Senaste nytt

En inställd resa (till Vietnam och Kambodja) är en resa det också

Samosaguas

Medlem
Turen går vidare! Efter fyra dagar i Ho Chi Minh City var det dags att ta flyget vidare till Kambodja och Siem Reap. Vi var inbokade på Vietnam Airlines avgång VN813 i Economy. Väl framme i Siem Reap så var vi inbokade på Belmond La Résidence d'Angkor i 4 nätter till en kostnad av $250 per natt inklusive frukost och upphämtning och lämning på flygplatsen. Helt avbokningbart så inga problem att avboka om det mot all förmodan skulle dyka upp något skumt virus över hela världen. :eek:

Tanken var att vi skulle glida in i lobbyn:
belmond.lobby.jpg

Checka in i en Junior Suite:
belmond.room2.jpg
belmond.bath.jpg
belmond.room.jpg

Bada lite i poolen
Belmond.pool2.jpg


belmond.pool.jpg

Copyright: Belmond La Résidence d'Angkor

För att sedan upptäcka såväl Siem Reap, Angkor Vat och alla andra tempelområden.
 

Samosaguas

Medlem
Gick ju lite trög att ta sig mellan Ho Chi Minh City (SGN) och Siem Reap (REP) så blev till att försöka få pengarna tillbaka för (den inställda) resan. Först inget svar från Vietnam Airlines på flera veckor. Samtal till Vietnam Airlines som på telefon och knackig engelska förklarade att alla biljetter skulle återbetalas inom några veckor. Till slut dök ett mejl upp att 2 av 3 biljetter skulle återbetalas. Nu med informationen att jag kunde välja på en voucher för beloppet tillgänglig direkt eller pengarna tillbaka om cirkus 3 månader. Svarade att jag vill ha pengarna tillbaka och gärna för alla tre biljetter, så till hösten kanske det dyker upp en återbetalning till mitt Amex. Bara att avvakta och se...

Snart dags att flyga vidare! Tillbaka till Vietnam med ett annat flygbolag. Ni kanske anar vilket?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Gillar och följer denna tråden, kul initiativ i dessa besvärliga tider. Vi har en motsvarande resa bokad för familjen i oktober. (2 st AMEX 2-4-1 och med Turkish till Ho Chi Minh-staden) Vi har 6 nätter till förfogande. Har inte bokat någon till Kambodja utan tänkte lösa på plats om lusten faller på. Känns lite tveksamt om resan som helhet kommer bli av eller inte så vi får se... Men följer denna tråd med spänning nu.
 

Samosaguas

Medlem
Vietjet? Cambodia Angkor Airlines? Jag testade det sistnämnda och överlevde i alla fall. Det är väl ungefär så långt jag sträcker mig.
Helt rätt! Efter fyra härliga dagar i Siem Reap och en hel del tempel mania så var det dags att ta Cambodia Angkor Air från Siem Reap (REP) till Da Nang (DAD).

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ska väl villigt erkänna att jag inte kände mig helt övertygad av bolaget men som jag förstått det så är det enda sättet att ta sig direkt från Siem Reap till Da Nang.

Hotellet ordnade smidig transport till flygplatsen i alla fall ;)
cambodia-angkor-air-review-8.jpg

Väldigt lugnt i incheckningen så här i Corona-tider.
cambodia-angkor-air-review-4.jpg

Håll tummarna för att vi tar oss fram oskadda till Da Nang med denna ATR72:a.
cambodia-angkor-air-review-10.jpg

Copyright: onemileatatime.com
 

Rickard_O

Medlem
Turen går vidare! Efter fyra dagar i Ho Chi Minh City var det dags att ta flyget vidare till Kambodja och Siem Reap. Vi var inbokade på Vietnam Airlines avgång VN813 i Economy. Väl framme i Siem Reap så var vi inbokade på Belmond La Résidence d'Angkor i 4 nätter till en kostnad av $250 per natt inklusive frukost och upphämtning och lämning på flygplatsen. Helt avbokningbart så inga problem att avboka om det mot all förmodan skulle dyka upp något skumt virus över hela världen. :eek:

För att sedan upptäcka såväl Siem Reap, Angkor Vat och alla andra tempelområden.

Såg riktigt trevligt ut för att vara Siem Reap, om jag nu hamnar i Siem Reap en gång till får det nog bli där!

Hur var det att bo på andra sidan floden? Såg ut att vara en liten bit från dom centrala delarna (Pub Street etc.)
Jag prioriterade att bo en järnnia från Pub Street på ett lite mindre och billigt ställe :)


(Ja jag fortsatte rollspelet med att ställa hypotetiska frågor innan någon rättar mig ;))
 

Samosaguas

Medlem
Hur var det att bo på andra sidan floden? Såg ut att vara en liten bit från dom centrala delarna (Pub Street etc.)
Det var hela tanken med att boka detta hotell att just komma bort lite från pub street etc ;) Får återkomma med rapport när jag återvänt.

För övrigt har det inte varit helt enkelt att komma i kontakt med Cambodia Angkor Air efter (den inställda) resan. Till slut dök det upp ett mejl att de erbjöd en voucher på samma summa som biljetternas pris. Jag påpekade (som jag rapporterat i en annan tråd) att det står i deras villkor att det är hel återbetalning som gäller vid inställt flyg. Fick ett nytt svar för snart en månad sedan att pengarna betalas tillbaka om 15 dagar (eller längre). Så klart har inget ännu dykt upp på kreditkortet, men i dessa tider är det väl tålamod som gäller antar jag.

Efter landning i Da Nang (DAD), glada att vi kom fram helskinnade, blev vi transporterade till Hoi An och nästa hotell...
 

Samosaguas

Medlem
Framme i Hoi An! Här blir det två intensiva dagar av sightseeing. Bor gör vi på Anantara Hoi An Resort som bokades till en kostnad av $250 per natt inklusive frukost.
Anantara-Hoi-An-Resort.jpg

Poolen :)
anantara-hoi-an-resort_pool.jpg

Ser ut som att vi kan trivas på rummet
anantara_hoi_an_resort_guest_room_deluxe_garden_view_suite_split_level_design_1920x1037.jpg


anantara_hoi_an_resort_guest_room_deluxe_river_view_suite_bedroom_on_the_upper_level_1920x1037.jpg

Ser också trevligt ut att sitta på uteserveringen mot floden.
anantara_hoi_an_resort_restaurant_hoi_an_riverside_outdoor_dining_area_1920x1037.jpg

Copyright: Anantara Hoi An Resort

Vår bokning var inte avbokningsbar men en ändring av reglerna pga Corona gjorde att hela summan betalades tillbaka. Snabbt och effektivt löst av Anantara. Pengarna tillbaka på mitt Amex på mindre än en vecka!

Några tips för vad man ska hitta på här i Hoi An?
 
Last edited:
Toppen