Med all respekt, men du jämför inte ens päron och äpplen - du hasplar fram en veritabel fruktsallad. Såhär:
För SAS: Säljer fortfarande poäng till webshoppar, Amex, osv. EuroBonus-programmet är allltså i högsta grad lönsamt. Att poängen knappt går att använda - pga inga flyg, samt begränsingar om 5000 poäng/dag - gör EuroBonus ännu mer lönsamt, och viktigt, för SAS i det korta perspektivet.
= EuroBonus är extremt positivt för SAS i dagsläget.
För EuroBonus-medlemmen: Kan fortfarande dra in poäng, men knappt använda dem. Om SAS slutar flyga på intressanta destinationer eller försämrar värdet på poängen så blir programmet än mindre intressant. I det långa loppet kanske folk slutar jaga EuroBonus-poäng, och det skadar SAS (lönsamhet).
= EuroBonus är i dagsläget ganska blekt för den enskilde medlemmen men förhoppningsvis så reser sig SAS som fågel Fenix.
Som flera skribenter har noterat: SAS säljer poäng för pengar (svårt behövda likvida medel), och behöver knappt motprestera. Varför skulle SAS ta livet av sin egen guldkalv?