Senaste nytt

Inställt flyg - Ryanair återbetalar i form av en check

Canadien

Medlem
jag har två avbokade resor med Ryanair. en familj på 5 personer på två tur och retur resor. De har kört samma fuling trots att jag valde alternativet utbetalning. nu kommer jag inte ens till deras kundtjänst.

totalt är det ändå ca 7000kr. Undrar om det går fortare att ta det som småmål i tingsrätten. Visst är det så att som konsument kan jag ta det i min domstol och inte där de har sitt säte...har ett svagt minne at det..
Har du betalat med kreditkort så är det absolut smidigaste alternativet att reklamera köpet hos kreditkortsutgivaren.
 

airborn

Medlem
Har du betalat med kreditkort så är det absolut smidigaste alternativet att reklamera köpet hos kreditkortsutgivaren.

jodå, har givetvis betalt med mitt SAS Amex Elite för några extra Eurobonuspoäng på Ryanairflyget :D
då kontaktar jag de imorgon och reklamerar det...
 
Uppdatering på ärendet:

Skrev till dem på Facebook där de ändå hade en bot som var anpassad för exakt mitt ärende. Fick svaret "tack, vi kopplar dig till en ledig kundservicemedarbetare". Sen har ingen svarat och det var ju en vecka sedan jag skickade det.

Fick dock mail från dem igår:

Ryanair Group Customer Care (Ryanair DAC, Lauda & Malta Air)

Dear Customer,

You have recently received an email with a voucher code to the value of your original booking.

Please note that this voucher is valid for 12 Months and can be used for your future travel plans, please note that if you do not use the voucher the voucher before the expiry date you will receive a full cash refund, in the event you use the voucher in part you will also receive the option of a voucher for the balance or a cash refund after the expire date.

Please click on the link below to accept the voucher: [Länk]


Jag antar att jag inte ska klicka på länken för då tolkar jag det som att man har godkänt att man fått en voucher istället för en återbetalning. Men varför någon skulle ha en anledning att trycka på länken förstår jag inte. Det enda skillnaden blir ju att den som trycker på länken inte får en återbetalning dagen den går ut?

Hur som helst verkar jag ha lånat ut 6000kr i ett år till Ryanair utan ränta. Ganska dålig deal måste jag ändå medge.
 

danielhog

Medlem
Uppdatering på ärendet:

Skrev till dem på Facebook där de ändå hade en bot som var anpassad för exakt mitt ärende. Fick svaret "tack, vi kopplar dig till en ledig kundservicemedarbetare". Sen har ingen svarat och det var ju en vecka sedan jag skickade det.

Fick dock mail från dem igår:

Ryanair Group Customer Care (Ryanair DAC, Lauda & Malta Air)

Dear Customer,

You have recently received an email with a voucher code to the value of your original booking.

Please note that this voucher is valid for 12 Months and can be used for your future travel plans, please note that if you do not use the voucher the voucher before the expiry date you will receive a full cash refund, in the event you use the voucher in part you will also receive the option of a voucher for the balance or a cash refund after the expire date.

Please click on the link below to accept the voucher: [Länk]


Jag antar att jag inte ska klicka på länken för då tolkar jag det som att man har godkänt att man fått en voucher istället för en återbetalning. Men varför någon skulle ha en anledning att trycka på länken förstår jag inte. Det enda skillnaden blir ju att den som trycker på länken inte får en återbetalning dagen den går ut?

Hur som helst verkar jag ha lånat ut 6000kr i ett år till Ryanair utan ränta. Ganska dålig deal måste jag ändå medge.
Hade kunnat vara värre, om du köpt genom resebyrå som går i konkurs eller något annat.

har du betalat med kreditkort och reklamerat den vägen?
 

airborn

Medlem
Uppdatering på ärendet:

Jag antar att jag inte ska klicka på länken för då tolkar jag det som att man har godkänt att man fått en voucher istället för en återbetalning. Men varför någon skulle ha en anledning att trycka på länken förstår jag inte. Det enda skillnaden blir ju att den som trycker på länken inte får en återbetalning dagen den går ut?

Hur som helst verkar jag ha lånat ut 6000kr i ett år till Ryanair utan ränta. Ganska dålig deal måste jag ändå medge.

de är luriga...jag fick samma uppfattning att om jag klickar så har jag accepterat Vouchern och därmed förbrukat mina EU rättigheter...

Har nu på morgonen varit i kontakt med Amex och reklamerat och hänvisat till Konsumentkreditlagen. Känns bättre att Amex driver detta än att jag som inte har en chans mot Ryanair och deras katt och råtta lek..
 

Flyg-Arn

Medlem
Uppdatering på ärendet:

Skrev till dem på Facebook där de ändå hade en bot som var anpassad för exakt mitt ärende. Fick svaret "tack, vi kopplar dig till en ledig kundservicemedarbetare". Sen har ingen svarat och det var ju en vecka sedan jag skickade det.

Fick dock mail från dem igår:

Ryanair Group Customer Care (Ryanair DAC, Lauda & Malta Air)

Dear Customer,

You have recently received an email with a voucher code to the value of your original booking.

Please note that this voucher is valid for 12 Months and can be used for your future travel plans, please note that if you do not use the voucher the voucher before the expiry date you will receive a full cash refund, in the event you use the voucher in part you will also receive the option of a voucher for the balance or a cash refund after the expire date.

Please click on the link below to accept the voucher: [Länk]


Jag antar att jag inte ska klicka på länken för då tolkar jag det som att man har godkänt att man fått en voucher istället för en återbetalning. Men varför någon skulle ha en anledning att trycka på länken förstår jag inte. Det enda skillnaden blir ju att den som trycker på länken inte får en återbetalning dagen den går ut?

Hur som helst verkar jag ha lånat ut 6000kr i ett år till Ryanair utan ränta. Ganska dålig deal måste jag ändå medge.
Tyvärr är detta så typiskt Ryanair. Har du betalat med kreditkort ? Gör en claim för charge back så kommer pengarna på 2 veckor. Inte alls OK att spela så fult i tider som nu, men de slutar aldrig att förvåna mig.
 

Flyg-Arn

Medlem
de är luriga...jag fick samma uppfattning att om jag klickar så har jag accepterat Vouchern och därmed förbrukat mina EU rättigheter...

Har nu på morgonen varit i kontakt med Amex och reklamerat och hänvisat till Konsumentkreditlagen. Känns bättre att Amex driver detta än att jag som inte har en chans mot Ryanair och deras katt och råtta lek..
Bra du gjort detta och får pengarna tillbaka på detta sätt. Jag hoppas många ”får upp ögonen” hur Ryanair skött sig under denna svåra situation och lämnar ändå - som alltid - kunden i sticket
 

igelkotten

Medlem
Bra du gjort detta och får pengarna tillbaka på detta sätt. Jag hoppas många ”får upp ögonen” hur Ryanair skött sig under denna svåra situation och lämnar ändå - som alltid - kunden i sticket

De flesta bolag jag haft att gora med har varit "luriga"; dar voucher t ex erbjudits utan att namna ratten till kontant aterbetalning. BA:s hemsida hade till och med en lank for kontant aterbetalning, som nar man sedan klickade vidare sa hamnade man pa vouchersidan (vilket jag missade eftersom det bara syntes i liten text i ovre hornet). Skillnaden ar val dock att nar man val ringer upp, sa far man nog mer tillmotesgaende personal pa flag carriers an Ryanair (aven om jag inte haft att gora med deras kundtjanst)
 
Senaste gången jag vad i kontakt med Entercard lät de inte så värst sugna på att ta tag i ärendet. De sa att jag kan eventuellt per definition kan ha fått ersättning och således ingenting de kan göra. Jag ska ändå ta och fylla i en kortreklamation när jag orkar och se vart det leder.
 
Toppen