Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

danielhog

Medlem
Jag är EBS och har kvalificeringsperiod till 0731 och kommer i Juli att sakna 4500p till att nå EBG. Ponera att jag köper dessa baspoäng. Då borde jag endast ha guld fram tills sista Juli 2021 med en grace period till sista oktober, tänker jag rätt?
Javisst. Du påverkas inte av det här beslutet mer än att du skulle få behålla EBS om du inte tjänat in tillräckligt för EBS.
 

TomJ

Medlem
Vad mer tycker du är tokigt, och hur skulle du ha gjort? :)

De som lyckats skrapa ihop guld innan den 31 mars och hittills förlorat en månads intjäning får ingenting med denna lösning. Skulle tro att bland dessa finns en hel del som dessutom växlat pengar eller poäng redan för att rädda guld. Hade man kläckt ur sig detta redan i början på mars hade detta kunnat undvikas.

Den som premieras mest nu är den som inte tjänat in en enda poäng eller gjort en enda flygning och har period som slutar 31 mars.

Jag skulle säga att frysa alla nedflyttningar av status och den dag vi är tillbaka till normalläge förlänga allas intjänings- och medlemsperiod så många månader som restriktionerna har varat.

Då hade man dessutom sett till att alla medlemmar fortsätter där de "slutade" när krisen började. Som det är nu kommer det finnas en stooooor grupp medlemmar som har sin status gratis och inte kommer ha något att vinna på att flyga annat än billigaste biljetten med SAS eller ta en konkurrent tills deras förlängda period går ut. Den som har slutdatum 28 februari behöver ju inte dra in en poäng från nu till dess för att uppnå guld. Den som hade 31 mars däremot har redan tappat en månads intjäningstid och lär tappa en månad till minst. De som har 30 april börjar på samma sätt snart ha ett krav på att tjäna in poäng för att behålla sin status men utan möjlighet att tjäna in.

Nä, jag skulle säga att den här åtgärden dels ger väldigt ojämna fördelar till olika medlemmar, fördelar till "fel" medlemmar och dessutom inte tar bort incitament att flyga med SAS när väl krisen släpper.


Nu finns visserligen möjligheten att de förlänger till 31 mars 2021 osv behoende på hur det utvecklar sig. Men jag skulle hellre se att de får tummen ur och gör detta direkt. Nu har de 1/12 av kunderna som inte kunnat tjäna in poäng en månad och om ett par dagar har vi 1/6 av kunderna som inte kan tjäna in poäng till sin status.

Slutdatum skulle vara satt till 31 mars 2021 och detta skulle ha gjorts innan 31 mars i år. Innan den 30 april borde man ändra datum till 30 april 2021. OM man nu ska fortsätta på inslagen väg och bara förlänga status.
 
Last edited:
Som det är nu kommer det finnas en stooooor grupp medlemmar som har sin status gratis och inte kommer ha något att vinna på att flyga annat än billigaste biljetten med SAS eller ta en konkurrent tills deras förlängda period går ut. Den som har slutdatum 28 februari behöver ju inte dra in en poäng från nu till dess för att uppnå guld.
Men om personerna som fått sin status "gratis" (om vi bortser från att alla som har en status bedömt har tjänat ihop den under sin förra kvalificeringsperiod) inte flyger, så spelar det väl ingen roll vad de har för status? 1000 Diamonds som sitter hemma kostar väl inte SAS något nämnvärt, stör dig, eller tar plats i lounger? :)
 

TomJ

Medlem
Men om personerna som fått sin status "gratis" (om vi bortser från att alla som har en status bedömt har tjänat ihop den under sin förra kvalificeringsperiod) inte flyger, så spelar det väl ingen roll vad de har för status? 1000 Diamonds som sitter hemma kostar väl inte SAS något nämnvärt, stör dig, eller tar plats i lounger? :)

Kostnaden för SAS är väl i så fall ett gratis-år mot lifetime-gold. Men vilken status DE har spelar absolut ingen roll nej.

Men det handlar mindre om vad de kunder som inte flyger vinner, utan vad de kunder som de facto flyger förlorar. En kund (som ovan) som kämpat hela året för att äntligen uppnå guld snubblar på målsnöret för att krisen kommit i vägen. Denna kund får ingenting.
 

TomJ

Medlem
En kund som
”kämpat hela året för att äntligen nå guld”
har inte förstått hur man med förhållandevis små medel kan flyga bättre och därför heller inte tjänat in/förtjänat ett guldkort.

Ja, så kan man ju raljera. Eller så har personen, trots klart mindre möjligheter och resurser än du, lyckats ta sig väldigt nära på 9-10 månader och sen förstörs allt de sista 2-3 månaderna.
 
Kostnaden för SAS är väl i så fall ett gratis-år mot lifetime-gold. Men vilken status DE har spelar absolut ingen roll nej.

Men det handlar mindre om vad de kunder som inte flyger vinner, utan vad de kunder som de facto flyger förlorar. En kund (som ovan) som kämpat hela året för att äntligen uppnå guld snubblar på målsnöret för att krisen kommit i vägen. Denna kund får ingenting.
Men det är ju inte sant? Bortsett från förlängningen av status, så erbjud ju SAS även att ge statuspoäng för bokade resor som inte blev av, samt - som jag uppfattade det - en dos goodwill för målsnöret. Och om man TROTS detta inte uppnår den statusnivå man ville, så finns ju det (småsura, måhända) alternativet att köpa baspoäng om man är tillräckligt nära ny nivå. Om inget av detta funkar.. var man verkligen på målsnöret?

Tillägg: jag förstår att det inte går att tillfredsställa alla, att det alltid kommer finnas corner cases, samt någon som hamnar i kläm - men ur min synvinkel så har nog ändå SAS gjort vad man kan begära av dem. Your mileage may vary, som man säger. Och det är självklart trist om det inte går vägen för dig.
 

Syversen

Medlem
Ja, så kan man ju raljera. Eller så har personen, trots klart mindre möjligheter och resurser än du, lyckats ta sig väldigt nära på 9-10 månader och sen förstörs allt de sista 2-3 månaderna.

Om den fiktiva personen hade SAS-bokningar under de sista förstörda månaderna kan hen dock claima poäng för dessa från SAS enligt tidigare info.
 
Toppen