Doctor-X
Medlem
Intressant, så om flygbolaget vägrar återbetalning (direkt eller via resebyrå), så har Amex någon försäkring som täcker ej utförda tjänster ? Låter lite märkligt tycker jag, men grunden för att resan inte blivit av i mitt fall var ju att Malaysia stängt för inresa samt att UD avrådde - skulle åkt över påsk två veckor, biljetten (business saver på Quatar) var förbetald, begäran om återbetalning skickades men nu har det gått sex veckor....
Det handlar inte om någon försäkring. På svenska går det under termen ”reklamation” och på engelska ”charge back”.
Det innebär att ditt kreditkortsbolag drar tillbaka pengarna från återförsäljaren om du kan bevisa att du inte erhållit den varan du köpt med respektive kreditkort.
I fallen här nu med flygbolagen så skall de enligt EU 261/2004 återbetala dig i pengar om du så önskar inom 7 dagar efter att de ställt in ditt flyg. Nu vägrar många bolag detta eller att återbetalningen dröjer av olika anledningar och då kan du som kund hävda din rätt, vilket kredtkortsbolaget då ombesörjer åt dig.