Senaste nytt

Återbetalning Plus Pro

Berglund

Medlem
@intuition Det går även att kontakta kreditkortsföretaget och göra en Chaim, då kommer pengarna mycket snabbare. Runt 1 vecka just nu hos Amex.
Fast det är ju helt onödigt. Plus pro är återlösningsbar och pengarna kommer, om än kraftigt försenade. Ditt kreditkortsbolag håller ordning på hur många claims/charge backs man gör och är man ”krånglig gubbe” kan de mycket väl tacka dig för din business och önska dig lycka till hos annat kreditkortsbolag. Man bör spara möjligheten till charge backs till de tillfällen då det verkligen behövs.
 

intuition

Medlem
Just eftersom Plus pro är återbetalningsbar kan man mycket väl säga att säljaren inte har levererat den utlovade produkten. SAS har för en månad sedan skickat en bekräftelse på avbokningen där man på nytt upprepar att återbetalning ska ske till mitt Amex inom 7 dagar.

Det är en tjänst som jag har köpt som nu behandlas som om det är upp till SAS goda vilja att fullfölja. Någonstans slutar det vara OK, och om ett rimligt chargeback-krav skulle markera mig som krånglig gubbe hos Amex så får jag väl ta det.

Återigen - hade jag haft en snorbillig fixerad biljett hade jag varit tacksam för goodwillen att de ändrade policy och gav återbetalning fast att de inte behövde det. Då kan man vänta, eftersom oavsett när pengarna kommer så är det ett bättre resultat än det normalt hade varit.
Att behandla premium-produkten Plus pro som ett goodwill-ärende som ska ligga sist i kön skadar förtroendet för vad SAS vill sälja mig i framtiden av premium-produkter.
 

Robert flysas

Moderator
Just eftersom Plus pro är återbetalningsbar kan man mycket väl säga att säljaren inte har levererat den utlovade produkten. SAS har för en månad sedan skickat en bekräftelse på avbokningen där man på nytt upprepar att återbetalning ska ske till mitt Amex inom 7 dagar.

Det är en tjänst som jag har köpt som nu behandlas som om det är upp till SAS goda vilja att fullfölja. Någonstans slutar det vara OK, och om ett rimligt chargeback-krav skulle markera mig som krånglig gubbe hos Amex så får jag väl ta det.

Återigen - hade jag haft en snorbillig fixerad biljett hade jag varit tacksam för goodwillen att de ändrade policy och gav återbetalning fast att de inte behövde det. Då kan man vänta, eftersom oavsett när pengarna kommer så är det ett bättre resultat än det normalt hade varit.
Att behandla premium-produkten Plus pro som ett goodwill-ärende som ska ligga sist i kön skadar förtroendet för vad SAS vill sälja mig i framtiden av premium-produkter.

Vet ej hur mycket du ligger ute med, men flera skrev här i forumet att de gjort charge back. Jag och familjen låg ute med en hel del (3 business biljetter t/r LAX) och efter 5 veckor utan återbetalning gjorde jag en claim hos Amex. På 1 vecka var pengarna på kontot. Ej levererad tjänst heter det. Amex sa de förstod oss och skulle genast hjälpa till så ingen antydan om att detta skulle vara jobbigt som @Berglund antyder. Speciellt när det är orimlig tid för återbetalning så har du/vi all rätt att göra en claim. Det är ju en av alla fördelar med just kreditkort. Lycka till.:)
 

Berguv

Medlem
Tjenamoss.

Har precis samma, Pro Plus för firmans räkning men på personligt AMEX, avbokad 1:e Mars eller något sådant, inga pengar (ca 3000) syns till. Tänkte att jag skulle göra en claim.

Men sen kom jag på...

Jag sitter även på en framtida (privat) semesterbokning för ca 20 000 i Plus saver (tio dagar i Juli) till Spanien för massa PAX. Räknar iskallt med att de kommer att ställa in flighten så jag får full refund ist för 20 000 - n x 650 SEK i avgift. Nu börjar jag helt ärligt fundera på om bolaget hinner konka innan det händer.

Hur hade ni resonerat -
-Låta den senare ligga och claima den första hos AMEX
-makulera den andra, vänta ett tag och claima allt
-Vänta tills de (ev) ställer in den andra och då claima allt?

Ju längre det går desto större risk för ev. konkurs och då lär AMEX kanske inte vara så sugna längre... Blir ändå lite pengar på totalen...

Kanske bäst med en fågel i handen än tio i skogen?
 

mha321

Medlem
Ju längre det går desto större risk för ev. konkurs och då lär AMEX kanske inte vara så sugna längre... Blir ändå lite pengar på totalen...
Men om de går i konkurs så har Amex definitivt inget val längre.

I dagsläget kan de teorin peka på att bolaget håller på med återbetalning, ha tålamod. Om bolaget gåt i konkurs, så finns inte den ursäkten längre.
 

Robert flysas

Moderator
Tjenamoss.

Har precis samma, Pro Plus för firmans räkning men på personligt AMEX, avbokad 1:e Mars eller något sådant, inga pengar (ca 3000) syns till. Tänkte att jag skulle göra en claim.

Men sen kom jag på...

Jag sitter även på en framtida (privat) semesterbokning för ca 20 000 i Plus saver (tio dagar i Juli) till Spanien för massa PAX. Räknar iskallt med att de kommer att ställa in flighten så jag får full refund ist för 20 000 - n x 650 SEK i avgift. Nu börjar jag helt ärligt fundera på om bolaget hinner konka innan det händer.

Hur hade ni resonerat -
-Låta den senare ligga och claima den första hos AMEX
-makulera den andra, vänta ett tag och claima allt
-Vänta tills de (ev) ställer in den andra och då claima allt?

Ju längre det går desto större risk för ev. konkurs och då lär AMEX kanske inte vara så sugna längre... Blir ändå lite pengar på totalen...

Kanske bäst med en fågel i handen än tio i skogen?

Hej!

Jag hade gjort claim på den första och väntat på den andra att ställas in. Det ville nämligen Amex få kopia på när jag gjorde en claim för familjen. Då kallas det för Ej levererad tjänst. De måste ställa in först och då tar du en kopia på bokningen du gjort o betalat, sen kopia på avbokningen pga viruset och skickar in (efter du gjort en claim, då skickar de ett mail till dig där du får bifoga dessa kopior) .
 

Homer

Medlem
Flyselskapene er langt på etterskudd med å refundere sine kunder. SAS ber dem si ja til gavekort eller smøre seg med tålmodighet | DN

SAS behandler nå refusjonskravene fra første halvdel av mars, og er dermed en drøy måned på etterskudd, bekrefter John Eckhoff, pressesjef for SAS i Norge.

SAS-kundene som får pengene tilbake etter en måned er heldige, ettersom ventetiden ligger an til å bli lenger enn som så. Kravene SAS behandler nå stammer fra da massekanselleringene begynte, og antallet krav har bare fortsatt å øke.

Som et alternativ til å få pengene tilbake, tilbyr SAS en såkalt voucher i erstatning. Denne gjelder for et år og gjenværende verdi etter dette refunderes kontant. Å få innvilget erstatning i på denne måten vil gå vesentlig raskere, ifølge Eckhoff, som beskriver det som «en mer automatisert prosess».



Översättning: De håller på pengarna för att man ska tröttna på att vänta och ta en voucher i stället
 

ucce

Medlem
Jag väntar på en avbokning sedan 3e mars...Reklamerade hos Amex 23 april men ännu inte hört något
 
Toppen