Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Heathrow redovisar ett bortfall av 97% av passagerna i april:
Heathrow expects passenger traffic to fall by 97 per cent in April – Business Traveller

Källa: Business Traveller

Hur stor andel av detta @trekker och @jerixon står för uppger inte artikeln. Men i ryktesvägen från en lastare i Karachi (samma källa som ligger bakom Lufthansakonspirationerna) så innebär den temporära stängningen av Galleries First enorma besparingar nu som vår käre medlem är isolerat i Chesire och Småland.
 
Last edited:

jerixon

Medlem
Heathrow redovisar ett bortfall av 97% av passagerna i april:
Heathrow expects passenger traffic to fall by 97 per cent in April – Business Traveller

Källa: Business Traveller

Hur stor andel av detta @trekker och @jerixon står för uppger inte artikeln. Men i ryktesvägen från en lastare i Karachi (samma källa som ligger bakom Lufthansakonspirationerna) så innebär den temporära stängningen av Galleries First enorma besparingar nu som vår käre medlem är isolerat i Chesire och Småland.

Hahaha!
Ja Galleries First är högst saknat...
 

trekker

Medlem
Heathrow redovisar ett bortfall av 97% av passagerna i april:
Heathrow expects passenger traffic to fall by 97 per cent in April – Business Traveller

Källa: Business Traveller

Hur stor andel av detta @trekker och @jerixon står för uppger inte artikeln. Men i ryktesvägen från en lastare i Karachi (samma källa som ligger bakom Lufthansakonspirationerna) så innebär den temporära stängningen av Galleries First enorma besparingar nu som vår käre medlem är isolerat i Chesire och Småland.
Jag har bokat av 4 heldagar i GF sedan mitt sista besök i mitten på mars, har inte heller kunnat boka några nya besök. Kuriosa är att jag gått ner 10 kg sedan sista besöket....
 

Senator

Moderator
Vad är det som säger att en nödvändig resa måste vara arbetsbetingad?
Det är faktisk lite intressant det där. Jag minns inte vilken av de amerikanska bloggarna jag läste: TPG eller One Mile.... men någon skrev om de som faktisk resor nu inom USA. Deras research sa:
1. Vårdpersonal som antigen pendlade eller hade anmält sig frivilligt till områden med stora behov

2. De som jobbar med kritiska produkter eller tjänster som behöver service på plats

3. Intressant nog människor som behöver ta hand t.ex familj som är sjuka (inte nödvändigtvis Covid-19) eller begravning

Jag talade med en amerikansk kund förra veckan som pendlar mellan NYC, sitt hem i Berkley, CA och sin stuga vid Lake Tahoe. Han hade haft Covid-19, troligtvis fått det i NYC. Nu som han var symtomfri hade han åk till Orange County för att hälsa på sin vuxna dotter.
 

varva77

Medlem
Mycket av nedan är nog inte mer än "PR" från Simpliflying för att göra sig själva relevanta men blir ens något verklighet i ett längre perspektiv är det verkligen bara att tacka för tiden som varit. Tycker personligen att det börjar balla ur fullständigt gällande konsekvenser och eventuella åtgärder som skall vidtas pga av detta virus. Inte bara gällande resande. Allt riskerar bli en självuppfyllande profetia. Hur vore det om Kina och andra delar av världen istället slutade att äta och behandla vilda (och andra) djur som skit som främsta åtgärd för att en upprepning inte skall ske? Hoppas innerligt att flygbolagen och andra tillslut slår tillbaka och att nån form av sunt förnuft kommer att råda med tiden. Kan väl inte klippa in hela artikeln men...

"flygplatsen väntar sedan allt från skanning av temperaturen till desinfektionstunnlar för att bli insläppt i avgångshallen"
"Till passagerarna delas det ut ansikts- och munskydd samt handskar. Handbagaget desinficeras med UV-strålning eller besprutning. I väntrummen sitter man glest. Kontaktlösa automater erbjuder förpackad mat och drycker som får tas ombord."
"Tänkbart är också att det finns plexiglasskärmar mellan sätena"
"innebär i så fall att passagerare måste vara på flygplatsen minst fyra timmar före avgång. På samma sätt kommer säkerhetskontroller vid ankomsten troligen att förlänga resan med ytterligare flera timmar."

Flyga i tider av corona – covid-pass, blodprov och inkapslade säten | SvD
 

onzai

Medlem
Mycket av nedan är nog inte mer än "PR" från Simpliflying för att göra sig själva relevanta men blir ens något verklighet i ett längre perspektiv är det verkligen bara att tacka för tiden som varit. Tycker personligen att det börjar balla ur fullständigt gällande konsekvenser och eventuella åtgärder som skall vidtas pga av detta virus. Inte bara gällande resande. Allt riskerar bli en självuppfyllande profetia. Hur vore det om Kina och andra delar av världen istället slutade att äta och behandla vilda (och andra) djur som skit som främsta åtgärd för att en upprepning inte skall ske? Hoppas innerligt att flygbolagen och andra tillslut slår tillbaka och att nån form av sunt förnuft kommer att råda med tiden. Kan väl inte klippa in hela artikeln men...

"flygplatsen väntar sedan allt från skanning av temperaturen till desinfektionstunnlar för att bli insläppt i avgångshallen"
"Till passagerarna delas det ut ansikts- och munskydd samt handskar. Handbagaget desinficeras med UV-strålning eller besprutning. I väntrummen sitter man glest. Kontaktlösa automater erbjuder förpackad mat och drycker som får tas ombord."
"Tänkbart är också att det finns plexiglasskärmar mellan sätena"
"innebär i så fall att passagerare måste vara på flygplatsen minst fyra timmar före avgång. På samma sätt kommer säkerhetskontroller vid ankomsten troligen att förlänga resan med ytterligare flera timmar."

Flyga i tider av corona – covid-pass, blodprov och inkapslade säten | SvD



Se inte allt så negativt. Låt oss se en positiv framtid.
 

Senator

Moderator
Mycket av nedan är nog inte mer än "PR" från Simpliflying för att göra sig själva relevanta men blir ens något verklighet i ett längre perspektiv är det verkligen bara att tacka för tiden som varit. Tycker personligen att det börjar balla ur fullständigt gällande konsekvenser och eventuella åtgärder som skall vidtas pga av detta virus. Inte bara gällande resande. Allt riskerar bli en självuppfyllande profetia. Hur vore det om Kina och andra delar av världen istället slutade att äta och behandla vilda (och andra) djur som skit som främsta åtgärd för att en upprepning inte skall ske? Hoppas innerligt att flygbolagen och andra tillslut slår tillbaka och att nån form av sunt förnuft kommer att råda med tiden. Kan väl inte klippa in hela artikeln men...

"flygplatsen väntar sedan allt från skanning av temperaturen till desinfektionstunnlar för att bli insläppt i avgångshallen"
"Till passagerarna delas det ut ansikts- och munskydd samt handskar. Handbagaget desinficeras med UV-strålning eller besprutning. I väntrummen sitter man glest. Kontaktlösa automater erbjuder förpackad mat och drycker som får tas ombord."
"Tänkbart är också att det finns plexiglasskärmar mellan sätena"
"innebär i så fall att passagerare måste vara på flygplatsen minst fyra timmar före avgång. På samma sätt kommer säkerhetskontroller vid ankomsten troligen att förlänga resan med ytterligare flera timmar."

Flyga i tider av corona – covid-pass, blodprov och inkapslade säten | SvD

Jag minns min resa den 13:e september 2001 lika mycket som min resa den 10:e september 2001. Det tog mig nästan 3t att checka-in och ta mig till gaten på LHR för en resa med Lufthansa mellan LHR-FRA-STR medan 3 dagar tidigare dök jag upp på Arlanda 45min innan avgång.

Jag tror vi kommer få leva med restriktioner och åtgärder ett bra tag framöver. Just nu är det mycket som ingen verkar veta om denna situation. Sen när man vet det man behöver veta så kommer en "new normal" befinna sig, men det kommer inte bli som "old normal". På samma sätt som att efter 11:e september är cockpitdörren stängt, amerikanska bolag kör en cateringvagn i gången när någon skall in/ut cockpit eller inte har riktiga skynken. Kanske redan glömt av många, men jag upplevde att SAS var sist bland Europeiska bolag att återinföra metallbestick i Business inom Europa. Det tog många år efter 2001.

Min gissning är att det kommer vara två viktiga steg i detta: åtgärder som kan hjälpa hantera smittspridningen och i nästa steg att man vill skapa en känsla av trygghet för allmänheten så allmänheten vågar resa igen.

Jag jobbar med acceptans. Att inse att det inte blir som tidigare, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att allt blir sämre. Det lämnar jag till bakåtsträvarna ;)
 
Toppen