Senaste nytt

SAS ändring av regler för handbagage från den 7:e maj

Once56

Medlem
Är tanken att man ska spara tid vid boarding? Ser inte riktigt att placerande av handbagage under stolen framför är nyckeln till det. Det är väl antalet handbagage som är problemet? Ser framför mig boarding från LLA på vintern när vinterjacka/kappa ska upp i overhead bins och handbagaget under stolen framför, lär ju inte spara tid i alla fall. Eller tänker dom att ytterplagg också ska under stolen framför???
 

Jönsson

Medlem
Om de verkligen menar som de skriver, tänker de då verkligen att det ska gå snabbare att baxa in väskan under stolen än att lägga den på hatthyllan? Det låter inte rimligt. Ok att man stramar åt bagagereglerna och tar bort handväskan/datorväskan men att ha allt på golvet måste dels minska säkerheten och dels göra boarding långsammare. Om pax som sitter i gången lägger in sina väskor först så måste resterande som sitter innanför kliva över väskan/väskorna, med sin egen väska, och trycka in den under stolen framför. Det kan rimligen inte minska trängsel och snabba upp boardingprocessen jämfört med om man innan man satt sig har lagt bagaget på hatthyllan.
 
Och om man lägger portföljen eller handväskan i en plastpåse, är det ok då att ta med in då? Eller skall taxfree'n packas ned i handbagaget framöver? Och om inte, skall den påsen läggas under sätet och rulla runt i kabinen i fortsättningen? Eller få man lägga taxfree'n eller portföljen i påse på hatthyllan?

Inte för att jag handlar så mycket taxfree numera, och mer och mer sällan släpar på både portfölj och handbagage, men jag är lite nyfiken på den rent praktiska delen här.
 

lucasd

Medlem
Och om man lägger portföljen eller handväskan i en plastpåse, är det ok då att ta med in då? Eller skall taxfree'n packas ned i handbagaget framöver? Och om inte, skall den påsen läggas under sätet och rulla runt i kabinen i fortsättningen? Eller få man lägga taxfree'n eller portföljen i påse på hatthyllan?

Inte för att jag handlar så mycket taxfree numera, och mer och mer sällan släpar på både portfölj och handbagage, men jag är lite nyfiken på den rent praktiska delen här.
Rent krasst räknas taxfree-påsen som ett extra handbagage. Har du kabinväska, datorväska och taxfreepåse är det tre saker.
 

Delayed

Medlem
Rent krasst räknas taxfree-påsen som ett extra handbagage.
Rent krasst skulle en strikt tillämpning av detta synsätt mer eller mindre utrota en stor del av all handel på flygplatser. Bra eller dåligt finns säkert en massa åsikter om...

Hur som helst har jag väldigt svårt att se poängen med att folk ska sitta obekvämt med tomma "bagagehyllor". Det går knappast fortare att klämma in en väska under stolen än att slänga upp den i därför avsett utrymme. Visst kan jag förstå om man vill minska mängden olämpligt/felaktigt handbagage men det måste finnas bättre metoder än denna. Det finns antagligen en tanke bakom att de flesta flygplan har "bagagehyllor" och min gissning är att de är tänkta att användas för bagage...
 

maswan

Medlem
Hur som helst har jag väldigt svårt att se poängen med att folk ska sitta obekvämt med tomma "bagagehyllor". Det går knappast fortare att klämma in en väska under stolen än att slänga upp den i därför avsett utrymme. Visst kan jag förstå om man vill minska mängden olämpligt/felaktigt handbagage men det måste finnas bättre metoder än denna. Det finns antagligen en tanke bakom att de flesta flygplan har "bagagehyllor" och min gissning är att de är tänkta att användas för bagage...

Tja, å andra sidan är det väl rätt praktiskt att kunna säga åt resenärer som inte hittar plats för sitt bagage på hyllan att stoppa in det under stolen framför istället för att springa runt och försöka packa om hyllorna i halva planet.
 

Delayed

Medlem
Tja, å andra sidan är det väl rätt praktiskt att kunna säga åt resenärer som inte hittar plats för sitt bagage på hyllan att stoppa in det under stolen framför istället för att springa runt och försöka packa om hyllorna i halva planet.
Det kan man väl redan nu? Svårt att se att något förbättras enbart genom att möjlig bagageförvaring mer än halveras.
 
Toppen