Senaste nytt

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

apknug

Medlem
Nu är mina herrar ute på minerat område! Någon startade en tråd om ett svenskt stridsflygplan som hade siktats över Bromma, den blev omedelbart anmäld och nedsläckt.

Skall bli intressant och se hur länge detta får ligga kvar innan det plockas bort.
 

Jönsson

Medlem
Ingen kan påstå att det var bättre innan de offentliga upphandlingarnas tid. Då var det ännu värre och vilka tokiga upphandlingar och inköp som helst kunde genomföras.
 

Kimmen00

Medlem
Då säger jag bara Helikopter 14.
En av de mest misslyckade upphandlingarna någonsin. Efter att ha jobbat i FM vågar jag påstå att du har fel.

Totalt OT, men HKP14 (dvs NH90) är ju ett misslyckande hela konceptet då 4 NATO-länder var inblandade och komplexiteten i programmet och problemen med alla specifika varianter mot alla olika länder samt konkurrenssituationen mellan olika bolag har försenat programmet igen och igen. Dock är det knappast FMV:s upphandlingsorganisations fel. Inte förrän för några år sedan bestämde sig dessutom NHI för att harmonisera hela flottan för framtiden.

Ett annat UTMÄRKT exempel är ju Black Hawken (HKP-16) som upphandlades på rekordtid för insatsen i Affe. Ett skolexempel på forcerad upphandling (FMS-case) där det tog under 1 år från beställning leverans (jan-dec 2011). Så efter erfarenheten i FM samt insats vågar även jag påstå att du har fel :)
 

Alf

Medlem
Totalt OT, men HKP14 (dvs NH90) är ju ett misslyckande hela konceptet då 4 NATO-länder var inblandade och komplexiteten i programmet och problemen med alla specifika varianter mot alla olika länder samt konkurrenssituationen mellan olika bolag har försenat programmet igen och igen. Dock är det knappast FMV:s upphandlingsorganisations fel. Inte förrän för några år sedan bestämde sig dessutom NHI för att harmonisera hela flottan för framtiden.

Ett annat UTMÄRKT exempel är ju Black Hawken (HKP-16) som upphandlades på rekordtid för insatsen i Affe. Ett skolexempel på forcerad upphandling (FMS-case) där det tog under 1 år från beställning leverans (jan-dec 2011). Så efter erfarenheten i FM samt insats vågar även jag påstå att du har fel :)

Håller med till hundra procent. Skulle inte kunnat skriva det bättre själv.
 

palmen

Moderator
Kan vi återgång till att diskutera ämnet och inte vilka bra/dåliga upphandlingar som olika myndigheter har gjort (utöver den som denna tråd faktiskt avser).

@apknug noterar även din kommentar, anmäl gärna tråden istället för att kommentera med en undrar hur länge inläggen blir kvar. Ingen har anmält denna tråd eller inlägg i den sedan denna diskussion om upphandlingar började. Med andra ord har inte vi moderatorer fått någon notering om den. Personligen läste jag inte tråden förrän nu, och det är långt ifrån allt vi läser.

/Moderator
 

ski

Medlem
Topic igen:
SAS fortsätter flyga till Kiruna Från NSD:
Gunnar Selberg hade under måndag eftermiddag möte med olika flygintressenter och efteråt kunde han konstatera att krisen är över – utan att kommunen har behövt betala ut några pengar.

– Den som gick ut med de här uppgifterna var tydligen obehörig och utan mandat, men nu har vi rett ut det. SAS fortsätter att flyga på Kiruna och vi har fått ett litet regelverk som gör att vi inte kommer att drabbas av obehagliga överraskningar. Om SAS inte kan försvara trafiken av kommersiella skäl så kommer de meddela oss två veckor i förväg och då är vi beredda att agera igen. Jag är nöjd med det beskedet, säger han.
 

SK1989

Medlem
Topic igen:
SAS fortsätter flyga till Kiruna Från NSD:
Gunnar Selberg hade under måndag eftermiddag möte med olika flygintressenter och efteråt kunde han konstatera att krisen är över – utan att kommunen har behövt betala ut några pengar.

– Den som gick ut med de här uppgifterna var tydligen obehörig och utan mandat, men nu har vi rett ut det. SAS fortsätter att flyga på Kiruna och vi har fått ett litet regelverk som gör att vi inte kommer att drabbas av obehagliga överraskningar. Om SAS inte kan försvara trafiken av kommersiella skäl så kommer de meddela oss två veckor i förväg och då är vi beredda att agera igen. Jag är nöjd med det beskedet, säger han.
Ser inte att det nämnts tidigare i tråden men Kiruna (SK1042/1045) trafikeras via Umeå sedan 27/4. Har kanske hjälpt till att öka lönsamheten på rutten? :)
 

SK989

Medlem
Lite OT men berör ändå det bolag som flyger enligt beslutet om trafikplikt. Jag har noterat att Amapola Airlines nu börjat flyga Arlanda - Malmö, priserna ligger som lägst på kring 1 500 kr enkel. Detta är inte en linje som omfattas av regeringens beslut om trafikplikt vilket alltså innebär att linjen drivs av Amapola på kommersiella villkor. Att Amapola anser sig kunna köra linjen kommersiellt men inte SAS är lite förvånande. Nu har Amapola förvisso en betydligt mindre flygplanstyp (Fokker 50) än vad SAS normalt flyger med på sträckan men om Amapola kan flyga med en Fokker 50 på kommersiella villkor borde väl SAS kunna köra en ATR i vart fall?
 
Toppen