Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

mha321

Medlem
Marriott (eller det är kanske hotellet) angav 90dagar innan jag skulle få tillbaka pengarna
Inget av de marriott jag avbokat har tagit mer än en vecka. Det var visserligen relativt tidigt i krisen (men efter att de kommit med policyn för fri avbokning av prepaid), men jag misstänker ändå att det mer handlar om hotellet än kedjan i det fallet.
 

aruba1

Medlem
Bokade av First Companion biljet hos Lufthansa den 4-mars pga inställda flyg. Skulle ha rest den 30/4. Inga pengar har krediterats hittills trots snart 8 veckors väntetid. Dessvärre är Amex kortet som jag betalde med avslutat. Vet någon om jag fortfarande kan vända mig mot kreditkortsföretaget, dvs Amex och reklamera för ej utförd tjänst?
 
Last edited:

LSH

Medlem
6 veckors väntan på SAS och en 2-4-1 Amexbokning. Ingen ljusning än när pengarna kan väntas komma tillbaka.
Jag har avbokat en rad bonusbiljetter i mars och april och har fått poängen med en gång och pengarna inom några dagar. Dock ingen voucher inblandad. Har också avbokat ca 10 betalda Plus-biljetter under mars men där lyser pengarna med sin frånvaro.
 

Valley

Medlem
Inget av de marriott jag avbokat har tagit mer än en vecka. Det var visserligen relativt tidigt i krisen (men efter att de kommit med policyn för fri avbokning av prepaid), men jag misstänker ändå att det mer handlar om hotellet än kedjan i det fallet.

Nog så det är eftersom när jag tänker efter kunde Marriott acceptera att jag flyttade bokningen till annat hotell. Men hotellet kunde det inte.
Men de skulle i gengäld betala tillbaka
 

P-L

Medlem
För 4 veckor sedan fick jag höra att de hunnit fram till 10:e mars.
Kompisen som avbokade en minusbiljett förra fredagen fick tillbaka pengarna idag.

Det var intressant för när jag ringde nu precis (har en felaktig avgift från 10e mars) så sa de att de hunnit fram till 9e mars! o_O
 

Fredde18

Medlem
Då är flighterna officiellt inställda. Jag skickade ett första mail till supporten, med önskemål om återbetalning, och fick svar ganska fort på nån timme trots att det var söndag em/kväll. Bra där Croatia Airlines! De skrev dock att deras "policy" under covid-19 är att erbjuda ombokning eller voucher. Såklart det vill det! Ombokning känns ju dock osäkert och vill inte riskera att sitta med ett värdelöst presentkort om allt går åt skogen. Jag har författat ett nytt mail i lite tydligare ton med hänvisning till både deras egen web med "passenger rights" samt till "EU-regler". Fights on!

Edit: Snabbt svar igen med samma sprattelsvar så nu har jag lagt en claim via deras online-formulär. Det kanske jag borde gjort från början men den var inte dirkekt lätt att hitta på deras web. Konstigt! :rolleyes:

Croatia Airlines har svarat på min claim om refund, åtebetalning på inställd flight, men de hävdar återigen att ombokning eller voucher gäller. Eventuella återbetalningar tar de tag i när saker lugnat sig, något de räknar med kan ske under kvartal 4 i år. Tror ni Amex, vi betalat med, tar ett sånt case när motparten sagt att de tänker (nog?) betala tillbaka men inte förrän om ett halvår?
 

Mr Basic

Medlem
Croatia Airlines har svarat på min claim om refund, åtebetalning på inställd flight, men de hävdar återigen att ombokning eller voucher gäller. Eventuella återbetalningar tar de tag i när saker lugnat sig, något de räknar med kan ske under kvartal 4 i år. Tror ni Amex, vi betalat med, tar ett sånt case när motparten sagt att de tänker (nog?) betala tillbaka men inte förrän om ett halvår?
Jag har ett liknande ärende med Aegean och det är pågående hos Amex nu. Ring Amex och redogör för läget.

Edit. skillnaden är att Aegean inte erbjuder refund alls (inte ens i Q4).
 

plover

Medlem
Intressant, så om flygbolaget vägrar återbetalning (direkt eller via resebyrå), så har Amex någon försäkring som täcker ej utförda tjänster ? Låter lite märkligt tycker jag, men grunden för att resan inte blivit av i mitt fall var ju att Malaysia stängt för inresa samt att UD avrådde - skulle åkt över påsk två veckor, biljetten (business saver på Quatar) var förbetald, begäran om återbetalning skickades men nu har det gått sex veckor....
 
Toppen