Jo man kan nog säga att man redan är lurad om man bokat. Biljetterna var inte speciellt billiga så det är därför jag var tvungen att göra lite effort för att få en återbetalning. Anledningen till att jag köpte biljetterna var för att övriga familjen bokat samma resa som jag gärna ville med på.
Jag kontaktade mitt kreditkortsbolag och hörde med dem hur jag skulle bära mig åt. Den första jag pratade med sa att jag skulle försöka kontakta Ryanair och dokumentera all kontakt jag har med dem. Jag kan säga att det är helt uppgjort att man inte ska kunna kontakta dem på något sätt. Jag tröck mig som sagt vidare i mailet där man skulle trycka om man önskade en återbetalning istället. Längst ned på sidan finns det en chat man kan kontakta dem på. När man kommit förbi chatbotten och blir placerad i kö finns det ingen information om hur många som står i kö eller om någon överhuvudtaget kommer att svara på det man skriver. Låser man telefonen i några minuter kickar dem ut en från chatten. Igår höll jag telefonen levande i 6 timmar och ingen svarade. Sedan blev jag utslängd. Jag ringde kreditkortsbolaget och frågade om det räckte med att ha köat i 6 timmar. Han jag pratade med då hade en helt annan uppfattning och sa att det kommer bli svårt att få en godkänd kortreklamation eftersom de redan kompenserat mig i form av en voucher. Jag har ju dock alla mail där det står att jag ska bli återbetalad före de gav mig en voucher så jag tänkte att det borde hålla ändå.
Hur som helst verkar jag inte vara ensam om detta. Ryanair verkar ha tryckt ut vouchers på hela sin backlog och låtsas som att det var ett misstag. Finns dock ingen information från dem som säger hur man ska gå till väga för att få ut några pengar. Det var dock lättare att kontakta dem via Facebook där det i alla fall fanns en bot som visste vad man ville. Fick skicka in alla uppgifter angående min bokning till dem så nu hoppas jag på svar.
Spännande strategi förresten. De skriver att eftersom de anställda som jobbar med återbetalningar är tvungna att hålla sig hemma kommer de av säkerhetsskäl inte kunna återbetala några pengar för ens pandemin är över. Smart sätt att hålla kassaflödet levande.
Ryanair refunds farce as passengers who requested money are sent vouchers instead
Ryanair refunds: Passengers angry at offer of voucher instead of cash refund for flights cancelled by coronavirus | inews