Senaste nytt

ExpertFlyer for dummies

Dr. Miles

Expert
Jag menade generellt, om vi pratar om individuella bolag så kan man t.ex göra det med AA:s website
utan att ens göra en dummy bokning, välj avgång, klicka på Flight Details så kommer bla View Available Seats upp

Går inte på deras svenska sida.
Jag menade generellt.
Man gjorde t ex dummy bokning av British Airways eller Lufthansa och kunde se platstillgångar på seatmap av valda flighter.
 

Fleury

Medlem
Så här står det EF, SK983 dep. imorrn

"The requested information could not be retrieved or is not available. This is likely due to invalid input criteria or lack of access to the information from the airline. Please revise the search parameters and try again."

Är det vanligt? Vad kan det bero på?
Tack Tack
 

Ubbe

Medlem
Så här står det EF, SK983 dep. imorrn

"The requested information could not be retrieved or is not available. This is likely due to invalid input criteria or lack of access to the information from the airline. Please revise the search parameters and try again."

Är det vanligt? Vad kan det bero på?
Tack Tack
tror men inte säker på att det är för att det är mindre än ett dygn kvar och då visas inte längre informationen.
(kan ha fel, men ALDRIG haft det hittills vad jag minns!?)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ubbe har rätt. Tror det har att göra med att ansvaret för flighten flyttas till flygplatsen och en lokal flightmanager. Därmed är det slut på joxxandet i GDS. Det jag är nyfiken på är hur det fungerar ifall jag köper en biljett inom 24h - då borde det hela gå via GDS tycker jag men det kanske det inte gör?
 

Gnopps

Medlem
Ubbe har rätt. Tror det har att göra med att ansvaret för flighten flyttas till flygplatsen och en lokal flightmanager. Därmed är det slut på joxxandet i GDS. Det jag är nyfiken på är hur det fungerar ifall jag köper en biljett inom 24h - då borde det hela gå via GDS tycker jag men det kanske det inte gör?
Tillgänglighet (dvs. bokningsklasser) brukar på de flesta flyg fungera som normalt fram tills avgång. Säteskartor däremot brukar inte längre uppdateras.
 

agehall

Medlem
Tillgänglighet (dvs. bokningsklasser) brukar på de flesta flyg fungera som normalt fram tills avgång. Säteskartor däremot brukar inte längre uppdateras.

True. Tänkte inte på att man faktiskt ser tillgången - nära inpå avgång är det ju nästan alltid seatmap man egentligen vill se.
 

JacobGBG

Medlem
Flyttar nedanstående diskussion från AMEX tråden då det börjar bli mer EF snack än just AMEX.

Ibland visar EF inget resultat om det inte finns några platser. Det kanske är därför du inte ser några flighter eller tycker SAS hemsida att det finns platser?

Som agehall påpekar så verkar det som att EF inte visar t.ex. SK910 på EWR-CPH om det inte finns tillgängliga säten. Problemet är att det är från Award fönstret (där flighten ej dyker upp) som man bara kan skapa alerts på awards seats. Går man till den vanliga Seat Alert menyn så kan man där bara skapa alerts för allmäna lediga säten. Börjar bli lite tokig på detta. Det är ju något av en catch-22 att man kan bara skapa seat alerts på denna linjer när det finns lediga award seats.

Snälla säg att jag ät IT-analfabet och har missat något!?

EDIT: En annan sak jag irriterar mig på med EF är att även när jag anger SAS som flyglinje och direct/non-stop flights only så får jag en massa andra förslag med via connections som bara blir 'clutter'.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Som agehall påpekar så verkar det som att EF inte visar t.ex. SK910 på EWR-CPH om det inte finns tillgängliga säten. Problemet är att det är från Award fönstret (där flighten ej dyker upp) som man bara kan skapa alerts på awards seats. Går man till den vanliga Seat Alert menyn så kan man där bara skapa alerts för allmäna lediga säten. Börjar bli lite tokig på detta. Det är ju något av en catch-22 att man kan bara skapa seat alerts på denna linjer när det finns lediga award seats.

Snälla säg att jag ät IT-analfabet och har missat något!?

EDIT: En annan sak jag irriterar mig på med EF är att även när jag anger SAS som flyglinje och direct/non-stop flights only så får jag en massa andra förslag med via connections som bara blir 'clutter'.

Jag vet inte om det fungerar men du kan söka via vanlig "Flight Availability" då kommer SK909/910 upp.
  1. Sedan klicka på flightens "Create Flight Alert".
  2. I "Class Code" fyller du i "I" (I som Ingmar, det är bokningsklass för Business award).
  3. Välj antal platser du vill ha.
  4. Skapa Seat alert.

Som sagt jag vet inte om det fungerar, men det är värt att prova.
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Hmm.. i teorin så borde det ju fungera iochmed att det är I. Sen är det ju inte en regelrätt seat alert, men jag ttestar!
 
Toppen