Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

mha321

Medlem
Vad tror ni om detta case, skulle åkt till Mallorca den 14 juni men valde att boka av flyget (SAS poängresa) och flytta ett av hotellen (Iberostar) till 2021. Kvarstår en hotellnatt på ett Meliahotell i Palma där vi valde poäng och pengar som inte är återbetalningsbara, Melias policy för om och avbokning gäller bara vistelser fram till 31 maj och vår natt är 14 juni. Hela EU har stängt för resande till och med 15 juni så man tycker att Melia borde ha samma datum. Betalt hotellet med Amex Elite och undrar om de ersätter oss ifall Melia tvärvägrar?

Så länge hotellet håller öppet så troligen inte. De kan ju fortsatt leverera tjänsten.

Däremot om hotellet är stängt så levererar de inte och då har du större chans den vägen.

Hela EU har stängt gäller ju bara resor utanför Schengen väl. Så det är knappast relevant. Däremot har väl Spanien stängt, vilket vore mer relevant, men det är knappast hotellets fel.

Största chansen är nog att förhandla med hotellet - eller vänta och hoppas på att deras policy ändras framöver. Sannolikheten är väl rätt stor för att se uppdaterar.
 

Rogbjo

Medlem
Konsumentkreditlagen tar inte hänsyn till att du inte kan ta dig till platsen för den aktivitet du bokat, det är bara om hotellet avbokar din vistelse, stänger igen eller liknande som det kan bli aktuellt.
Paketreselagen är inte heller tillämpbar om du bokat flyg och hotell separat.
OK, får invänta att Melia lättar lite på reglerna för ombokning. Det gäller bara 750 kr och lite poäng så ingen fara på taket.
 

toer00

Medlem
Vad tror ni om detta case, skulle åkt till Mallorca den 14 juni men valde att boka av flyget (SAS poängresa) och flytta ett av hotellen (Iberostar) till 2021. Kvarstår en hotellnatt på ett Meliahotell i Palma där vi valde poäng och pengar som inte är återbetalningsbara, Melias policy för om och avbokning gäller bara vistelser fram till 31 maj och vår natt är 14 juni. Hela EU har stängt för resande till och med 15 juni så man tycker att Melia borde ha samma datum. Betalt hotellet med Amex Elite och undrar om de ersätter oss ifall Melia tvärvägrar?

Kolla om hotellet överhuvudtaget har öppet och får ta emot besökare. Vi hade bokat hotell i Sevilla och Madrid tidigare i påskas (kontant och inte återbetalningsbart). Samma sak där, först vägrade det betala tillbaka, men när jag hävdade att de var dom som hade stängt och där igenom inte kunde tillhandahålla tjänsten så mjuknade dom...speciellt när jag hotade med kortreklamation, tog 3 dagar sedan var pengarna tillbaka.

Vänta då och se om Spanien återöppnar hotellen till den 14 juni, om de fortsätter vara stängda då kan du åberopa "ej fullgjord tjänst" och kortreklamera...
 

toer00

Medlem
Någon som hört från Lufthansa ännu, inne på 5: veckan inte ett livstecken.. väntar på återbetalning från 2 st cancelerade flighter.
Samma sak med SEB kortreklamation.. skickade in för ca 3 veckor sedan, inte ett livstecken...??
 
Jag hade en icke avbokningsbar vistelse på ett hotell med Agoda. Så jag kontaktade dom med noll förhoppning om att få tillbaka något. Skickar ett meddelande på chatten på Facebook. Dagen efter ringer det ett Hong kongsnummer. Så är det en dam på andra sidan som säger att jag kan få boka av vistelsen och få AgodaCash att använda fram till 5 november.. Javisst säger jag. Sedan 15 minuter senare så har de satt in 618 USD i Agodacash på mitt konto..
 

Tonton

Medlem
Inte en chans att det kommer igång innan dess.
Hur vet du det? Vi är mitt i någonting som vi aldrig någonsin har varit med om. Sedan får du inte glömma bort att det finns extremt starka ekonomiska incitament att inte ha sådan förbud allt för länge.

Jag har fullt förtroende för att UD förlänger avrådan i korta steg, så länge de känner att det är nödvändigt.
 

Doctor-X

Medlem
Öppnar nu Europa successivt kanske man gör en ny bedömning? Ingen vet vad som händer, jag är lite lätt positiv efter att siffrorna för sjukhusvårdade nu går stadigt ner.
 
Toppen