Senaste nytt

SAS varslar 5000 pga corona

Agö

Medlem
Hur stor effekt kommer detta att ha på linjenätet? På Ekot nämnde de att ambitionen är att behålla linjerna men att växla ned på frekvensen. Rimligtvis borde det väl dock bli en kombination med fullt fokus direkt på lönsamma avgångar i peak och farväl till lunchavgångar. Det blir också intressant att se i vilken utsträckning det har påverkan på hubsystemet, matarlinjer vs. direktlinjer, outstationnattningar m.m.
 

Homer

Medlem
Tak, @Homer - Artiklen er desvaeere laast?

Jag ser det, men det var den inte när jag la upp länken

här är en annan artikel som inte är låst för ögonblicket
Analytiker spår ökad SAS-satsning i Danmark | SvD

Hur stor effekt kommer detta att ha på linjenätet? På Ekot nämnde de att ambitionen är att behålla linjerna men att växla ned på frekvensen. Rimligtvis borde det väl dock bli en kombination med fullt fokus direkt på lönsamma avgångar i peak och farväl till lunchavgångar. Det blir också intressant att se i vilken utsträckning det har påverkan på hubsystemet, matarlinjer vs. direktlinjer, outstationnattningar m.m.

och glöm inte det här
Expressen: SAS-ledningens hemliga plan: Stycka flygbolaget | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
  • Gilla
Reactions: pep

Tord

Medlem
Hur stor effekt kommer detta att ha på linjenätet? På Ekot nämnde de att ambitionen är att behålla linjerna men att växla ned på frekvensen. Rimligtvis borde det väl dock bli en kombination med fullt fokus direkt på lönsamma avgångar i peak och farväl till lunchavgångar. Det blir också intressant att se i vilken utsträckning det har påverkan på hubsystemet, matarlinjer vs. direktlinjer, outstationnattningar m.m.
Fick mail idag om ändrad bokning i oktober. Var bokad OSL-MIA men nu via ARN. Verkar som de tagit bort OSL-MIA.
 

Hachans

Medlem
Med all respekt, men du jämför inte ens päron och äpplen - du hasplar fram en veritabel fruktsallad. Såhär:

För SAS: Säljer fortfarande poäng till webshoppar, Amex, osv. EuroBonus-programmet är allltså i högsta grad lönsamt. Att poängen knappt går att använda - pga inga flyg, samt begränsingar om 5000 poäng/dag - gör EuroBonus ännu mer lönsamt, och viktigt, för SAS i det korta perspektivet.
= EuroBonus är extremt positivt för SAS i dagsläget.

För EuroBonus-medlemmen: Kan fortfarande dra in poäng, men knappt använda dem. Om SAS slutar flyga på intressanta destinationer eller försämrar värdet på poängen så blir programmet än mindre intressant. I det långa loppet kanske folk slutar jaga EuroBonus-poäng, och det skadar SAS (lönsamhet).
= EuroBonus är i dagsläget ganska blekt för den enskilde medlemmen men förhoppningsvis så reser sig SAS som fågel Fenix.

Som flera skribenter har noterat: SAS säljer poäng för pengar (svårt behövda likvida medel), och behöver knappt motprestera. Varför skulle SAS ta livet av sin egen guldkalv?
Okej, då prövar vi igen.

SAS säljer poäng till Amex. Som säljer dem vidare till konsumenten genom att man använder sitt kort.

När konsumenterna köper mindre poäng, för de är hemma, inte längre gillar erbjudandet eller för att de inte vill samla på sig poäng för de inte kan använda dem så köper de färre poäng. Då sitter Amex med en hög poäng som tar längre tid än vanligt att bli av med. Då köper Amex också färre poäng hos SAS eftersom inte åtgången är lika stor.

I korthet blir det alltså så att om konsumenten inte kan använda sina poäng till något vettigt, så slår det tillbaka mot SAS. Allt hänger ihop. Jag tror inte en enda person - med undantag för vissa på det här forumet möjligen - har SAS olika kreditkort för att det är bra för SAS. När man inte kan använda kortet som det är tänkt, så är det ganska självklart att man drar öronen åt sig och kanske börjar använda andra kort tills dess att det finns något att boka och faktiskt resa på.
 
Någon som vet/har någon gissning hur detta kan komma att påverka framtida flygningar?
Ser på SAS hemsida att det går att boka ARN - LLA (Luleå) from. 12/5.
Hade tänkt flyga nämnda sträcka 21/5, är det värt att boka en sån resa eller är det klokare att avvakta?
Har dom sagt något om när/hur/var dom tänker flyga?
 
Någon som vet/har någon gissning hur detta kan komma att påverka framtida flygningar?
Ser på SAS hemsida att det går att boka ARN - LLA (Luleå) from. 12/5.
Hade tänkt flyga nämnda sträcka 21/5, är det värt att boka en sån resa eller är det klokare att avvakta?
Har dom sagt något om när/hur/var dom tänker flyga?
Att boka 17.50-flyget borde ju vara hyfsat safe. Det flyger de ju just nu när de bara kör en tur om dagen.
 

pswe

Medlem
Så här är det.

Lönsamheten i bonusprogrammen finns bara, och endast, om de används. De har inget inneboende värde. Det är tillgång och efterfrågan där som överallt annars. Värdet påverkas av världsmarknaden, och just nu är det monetära värdet noll på EuroBonus. Möjligen kan SAS ha någon nytta av statistiken för att veta vilka linjer de ska starta först och så, men i resultaträkningen är det just nu enbart en belastning och inte en tillgång.

De rapporterna som du liksom jag läst gäller bara under normala omständigheter när inte världen står still som den gör nu.

Förstår jag det rätt att du tänker att om du har en bil som går på diesel, och diesel skulle gå från jättebilligt till att inte finnas så skulle bilen fortfarande vara värd lika mycket?

Menar du att bilen i ditt exempel skulle ha det monetära värdet noll eller vara värd mindre?
 
Toppen