Senaste nytt

Inställt flyg - Ryanair återbetalar i form av en check

Emil123

Medlem
Har samma ärende också fått båda dessa mail och kunde inte komma igenom chatten, satt 3h igår :( Ringde till Amex och gjorde reklamation. De ville ha bild på mailet där Ryan bekräftar att flyget blivit inställt. Kunde inte säga riktigt hur lång tid det skulle ta under rådande omständigheter.
 

jerixon

Medlem
Älskar Ryan Air och de är knappast det enda bolaget som bara erbjuder vouchers nu mer.
Air France, Lufthansa, KLM bland många andra flygbolag har alla likviditetsproblem och har nekat folk cash återbetalningar.
Tycker det är roligt när folk klagar utan att ens flugit dem eller haft med dem att göra =P
Sluta hetsa så jävla mkt om hur dåliga Ryan Air är när de har precis samma nivå på service som flera utav våra såkallade "fullprisbolag".
 
Älskar Ryan Air och de är knappast det enda bolaget som bara erbjuder vouchers nu mer.
Air France, Lufthansa, KLM bland många andra flygbolag har alla likviditetsproblem och har nekat folk cash återbetalningar.
Tycker det är roligt när folk klagar utan att ens flugit dem eller haft med dem att göra =P
Sluta hetsa så jävla mkt om hur dåliga Ryan Air är när de har precis samma nivå på service som flera utav våra såkallade "fullprisbolag".
Håller med dig. Sen att Ryanair faktiskt är ett av de flygbolag som har hälsosamma finanser (vilket tyder på att en hel del folk flyger med dem, så Ryanair måste ju göra något rätt) gör att de kan bli "vinnare" av denna kris.
 
Jo man kan nog säga att man redan är lurad om man bokat. Biljetterna var inte speciellt billiga så det är därför jag var tvungen att göra lite effort för att få en återbetalning. Anledningen till att jag köpte biljetterna var för att övriga familjen bokat samma resa som jag gärna ville med på.

Jag kontaktade mitt kreditkortsbolag och hörde med dem hur jag skulle bära mig åt. Den första jag pratade med sa att jag skulle försöka kontakta Ryanair och dokumentera all kontakt jag har med dem. Jag kan säga att det är helt uppgjort att man inte ska kunna kontakta dem på något sätt. Jag tröck mig som sagt vidare i mailet där man skulle trycka om man önskade en återbetalning istället. Längst ned på sidan finns det en chat man kan kontakta dem på. När man kommit förbi chatbotten och blir placerad i kö finns det ingen information om hur många som står i kö eller om någon överhuvudtaget kommer att svara på det man skriver. Låser man telefonen i några minuter kickar dem ut en från chatten. Igår höll jag telefonen levande i 6 timmar och ingen svarade. Sedan blev jag utslängd. Jag ringde kreditkortsbolaget och frågade om det räckte med att ha köat i 6 timmar. Han jag pratade med då hade en helt annan uppfattning och sa att det kommer bli svårt att få en godkänd kortreklamation eftersom de redan kompenserat mig i form av en voucher. Jag har ju dock alla mail där det står att jag ska bli återbetalad före de gav mig en voucher så jag tänkte att det borde hålla ändå.

Hur som helst verkar jag inte vara ensam om detta. Ryanair verkar ha tryckt ut vouchers på hela sin backlog och låtsas som att det var ett misstag. Finns dock ingen information från dem som säger hur man ska gå till väga för att få ut några pengar. Det var dock lättare att kontakta dem via Facebook där det i alla fall fanns en bot som visste vad man ville. Fick skicka in alla uppgifter angående min bokning till dem så nu hoppas jag på svar.

Spännande strategi förresten. De skriver att eftersom de anställda som jobbar med återbetalningar är tvungna att hålla sig hemma kommer de av säkerhetsskäl inte kunna återbetala några pengar för ens pandemin är över. Smart sätt att hålla kassaflödet levande.

Ryanair refunds farce as passengers who requested money are sent vouchers instead

Ryanair refunds: Passengers angry at offer of voucher instead of cash refund for flights cancelled by coronavirus | inews
 

Robert flysas

Moderator
Jo man kan nog säga att man redan är lurad om man bokat. Biljetterna var inte speciellt billiga så det är därför jag var tvungen att göra lite effort för att få en återbetalning. Anledningen till att jag köpte biljetterna var för att övriga familjen bokat samma resa som jag gärna ville med på.

Jag kontaktade mitt kreditkortsbolag och hörde med dem hur jag skulle bära mig åt. Den första jag pratade med sa att jag skulle försöka kontakta Ryanair och dokumentera all kontakt jag har med dem. Jag kan säga att det är helt uppgjort att man inte ska kunna kontakta dem på något sätt. Jag tröck mig som sagt vidare i mailet där man skulle trycka om man önskade en återbetalning istället. Längst ned på sidan finns det en chat man kan kontakta dem på. När man kommit förbi chatbotten och blir placerad i kö finns det ingen information om hur många som står i kö eller om någon överhuvudtaget kommer att svara på det man skriver. Låser man telefonen i några minuter kickar dem ut en från chatten. Igår höll jag telefonen levande i 6 timmar och ingen svarade. Sedan blev jag utslängd. Jag ringde kreditkortsbolaget och frågade om det räckte med att ha köat i 6 timmar. Han jag pratade med då hade en helt annan uppfattning och sa att det kommer bli svårt att få en godkänd kortreklamation eftersom de redan kompenserat mig i form av en voucher. Jag har ju dock alla mail där det står att jag ska bli återbetalad före de gav mig en voucher så jag tänkte att det borde hålla ändå.

Hur som helst verkar jag inte vara ensam om detta. Ryanair verkar ha tryckt ut vouchers på hela sin backlog och låtsas som att det var ett misstag. Finns dock ingen information från dem som säger hur man ska gå till väga för att få ut några pengar. Det var dock lättare att kontakta dem via Facebook där det i alla fall fanns en bot som visste vad man ville. Fick skicka in alla uppgifter angående min bokning till dem så nu hoppas jag på svar.

Spännande strategi förresten. De skriver att eftersom de anställda som jobbar med återbetalningar är tvungna att hålla sig hemma kommer de av säkerhetsskäl inte kunna återbetala några pengar för ens pandemin är över. Smart sätt att hålla kassaflödet levande.

Ryanair refunds farce as passengers who requested money are sent vouchers instead

Ryanair refunds: Passengers angry at offer of voucher instead of cash refund for flights cancelled by coronavirus | inews

Ja, där är mycket bevis hur Ryanair sköter om sina kunder. Efter krisen vet dock folk hur Ryan skötte sig. Bra länkar, skall posta dom online. Alla borde göra charge back oavsett hur lite de betalat. :)
 

jerixon

Medlem
Åter igen.
Lufthansa, KLM, Air France gör lika tyvä justrr nu med Vouchers osv.
Det är absolut inget unikt.
Visst är det skit, men det är en unik och svår situation också.

Ja, där är mycket bevis hur Ryanair sköter om sina kunder. Efter krisen vet dock folk hur Ryan skötte sig. Bra länkar, skall posta dom online. Alla borde göra charge back oavsett hur lite de betalat. :)
 
Jaha, knappast munter läsning. Jag har lagt ut för en flygresa med Ryanair och ligger nu ute med drygt 10.000. Initialt verkade det som att det inte var några problem med att få återbetalning av Ryanair, bortsett från att de kunde ta upp till 28 dagar, men det kommer säkert dyka upp en voucher inom kort.

Jag ville såklart flyga med SAS men det var både dyrare och mer obekväma tider så jag föll för grupptrycket och vi bokade Ryanair. Rättsläget är väl efter min 5-minuters rättsutredning tämligen solklart, vi har rätt till återbetalning *brasklapp*. Jag har rätt många högskolepoäng juridik i bagaget och har drivit rättsprocesser mot näringsidkare tidigare. Ryanair följer ju inte alltid ARN:s rekommendationer så vägrar de betala så får man överväga att stämma Ryanair i Irländsk domstol enligt European Small Claims Procedure. Högst hypotetisk scenario i detta läge men definitivt upplagt för en episk BC-tråd.
 
Toppen