Senaste nytt

Lufthansa inför obligatoriskt munskydd

Ping

Medlem
Skumt att många inte lyssnar på WHO rekommendationerna o_O.
Hoppas allt detta kaos är över snart :oops:.
 

ELOS

Medlem
Munskydd minskar risken att den som är sjuk eller asymptomatisk smittad ska smitta andra.
Det du nog tänker på att den som är frisk sannolikt inte skyddas av att bära munskydd.
 

adhoc76

Medlem
Exakt! Jag har funderat på det där. Varför har man bara rekommendationer på ”mottagarsidan”, d v s att munskydd inte skyddar mot att bli smittad? Det är rimligen en bra sak om ”sändaren” (symptom eller ej) gör sitt för att undvika att sprida ev smitta som hen bär på?
 

Bankiren

Medlem
Det är klart att det är positivt att en hostande och sjuk person är skyddad. Men asymptomatiska är, som jag förstår det, inte drivande i smittspridningen. Helt enkelt på grund av att mängden virus i deras kropp är ganska låg.

Den här typen av åtgärder verkar ju inte ha fungerat så bra i t ex Wuhan heller. Kineser använder ju masker i en väldigt hög utsträckning.
 

Senator

Moderator
Jag tror inte vi alla skall börja utöka våra roller till "arm-chair Epidemiologists". Det finns det tillräckligt många av på Facebook. I alla fall i mitt umgänge. Låt oss undvika den medicinska aspekten om detta har någon bäring alls. Det kan helt enkelt vara så att det ökar förtroende (om än falsk trygghet för personal och resenärer) som gör att efterfrågan ökar snabbare. Men låt oss hålla oss till praktiska konsekvenser av detta.

Jag undrar på t.ex. vad det betyder för min tvååriga son? Förväntas han sitta med detta på en resa med två segment? När han sover? Vad betyder detta för servicen? Får man ta sig en sup av sin G&T? Kommer det innebär service alls i Business?
 

Bankiren

Medlem
Jag tror inte vi alla skall börja utöka våra roller till "arm-chair Epidemiologists".

Jag förstår vad du menar - men jag vill ändå flika in att jag tycker att det är relevant att diskutera huruvida ett företag agerar med vetenskapligt stöd eller ej. Även om man inte är epidemiolog så kan man ju ta till sig forskningsrön på området. :)

Med detta sagt, så accepterar jag den diskreta reprimanden från moderatorn - och mina epidemiologiska utspel är över för idag. ;)
 

adhoc76

Medlem
Det var mitt fel @Bankiren som hakade på, av samma skäl som du anger. Rättar också in mig i ledet och jag håller med @Senator i allt övrigt.

Klart relevanta frågor om hur detta ska hanteras praktiskt i kabinen. Kanske kommer det funka så att det går att ta en sipp av GT:n så länge inte kabinpersonalen är i närheten? Typ som en variant på social distansering fast i luften där munskyddet kompenserar för brist på utrymme som gör det möjligt att fysiskt hålla distansen?
 

Senator

Moderator
Jag förstår vad du menar - men jag vill ändå flika in att jag tycker att det är relevant att diskutera huruvida ett företag agerar med vetenskapligt stöd eller ej. Även om man inte är epidemiolog så kan man ju ta till sig forskningsrön på området. :)

Med detta sagt, så accepterar jag den diskreta reprimanden från moderatorn - och mina epidemiologiska utspel är över för idag. ;)

Utmaningen är att frågan blir "vems vetenskapliga stöd" det i så fall skulle handla om. Det råder just nu väldigt spridda skurar. Så det är anledningen till att vi kanske håller oss till praktiska konsekvenser.

Jag tror nästan man skall vara glad man får ens flyga under 2020 känns det som. Nu har Lufthansagruppen precis förlängt den begränsade tidtabellen från 17:e till 31:e maj. Min ARN-ZRH-SIN, HKG-ZRH-ARN med Swiss F 20-25 maj blev inställd i eftermiddag och jag blev kontaktat av AMEX Travel om detta.

Jag kommer vilja så snart det går, sätta mig på ett flygplan till New York för att dricka en "Manhattan on Manhattan" med min vapendragare @sembl och jag vill så gärna flyga Swiss First nu som det inte blir något i april eller maj, men frågan är om det ens är värt det innan september?
 
Toppen