Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Doctor-X

Medlem
Intressant, så om flygbolaget vägrar återbetalning (direkt eller via resebyrå), så har Amex någon försäkring som täcker ej utförda tjänster ? Låter lite märkligt tycker jag, men grunden för att resan inte blivit av i mitt fall var ju att Malaysia stängt för inresa samt att UD avrådde - skulle åkt över påsk två veckor, biljetten (business saver på Quatar) var förbetald, begäran om återbetalning skickades men nu har det gått sex veckor....

Det handlar inte om någon försäkring. På svenska går det under termen ”reklamation” och på engelska ”charge back”.
Det innebär att ditt kreditkortsbolag drar tillbaka pengarna från återförsäljaren om du kan bevisa att du inte erhållit den varan du köpt med respektive kreditkort.
I fallen här nu med flygbolagen så skall de enligt EU 261/2004 återbetala dig i pengar om du så önskar inom 7 dagar efter att de ställt in ditt flyg. Nu vägrar många bolag detta eller att återbetalningen dröjer av olika anledningar och då kan du som kund hävda din rätt, vilket kredtkortsbolaget då ombesörjer åt dig.
 
Det handlar inte om någon försäkring. På svenska går det under termen ”reklamation” och på engelska ”charge back”.
Det innebär att ditt kreditkortsbolag drar tillbaka pengarna från återförsäljaren om du kan bevisa att du inte erhållit den varan du köpt med respektive kreditkort.
I fallen här nu med flygbolagen så skall de enligt EU 261/2004 återbetala dig i pengar om du så önskar inom 7 dagar efter att de ställt in ditt flyg. Nu vägrar många bolag detta eller att återbetalningen dröjer av olika anledningar och då kan du som kund hävda din rätt, vilket kredtkortsbolaget då ombesörjer åt dig.
Fast om flyget inte blev inställt, utan det handlar om att vederbörande inte kom in i landet, så gäller väl inte kortreklamationen. Det är ju som att boka resa till ett land där man behöver visum, inte skaffa visum, och sen reklamera till AMEX när man inte blir påsläppt på planet.
 

Doctor-X

Medlem
Fast om flyget inte blev inställt, utan det handlar om att vederbörande inte kom in i landet, så gäller väl inte kortreklamationen. Det är ju som att boka resa till ett land där man behöver visum, inte skaffa visum, och sen reklamera till AMEX när man inte blir påsläppt på planet.

Helt korrekt, skulle varit tydligare i mitt svar att reklamation endast kan avses vid inställt flyg.
Dock tror jag det råder en förvirring om att reklamera ett köp - det verkar uppfattas som en försäkringsfråga och många här på forumet beskriver att de hamnat hos AXA (AmEx försäkringsbolag) - när det är reklamationsavdelningen hos AmEx själva som skall hantera detta ärende.

OBS nu blir det AmEx i exemplet ovan, men det är såklart det kreditkortsbolag ditt kort hör till som du skall kontakta i frågan.
 
Last edited:

plover

Medlem
Aha tack, i detta fall så var biljetten förbetald men pga corona så gick det inte att pka och då skulle jag få refund på biljetten via byrån. Still waiting...
 

plover

Medlem
stor förvirring här, men jag reggade ett ärende hos axa försäkring då vi inte kunde åka pga avrådan samt att kuala lumpur stängde gränserna innan avresedstum. några pengar från qatar har inte synts till och nu har drt gått två månader. Om jag unte kör försäkringsspåret, vsrt skall jag vända mig då ?
 

Valley

Medlem
stor förvirring här, men jag reggade ett ärende hos axa försäkring då vi inte kunde åka pga avrådan samt att kuala lumpur stängde gränserna innan avresedstum. några pengar från qatar har inte synts till och nu har drt gått två månader. Om jag unte kör försäkringsspåret, vsrt skall jag vända mig då ?

Kan ta en bra stund. Min reklamation tog +6 veckor och jag var ute tidigt.
Kort-Ax skickade mig till Axa skickade mig till Liberty - uppringd av Ax - svar från Axa, till slut,
godkänd för ersättning
 

ekf

Medlem
stor förvirring här, men jag reggade ett ärende hos axa försäkring då vi inte kunde åka pga avrådan samt att kuala lumpur stängde gränserna innan avresedstum. några pengar från qatar har inte synts till och nu har drt gått två månader. Om jag unte kör försäkringsspåret, vsrt skall jag vända mig då ?
Om du har köpt en paketresa (eller paketreseliknande arrangemang) så ska du kunna få pengar tillbaka av resebyrån. Om det inte är det så är ditt hopp någon av de reseförsäkringar du antagligen har.

Om Qatar ställt in flyget så kan du göra en kortreklamation, men inte om det bara beror på att UD avråder eller destinationen stängt gränserna.
 

Rogbjo

Medlem
Vad tror ni om detta case, skulle åkt till Mallorca den 14 juni men valde att boka av flyget (SAS poängresa) och flytta ett av hotellen (Iberostar) till 2021. Kvarstår en hotellnatt på ett Meliahotell i Palma där vi valde poäng och pengar som inte är återbetalningsbara, Melias policy för om och avbokning gäller bara vistelser fram till 31 maj och vår natt är 14 juni. Hela EU har stängt för resande till och med 15 juni så man tycker att Melia borde ha samma datum. Betalt hotellet med Amex Elite och undrar om de ersätter oss ifall Melia tvärvägrar?
 

ekf

Medlem
Hela EU har stängt för resande till och med 15 juni så man tycker att Melia borde ha samma datum. Betalt hotellet med Amex Elite och undrar om de ersätter oss ifall Melia tvärvägrar?
Konsumentkreditlagen tar inte hänsyn till att du inte kan ta dig till platsen för den aktivitet du bokat, det är bara om hotellet avbokar din vistelse, stänger igen eller liknande som det kan bli aktuellt.
Paketreselagen är inte heller tillämpbar om du bokat flyg och hotell separat.
 
Toppen