Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

TomJ

Medlem
Det är fullt tänkbart att många här pratar om varandra. Alla har inte avbokat vid exakt samma tidpunkt och folks resor har varit för olika datum. Om två personer hade en resa bokad till den 25 april, en avbokade den inställda flighten 20 april och den andre skickade in frågan om återbetalning den 28 april - ska SAS ta turordningen efter flightdatum eller efter datum när folk avbokat/ställt sig i återbetalningskön? Jag får uppfattningen att en del pratar om varandra i den här frågan, just för att det är två olika datum som rent tekniskt kan användas för att skapa turordningen.

SAS har väl tydligt hävdat att det är AVBOKNINGSDATUM de går efter. Flightdatum har väl inte varit på tapeten.

Det man möjligen kan diskutera är skillnaden på 1. "avbokningsdatum" (gjort frivilligt av kund på ej redan insställd flight), 2. "datum när flighten cancellerades" (och SAS rimligen borde börja hantera återbetalningarna eftersom DE ställt in och inte "kunden har avbokat") och 3. "datum för begärd återbetalning" (datum när kund tvingats begära återbetalning för en flight som SAS redan ställt in och rimligen borde ha återbetalt direkt).
 
Jag tycker ändå det är lite gulligt att det mail man får från SAS när man avbokar idag fortfarande säger:

"Din bokning har avbokats. Vi kommer att behandla återbetalningen till din ursprungliga betalningsmetod inom sju arbetsdagar.

Observera att det beroende på din bank/betalningsleverantör kan ta några dagar innan du kan se återbetalningen på ditt konto."
 

TomJ

Medlem
Jag tycker ändå det är lite gulligt att det mail man får från SAS när man avbokar idag fortfarande säger:

"Din bokning har avbokats. Vi kommer att behandla återbetalningen till din ursprungliga betalningsmetod inom sju arbetsdagar.

Observera att det beroende på din bank/betalningsleverantör kan ta några dagar innan du kan se återbetalningen på ditt konto."

Men det stämmer ju faktiskt.

Avbokade en poängresa den 6 maj. Poäng kom in direkt. Pengar kom nu idag den 8 maj.

Så det verkar som de håller på pengar/poäng lite random på bokningar under en viss period.
 

MagnusL77

Medlem
Värt att nämna är att min vän fick idag tillbaka pengarna för en bokning för han och hans familj till Kina som var i SAS Business för 3 pers. Totalt 52 000SEK återbetalat och avbokningen gjordes 2 mars, det var SAS som då ställde in avgångarna i bokningen.

Låter bra att de iallafall betalar tillbaka. Tror inte det spelar roll om en flygning ställts in eller, som i mitt fall, avbokats av mig själv. Jag avbokade 9e mars... med denna hastighet har jag väl pengarna i augusti...
 

Mikeswe

Medlem
Hade två SAS flyg den 13/4 som ställdes in, och som jag då begärde återbetalning för via online-formulär den 2/4 . Efter 5 dagar (7/5) ringde jag SAS (även med tanke på vissa kommentarer här). Då sade de att inget hade gjort något med formulären ännu, men att de nu registrerade dessa avbokningar manuellt under mitt samtal och att utbetalning skulle ske inom 7 dagar.

Verifierade återigen 18/4, då sade man att utbetalning skulle ske inom 20 dagar ifrån de mottagit ursprungliga formuläret (affärsdagar), dvs. 30/4.

Eftersom ingen utbetalning skett, hörde av mig via mail idag, där jag påpekade att jag ville ha ett skriftligt svar, då jag även övervägde att reklamera köpet emot kreditkortsbolaget.

Fick svar inom 30 min att man skickade detta med prio till berörd avdelning. Två timmar senare kom två "refund notices".

ketchupeffekt ..
 
Tycker mig inte se något om avbokningarna som gjorts utav sas och då den vouchern ni har fått tillbaka 4-2-1 är det en voucher som egentligen har gått ut som ni får tillbaka eller får ni tillbaka en som egentligen har året ut på sig?
Har en resa 24/5 om cirka två veckor till PEK med SAS, har inte fått någon info än om att planet är inställt. Har dock en voucher som har gått ut vid årskiftet som man gärna vill få tillbaka isf.
 
Tycker mig inte se något om avbokningarna som gjorts utav sas och då den vouchern ni har fått tillbaka 4-2-1 är det en voucher som egentligen har gått ut som ni får tillbaka eller får ni tillbaka en som egentligen har året ut på sig?
Har en resa 24/5 om cirka två veckor till PEK med SAS, har inte fått någon info än om att planet är inställt. Har dock en voucher som har gått ut vid årskiftet som man gärna vill få tillbaka isf.
03b35723a0650239e02bad7e3a21ec19.jpg

Källa: FAQ: Corona EuroBonus | SAS
 
Men det stämmer ju faktiskt.

Avbokade en poängresa den 6 maj. Poäng kom in direkt. Pengar kom nu idag den 8 maj.

Så det verkar som de håller på pengar/poäng lite random på bokningar under en viss period.
Du har helt rätt. Skall bli intressant att prata med SAS imorgon. De hävdar ju med en dåres envishet att de tar alla återbetalningar i tur och ordning. När jag vid tidigare samtal med SAS sagt att jag vet folk som avbokat 1 månad efter mig och fått pengar så säger kundtjänst att det kan inte stämma. Skall bli kul att höra hur de försöker förklara hur jag kan ha fått pengar för en avbokning i maj medan avbokningarna i mars fortfarande inte hänt något med.
 
Toppen