Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

palmen

Moderator
Jag har läst igenom tråden men undrar följande. Jag har kvalificeringsperiod 1 aug - 31 juli. Jag har guld nu som jag fått och går ut i år, sista oktober om jag förstått rätt. Jag har 38000:- poäng och hade tänkt kvala in mig till guld i år innan juli är slut men har inte möjligheten pga covid. Någon som kan hjälpa och tolka min sits om vad som gäller. Tack!

Du kommer nu ha guld till 31 Juli 2021 istället för guld till 2020. Och du får se till att resa in guld under 31 Juli 2020 till 31 Juli 2021 om du vill fortsätta ha det.

Jag har inte kollat, men är tämligen säker på att de 38000 poäng du rest in "nollas" när perioden är över 31 Juli 2020 så du får liksom inte lägga på dem på näste periods resande
Han säger ju dock att han fått guld, dvs inte tjänat in det själv. Infon från sas säger ju att man låste ha tjänat in sitt guld för att få det förlängt, så jag tolkar det som att han inte får 12 extra månader.
 

varva77

Medlem
Jag är i exakt samma sits som @Lauda 777 och har funderat över detta under natten. Hur är det? Hur blir det egentligen? Osv...
Så det var rätt gött att vakna upp och läsa era inlägg!

Som ni var inne på så kanske vår kommande period blir påverkad för oss som har nuvarande period som slutar nu i april tex.
Men att vi sitter säkert i båten nu tills april 2021, eftersom vi redan kvalat in enligt konstens alla regler under nuvarande period.
Så från maj 2020 och framåt, när vår period börjar på nytt, får vi ju se hur detta påverkar oss för kommande året efter april 2021.
Dvs kvalificeringsperioden som börjar nu i maj kanske gör det svårare för oss att nå status pga rådande situation och därmed kanske halka ner ett snäpp för vår nästa kvalificeringsperiod som börjar maj 2021, (plus 3 månader grace då?).
Uppnår vi inte status mellan maj 2020 till april 2021 så halkar vi ner i maj(efter grace?) 2021. OM inte andra regler kommit upp innan dess.

Jag är lite dålig på det här med graceperiod så här får någon rätta mig om jag tänkt fel.

Det gav i alla fall mig lite klarhet att skriva ner detta så hoppas det kan hjälpa andra att reda ut några frågetecken!

Skall bli spännande att följa utvecklingen!
Tack! :D
Haha, jag ger snart upp att förstå vad som kommer att hända med min status. Trodde jag hade fattat men nu blir jag osäker igen. Om man bortser från grace period vilket inte har något med saken att göra i min mening.
- Min kvalperiod går ut 30/4
- Hade kvalificerat mig för Diamond innan allt detta började.
- Om vi ponerar att jag inte flyger en enda gång någonsin fom nu. Kommer min Diamond status då att gå ut:
30/4- 2021 (+grace) eller
30/4- 2022 (+grace)
 

Jönsson

Medlem
Haha, jag ger snart upp att förstå vad som kommer att hända med min status. Trodde jag hade fattat men nu blir jag osäker igen. Om man bortser från grace period vilket inte har något med saken att göra i min mening.
- Min kvalperiod går ut 30/4
- Hade kvalificerat mig för Diamond innan allt detta började.
- Om vi ponerar att jag inte flyger en enda gång någonsin fom nu. Kommer min Diamond status då att gå ut:
30/4- 2021 (+grace) eller
30/4- 2022 (+grace)
30/4 2021 lär det vara. Förlängningen gäller väll de som inte redan uppnått status för nästa period. Även om det inte uttryckligen står skrivet så känns allt annat orimligt.
 

M.K

Medlem
@varva77 Jag har slitit själv, men efter mycket funderande sedan i går är det 30/4-2021 i nuläget, men med möjligheter för oss som ändå lyckas kvala till EBD.

Eventuellt kan vi då få ytterligare ett år om detta drar ut i tid. Därför bra om vi ändå lyckas. Jag satsar på det och släpper dessa funderingar nu.
 

mha321

Medlem
Haha, jag ger snart upp att förstå vad som kommer att hända med min status. Trodde jag hade fattat men nu blir jag osäker igen. Om man bortser från grace period vilket inte har något med saken att göra i min mening.
- Min kvalperiod går ut 30/4
- Hade kvalificerat mig för Diamond innan allt detta började.
- Om vi ponerar att jag inte flyger en enda gång någonsin fom nu. Kommer min Diamond status då att gå ut:
30/4- 2021 (+grace) eller
30/4- 2022 (+grace)

@varva77 Jag har slitit själv, men efter mycket funderande är det 30/4-2021 i nuläget, men med möjligheter för oss som ändå lyckas kvala till EBD.
Jag har också samma läge, perioden går ut 30/4 och har med råge redan kvalificerat till EBD nästa period.

Jag räknar iskallt med att det betyder att det inte blir någon "extra" statusförlängning för min EBD. Men jag har ju både soft landing och gold for life att lita mig mot nästa period om det skulle bli så, så som EBD har man ändå lite buffert (och skillnaden G->D är ju inte så jättestor).

Eventuellt kan vi då få ytterligare ett år om detta drar ut i tid. Därför bra om vi ändå lyckas. Jag satsar på det.
Frågan är dock vad EBD har för värde om det drar ut så mycket. Finns SAS kvar alls då, och om det finns kvar, finns det kvar i ett format där EBD faktiskt betyder något alls. Känns som den spekulationen ligger vääääldigt långt bort än så länge...


Håller för övrigt med om att inblandadet av grace-period osv gör att det hela nog låter rörigare än det är, på plassiskt SAS-maner. Räknar man bort det och bara säger "förlängs 12 månader oberoende av om du nådde gränsen eller inte" så blir det lättare att förstå -- och jag tror det är det som de menar. Men tydliga kommunkiationer är inte SAS paradgren.
 

M.K

Medlem
@mha321 Ja det är frågan, men finns många olika scenarier där SAS tillsvidare överlever, men där trafiken stoppas ännu längre för de medlemmar som utgår från SE, DK eller NO. Detta beroende på hur pandemin utvecklar sig i respektive land.
 

maswan

Medlem
"How will my Lifetime Gold status be affected if I am renewed by the membership level extension benefit?

If your current membership level is Gold or above and you are eligible for the membership level extension benefit, then your extended membership level year will raise your counter for consecutive Life time gold year according to EuroBonus program rules for Life time gold."

Och då blev år 10/10 för LTG klart, tack!

Jag började bli lite orolig för om arbetsresorna inte startar up till september/oktober, då hade det blivit jobbigt att dra ihop 30 segment till under kalenderåret för guld. Diamant räknade jag med att ha tappat, men nu blir det ett år till ändå.
 

Tongen2

Medlem
Haha, jag ger snart upp att förstå vad som kommer att hända med min status. Trodde jag hade fattat men nu blir jag osäker igen. Om man bortser från grace period vilket inte har något med saken att göra i min mening.
- Min kvalperiod går ut 30/4
- Hade kvalificerat mig för Diamond innan allt detta började.
- Om vi ponerar att jag inte flyger en enda gång någonsin fom nu. Kommer min Diamond status då att gå ut:
30/4- 2021 (+grace) eller
30/4- 2022 (+grace)

Ja detta är ju högst oklart såklart men jag tror att i ditt fall så är det 2021 som den går ut pga att du redan kvalat in för kommande år.
Allt annat efter det får vi se som en bonus!
Kort och gott, vi som redan kvalat in är redan klara och får förmodligen inte 12 månader till nästa period med start 2021. Men har man inte kvalat in innan ditt år går ut så blir du bjuden på statusen 12 månader till eftersom du annars hade halkat ned en nivå.
Solklart nu eller blev det värre? :confused::p
 

Skogi

Medlem
Ja detta är ju högst oklart såklart men jag tror att i ditt fall så är det 2021 som den går ut pga att du redan kvalat in för kommande år.
Allt annat efter det får vi se som en bonus!
Kort och gott, vi som redan kvalat in är redan klara och får förmodligen inte 12 månader till nästa period med start 2021. Men har man inte kvalat in innan ditt år går ut så blir du bjuden på statusen 12 månader till eftersom du annars hade halkat ned en nivå.
Solklart nu eller blev det värre? :confused::p

Då förlängs alltså inte allas status, utan endast dem som inte kvalat in? Eller är det jag som är idioten?? o_O
 

dino_81

Medlem
SAS förlänger inte tiden man ha på sig att återkvala, utan man får statusen ett år till om man tjänat in sin status.
Du som har fått den genom soft landing är väl kanske oklart hur det räknas då jag tror att det räknsa precis som att du fått guld från en diamond tex. Jag skulle gissa på att du behöver tjäna in din status innan året är slut.
Tack för svar.

Såg att jag var lite otydlig.

Under föregående kvalificeringsperiod flög jag in +45000 poäng för att återkvalificera till
Gold eftersom soft landing inte räknas mot LTG.

Antar att min nuvarande status förlängs 12 månader men att årets intjänande poäng nollställs vid denna periods slut, man får alltså inte 12 månader ”extra” att kvalificera sig på.
 
Toppen