Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Tongen2

Medlem
Då förlängs alltså inte allas status, utan endast dem som inte kvalat in? Eller är det jag som är idioten?? o_O
Ja det är väl det som ingen vet egentligen :p
Men jag skulle tro att vi skall tolka det som så, ja. Och att se allt annat som en bonus.

Som i mitt fall då där mitt år slutar nu i april 2020, jag har kvalat in för guld kommande år också, så jag blir ju guld till april 2021.
Däremot lär jag få det svårare nu från maj och framåt på mitt nya år att kvala in igen, pga att det inte går att flyga. Och därmed får jag en "kortare" period att ens kunna tjäna in poäng / legs under min period och därmed riskera att halka ner till silver i maj 2021.
Så det jag hoppas på för oss i mitt fall som kanske inte kan flyga de närmaste säg 6 månaderna pga restriktionerna, att mitt guld förlängs med 12 månader från maj 2021 pga att det inte gick att flyga under perioden nu från maj 2020 och 6 månader framåt.
Eller att man på något vis sänker kraven att kvala in i enlighet med tiden restriktionerna håller på. Eller nåt annat gött. Tiden får utvisa helt enkelt.

Observera att ingen vet ju hur det kommer se ut framöver, så mina 6 månader här ovan är ju bara spekulationer och ett räkneexempel som påverkar min chans att tjäna in poäng/legs i detta fallet. Kan ju vara längre eller kortare tid detta håller på men i vilket fall så påverkar det ju oss som nyss/nyligen/snart börjar vår nya intjäningsperiod att vi inte kan flyga just nu.

Eller så har jag misstolkat allting och är guld till 2022. Vad vet jag? :confused::p
 

hallgren

Medlem
Korrekt. Enkelt uttryckt, de som misslyckas att nå sin nivå och har brytpunkt mellan 31/3 i år och 28/2 nästa år får ändå gratis förlängning.

Fast det är ju inte vad som står. Det kan vara det som menas, men går man strikt på texten så står det faktiskt inget om att det bara gäller de som misslyckats med att nå nivån.
I SAS FB-inlägg står detta (med mina fetningar):

We have decided to honor your dedication and engagement to SAS and EuroBonus. We do so by offering our EuroBonus members a 12 month extension on their current membership level. This benefit will be applied automatically to active EuroBonus accounts where the current membership level has been achieved on own merits, either by earning qualifying points or qualifying flights.​

The benefit will be applied to EuroBonus members that have a qualification period with expiry date March 31st 2020 until February 28th, 2021.

I mitt eget fall, som hade expiry date på min kvalificering 31 mars 2020 med uppnådd guldstatus innan det, bör det betyda att min status som redan innan gällde till 2021 nu ska gälla till 2022. Om man går på vad som står alltså, det finns ju fortfarande alla möjligheter att det inte är vad de menar.
 

Tongen2

Medlem
I mitt eget fall, som hade expiry date på min kvalificering 31 mars 2020 med uppnådd guldstatus innan det, bör det betyda att min status som redan innan gällde till 2021 nu ska gälla till 2022. Om man går på vad som står alltså, det finns ju fortfarande alla möjligheter att det inte är vad de menar.

Absolut, jag håller med! Och det var så jag tolkade det ifrån början, men känns lite för bra för att vara sant.
Har faktiskt ringt kundtjänst nyss, bara en gång så bara ett svar, och de säger att jag som uppnått guldstatus redan innan min period går ut behåller statusen "som vanligt", och inte får den förlängd till 2022.
Med reservation för att jag pratade med kundtjänst och har bara ringt en gång... :p
 

hallgren

Medlem
Absolut, jag håller med! Och det var så jag tolkade det ifrån början, men känns lite för bra för att vara sant.
Har faktiskt ringt kundtjänst nyss, bara en gång så bara ett svar, och de säger att jag som uppnått guldstatus redan innan min period går ut behåller statusen "som vanligt", och inte får den förlängd till 2022.
Med reservation för att jag pratade med kundtjänst och har bara ringt en gång... :p

Det är ju också så att vi som precis börjat på ett nytt år inte har så stora möjligheter att tjäna ihop till vår nivå för nästa år i nuvarande läge, och därför kan behöva den här förlängningen för att även fortsättningsvis vara med i matchen.
 
Korrekt. Enkelt uttryckt, de som misslyckas att nå sin nivå och har brytpunkt mellan 31/3 i år och 28/2 nästa år får ändå gratis förlängning.
Kan man även uttrycka det som att det inte är någon idé att behöva återkvalificera sig? Tex i mitt fall återkvalar jag till guld med Elite-poängen i september, men då skulle jag kunna spara lite årsavgift genom att säga upp det (som förvisso även innebär andra sidoeffekter).
 

Canadien

Medlem
Kan man även uttrycka det som att det inte är någon idé att behöva återkvalificera sig? Tex i mitt fall återkvalar jag till guld med Elite-poängen i september, men då skulle jag kunna spara lite årsavgift genom att säga upp det (som förvisso även innebär andra sidoeffekter).
Så tolkar jag det ja. Har själv bryt 31/12 och kommer inte satsa på att förnya EBD under hösten.
 

M.T

Medlem
Jag har bryt 1/3- 28/2 2021 enligt appen. Kommer jag behålla mitt diamant då sista dagen är 28/2 och det var med i meddelandet från SAS eller missar jag det med en dag?
 

Svante

Medlem
Någon som vet om/hur det kommer synas på eurobonussidan eller i appen? Har själv 1/3-2020--28/2-2021 som kvalificering. Är guld nu och detta år är mitt sista för att kvalificera till Life Time Gold. Som jag tolkar det borde jag omfattas?
 

TomJ

Medlem
Ja, man får väl konstatera att SAS har gjort det alldeles för svårt för sig än en gång om det inte ens på ett forum för extremt flyintresserade personer är tydligt hur det är tänkt att fungera.

Jag tillhör dem som har brytpunkt 31/3 och lyckades nätt och jämnt uppfylla min kvot. Däremot lär de första 3-4 månaderna på min nya period vara extremt svårt att få in några poäng på.

En sån här kris påverkar ju faktiskt ALLA EB-medlemmar eftersom ALLA blir av med exakt lika lång tid att dra in poäng. Varför då inte förlänga tiden för ALLA statusar med 12 månader? Men kanske är det så det är tänkt, bara det att man haft otur när man formulerade reglerna eller att vi tolkar dem tokigt?

Jag anser visserligen att en förlängning med 12 månader för alla är väldigt generöst, vad jag anser hade varit lagom (eftersom jag är svensk) är att förlänga allas status med det antal månader som trafiken ligger nere eller så länge det starka rådet är att flygresor ska undvikas. Misstänker att det är tekniskt klurigt kanske att ändra allas brytpunkt med 6 månader eller vad det kan tänkas bli.
 
Toppen