Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hej jag har två planerade resor under 2020 som jag undrar hur jag skall tänka kring och vilka möjligheter jag har.

Resa 1 - ”minimoon” till Palma dagen efter vårt bröllop i Augusti (Ett bröllop som med största sannolikhet inte blir av).

Flyg T&R med SAS Go betalad med Amex Premium. Eftersom det flyget troligtvis blir inställt antar jag att vi får pengarna tillbaka? Hotellet som är bokat via SAS/Hotels.com har återbetalningspolicy 70% om vi avbokar senast 30 dagar innan incheck vilket vi alltså kommer göra. Finns det någon möjlighet att AMEX eller hemförsäkring täcker de sista 30%?

Resa 2 - Honey Moon Eurobonus awardresa bokad till NZ med Singapore Airlines. Denna är helt avbokningsbar? Så länge SAS inte går i konkurs kan jag avboka denna och få tillbaka poängen samt pengarna för flygskatten?

Tack
 

trekker

Medlem
Hej jag har två planerade resor under 2020 som jag undrar hur jag skall tänka kring och vilka möjligheter jag har.

Resa 1 - ”minimoon” till Palma dagen efter vårt bröllop i Augusti (Ett bröllop som med största sannolikhet inte blir av).

Flyg T&R med SAS Go betalad med Amex Premium. Eftersom det flyget troligtvis blir inställt antar jag att vi får pengarna tillbaka? Hotellet som är bokat via SAS/Hotels.com har återbetalningspolicy 70% om vi avbokar senast 30 dagar innan incheck vilket vi alltså kommer göra. Finns det någon möjlighet att AMEX eller hemförsäkring täcker de sista 30%?

Resa 2 - Honey Moon Eurobonus awardresa bokad till NZ med Singapore Airlines. Denna är helt avbokningsbar? Så länge SAS inte går i konkurs kan jag avboka denna och få tillbaka poängen samt pengarna för flygskatten?

Tack
Det är väl bara att vänta och se hur det ser ut när du närmar dig de 30 dagarna innan resan till Palma. Ingen menng att stressa upp dig innan dess.
 

ekf

Medlem
Resa 2 - Honey Moon Eurobonus awardresa bokad till NZ med Singapore Airlines. Denna är helt avbokningsbar? Så länge SAS inte går i konkurs kan jag avboka denna och få tillbaka poängen samt pengarna för flygskatten?
Du får inte tillbaka Star Alliance-avgiften, 450kr per person samt eventuell telefonbokningsavgift
 

MTheC

Medlem
Får intrycket att det snarare handlar om dåliga system och bristfälliga rutiner så vet inte om det är medvetna lögner. Finns säkert de här som har bättre insyn i hur det hanteras rent praktiskt men jag får ofta intrycket av att många saker hos SAS hanteras manuellt och att det i vanliga fall funkar ok men i extrema situationer så blir det lätt problem. Jag försöker ha förståelse för att de har mycket att göra nu men känner också att det är rimligt att de i alla tar återbetalningar i kronologisk ordning; finns nu en del som tyder på att de inte gör det så börjar också tröttna
Uppdaterar på mitt eget ärende - pratade med SAS kundtjänst idag som envist hävdade att de arbetade i ordning med återbetalning. När jag kunde ge konkret exempel på ärende där det återbetalat för senare avbokad resa så suckade personen i kundtjänst och sa det jag misstänkt. De kör lite slumpmässigt, de försöker arbeta i ordning men det kan bli lite hur som helst när det är så många ärenden.

Jag hörde baserat på det av mig till American Express för en charge back, snabbt hanterat via telefon. Bekräftelse via e-mail ca 1h senare där de begärde kopia på bokningen samt information om det inställda flyget. Summan ska enligt information vara krediterad imorgon.
 
Uppdaterar på mitt eget ärende - pratade med SAS kundtjänst idag som envist hävdade att de arbetade i ordning med återbetalning. När jag kunde ge konkret exempel på ärende där det återbetalat för senare avbokad resa så suckade personen i kundtjänst och sa det jag misstänkt. De kör lite slumpmässigt, de försöker arbeta i ordning men det kan bli lite hur som helst när det är så många ärenden.

Jag hörde baserat på det av mig till American Express för en charge back, snabbt hanterat via telefon. Bekräftelse via e-mail ca 1h senare där de begärde kopia på bokningen samt information om det inställda flyget. Summan ska enligt information vara krediterad imorgon.
Skönt! Mitt problem är att två av mina tre avbokningar har skett via telefon, och inget avbokningsmail genererades (har fått poängen så jag vet att avbokningen gått igenom).
 

MTheC

Medlem
Skönt! Mitt problem är att två av mina tre avbokningar har skett via telefon, och inget avbokningsmail genererades (har fått poängen så jag vet att avbokningen gått igenom).
Tror det ska funka lika bra ändå, det är osannolikt att SAS skulle bestrida att flyget blivit inställt. Jag skickade med det för att visa på datumet som det skett (och att jag därmed väntat länge) men kan ju likaväl nog styrkas på annat sätt om det ens behövs.
 

nonicoc

Medlem
Jag hörde baserat på det av mig till American Express för en charge back, snabbt hanterat via telefon. Bekräftelse via e-mail ca 1h senare där de begärde kopia på bokningen samt information om det inställda flyget. Summan ska enligt information vara krediterad imorgon.

Kan charge back via AmEx bara komma ifråga om SAS ställt in en flygning? Inte om man själv avbokade och väntar på återbetalning?
 

ekf

Medlem
Kan charge back via AmEx bara komma ifråga om SAS ställt in en flygning? Inte om man själv avbokade och väntar på återbetalning?
Nej, det går ändå... Men har du inte bråttom så låt SAS få sin chans.

Utdrag ur konsumentkreditlagen, paragraf 29:

"Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."
Konsumentkreditlag (2010:1846) Svensk författningssamling 2010:2010:1846 t.o.m. SFS 2018:2028 - Riksdagen
 

Palazzi

Medlem
Enligt uttalande från Lövfen är det troligt att även inrikesresor blir att undvika hela denna sommar. En mer bister syn än den som Folkhälsomyndigheten presenterade för en månad sedan, men det är kanske inte oväntat med tanke på utvecklingen.

Informationen/tesen presenterades i en intervju med DN och som egentligen handlade om Valborg. I.o.m. betalsida på DN så skickar jag det citerat genom SvD Stefan Löfven: Osannolikt med resor i sommar | SvD

Tråkigt för oss resesugna, och de som (även där mig inkluderat) önskar hälsa på familj på annan ort.
 

McFace

Medlem
Uppdaterar på mitt eget ärende - pratade med SAS kundtjänst idag som envist hävdade att de arbetade i ordning med återbetalning. När jag kunde ge konkret exempel på ärende där det återbetalat för senare avbokad resa så suckade personen i kundtjänst och sa det jag misstänkt. De kör lite slumpmässigt, de försöker arbeta i ordning men det kan bli lite hur som helst när det är så många ärenden.

Jag hörde baserat på det av mig till American Express för en charge back, snabbt hanterat via telefon. Bekräftelse via e-mail ca 1h senare där de begärde kopia på bokningen samt information om det inställda flyget. Summan ska enligt information vara krediterad imorgon.

Kul. Jag har väntat i 2 veckor på charge back via Amex, och fick svaret från kundtjänst igår på telefon att "det kan dröja 3 månader", att "du kanske inte får återbetalning om det inte är en återbetalningsbar biljett".

Det låter som att även Amex kör lite slumpmässigt.
 
Toppen