hade framkommit i processen) samt möjligen påbörjat förslag på alternativa lösningar. Nu blir det ytterligare mycket arbete, möjligen förgäves, och pengar i sjön.

Jag ser åtminstone, spontant, ett antal lösningar man inte har undersökt trots att de finns hos enstaka svenska aktörer, hos ÖBB (i Nightjet-konceptet med indirekt subventionering) samt hos andra transportslag.

Aktörerna verkar generellt, också, väldigt osugna på att titta på alternativa lösningar. Kontaktade direkt marknadscheferna för de tänkta aktörerna, som säger sig kämpa med lösningar, men ingen svarande.
Kanske ska jag samla en intressegrupp sakkunniga och sedan crowdfunda ett alternativ, som Locomore i Tyskland (vilket var starten för Flixtrain), bara för att utröna om det behöver vara så komplicerat som det tycks.
 

Ystad

Medlem
Flyget har blivit billigare, relativt sett. Därför styrs marknaden automatiskt dit. På de här sträckorna klarar järnvägen inte, utan subventioner, att hålla konkurrenskraftiga priser. Och subventioner är, som utredningen visar, komplicerade för internationell trafik om något av de berörda länderna motsätter sig dem.
Ja - du har väl säkert rätt. Men, med dagens "miljömedvetna" medelklass, typ Greta med familj, så borde väl många var villiga att ta ett (dyrare) tåg för att undvika "flygskam". Själv gillar jag att förflytta mig med tåg - ett bekvämt och lagom snabbt sätt - jag betalar gärna extra för det (även om jag kanske inte är representativ för majoriteten av dagens Europa resenärer). Fast, visst, till Amerika, Afrika och Asien föredrar jag flyg:)
 

Palazzi

Medlem
Kapar tråden lite, även om ämnet inte direkt berör den upphandling man diskuterade.
Dels tänkte jag länka ett inlägg från en annan tråd som behandlar nattåg Stockholm-Berlin utan subventioner (Allmänna ryktestråden | Sida 51 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor men även ett nytt tåg mellan Sylt och Salzburg.

Det sista är ett rätt smart koncept om man vill hålla hög beläggning, då det egentligen är två turistorter/ände (med helt olika profil). Badsugna Salzburg-bor når smidigt vackra Sÿlt och (Tyskar och Österrikare gillar även Atlanten och Östersjön trots närhet till medelhavet ) och nordtyskar tar sig enkelt till vandringen i Salzburg (eller vidare söderut).

Nattåget är även intressant för en del danskar då tåget passerar tyska stationen Niebüll bara några mil från danska gränsen. Från danska Tönder är det 20min, med bil ett lokaltåg. Egentligen är tåget troligen intressant för stora delar av Jylland, såsom för boende i Aarhus.
För boende i Sverige är vinsten tyvärr obefintlig då de långsamma färjepassagerna till Jylland gör att man snabbare tar bilen hela vägen till Hamburg (där flera alternativ finns).

Det handlar om ett biltåg vilket gör att man kan enkelt kan resa vidare till t.e.x. Italien.

Bokning sker här Home | ALPEN-SYLT Nachtexpress
 
Toppen