Senaste nytt

1734 st Adria uniformer till salu

Jag råkade en gång köpa 10.000 par strumpor (har 3.000 par kvar om någon vill köpa billigt), men det här var ju lite mer "ambitiöst")
Ursäkta OT: men jag måste få veta hur lång tid det tog dig att gå igenom 7000 par strumpor?? Eller har du redan sålt ett gäng? Jag har för första gången i mitt liv funderat på hur många strumpor jag kan tänkas använda per år, och jag är osäker på om jag kommer ha använt tusen par strumpor när jag dör :D
 

Berglund

Medlem
Jag har för första gången i mitt liv funderat på hur många strumpor jag kan tänkas använda per år, och jag är osäker på om jag kommer ha använt tusen par strumpor när jag dör
Jag har ett strumpsystem. Jag köper en handfull olika strumpor och provar ut en modell som jag gillar. Därefter köper jag minst 50 par av den modellen. Det blir sedan mina vardagsstrumpor, som i allt väsentligt "fungerar till allt". Vinsten blir att jag slipper all strumpsortering i samband med tvätt, vika ihop och hitta jämna par. Efter tvätt är bara att hälla dem rakt ned i strumplådan i garderoben och varje morgon fiskar jag bara upp två nya strumpor. Så fort en enskild strumpa går sönder, åker just den i korgen och så fortsätter jag med de andra tills att jag har väldigt få strumpor kvar. Då börjar jag om processen. Det tar vanligtvis runt tre år.
 
Last edited:

danielhog

Medlem
Ursäkta OT: men jag måste få veta hur lång tid det tog dig att gå igenom 7000 par strumpor?? Eller har du redan sålt ett gäng? Jag har för första gången i mitt liv funderat på hur många strumpor jag kan tänkas använda per år, och jag är osäker på om jag kommer ha använt tusen par strumpor när jag dör :D



@Brandforce med mätvärdet ovan från @Berglund så kan vi få fram följande:

Medellivslängden för en man i Sverige är 81,3 år enligt SCB.

Enkelt omräknat med 81,3/3=27,1 gånger behöver du fylla på strumpdepån.

27,1 x 50 = 1355 par strumpor under din livstid.

Med andra ord kan du kan köpa 1000 par med gott samvete, om inte annat blir det blir fantastiskt arvegods!

EDIT: Och för förbrukningsfrågan kan vi konstatera det tar 7000/50=140 påfyllningar.

Det matematiskt korrekta slutsatsen blir då uppenbarligen att @gdaily behövt minst 140x3=420 år för att förbruka 7000 par strumpor.
 
Last edited:

DrGold

Medlem
Jag har ett strumpsystem. Jag köper en handfull olika strumpor och provar ut en modell som jag gillar. Därefter köper jag minst 50 par av den modellen. Det blir sedan mina vardagsstrumpor, som i allt väsentligt "fungerar till allt". Vinsten blir att jag slipper all strumpsortering i samband med tvätt, vika ihop och hitta jämna par. Efter tvätt är bara att hälla dem rakt ned i strumplådan i garderoben och varje morgon fiskar jag bara upp två nya strumpor. Så fort en enskild strumpa går sönder, åker just den i korgen och så fortsätter jag med de andra tills att jag har väldigt få strumpor kvar. Då börjar jag om processen. Det tar vanligtvis runt tre år.

Briljant system (jag menar det). Du ska inte spana in uniformerna och se om du kan utöka metoden till att omfatta hela garderoben?
 

gdaily

Medlem
@Brandforce med mätvärdet ovan från @Berglund så kan vi få fram följande:

Medellivslängden för en man i Sverige är 81,3 år enligt SCB.

Enkelt omräknat med 81,3/3=27,1 gånger behöver du fylla på strumpdepån.

27,1 x 50 = 1355 par strumpor under din livstid.

Med andra ord kan du kan köpa 1000 par med gott samvete, om inte annat blir det blir fantastiskt arvegods!

EDIT: Och för förbrukningsfrågan kan vi konstatera det tar 7000/50=140 påfyllningar.

Det matematiskt korrekta slutsatsen blir då uppenbarligen att @gdaily behövt minst 140x3=420 år för att förbruka 7000 par strumpor.
Givet att man tvättar dom ja, man kan ju kasta dom efter första användningen. Men nej, så galen är jag inte, jag har sålt dom via några skoaffärer och ICA-handlare, loppisar och lite privat. Någon skolklass köpte ett par lådor och sålde för att få in pengar till klasskassan osv.

Det fånigaste av allt, någon månad efter detta köp så skulle jag jobba på Åland i 10 dagar. Ja, ni kan nog gissa vad jag glömde packa med mig. Att gå in på K-market och köpa en fempack strumpor i det läget kändes som den mest meningslösa utgift jag någonsin haft i mitt liv!
 
Toppen