Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Syversen

Medlem
Det är väl rimligt att anta att de som redan uppnått guld/diamant på det nuvarande kvalificeringsåret inte får något ytterligare år.

Syftet är ju att kompensera de vars möjligheter till återkvalificering påverkas av Corona så att de inte tappar status. Har man redan återkvalificerat sig påverkas man således inte.
 

Dryden

Medlem
SAS förlänger inte tiden man ha på sig att återkvala, utan man får statusen ett år till om man tjänat in sin status.
Vet inte om jag hänger med ändå när du skriver sådär. Jag har perioden 1 feb till 31 januari och jag blev guld föregående period (flygresor). Min tolkning är att jag kan luta mig tillbaka resten av den här perioden och först nästa period (1 feb 2021 till 31 jan 2022) börja jobba in poäng/flygresor igen, för att upprätthålla guld Är jag rätt ute då? :)
 

Syversen

Medlem
Sitter med samma period och är nästan Diamond, jag var på väg att köpa baspoäng för att komma upp i Diamond men om nu perioden förlängs så kan man tolka det som att jag har mycket längre tid på mig att skrapa ihop mina resterande 8000p eller som att min nuvarande EBD förlängs till det nya datumet och jag nollställs som vanligt.
Finns det någon vits med att köpa resterande baspoäng nu när förlängning sker.

Tänk vad många olika scenarier man kan röra till det med

Detta initiativ låter dig behålla den status du gick in i aktuell period med. Min tolkning, som mycket väl kan vara fel, är att din intjäning nollas som vanligt, så är du nära Diamond kan det nog vara en god idé att se till att kvala in.
 

Syversen

Medlem
Vet inte om jag hänger med ändå när du skriver sådär. Jag har perioden 1 feb till 31 januari och jag blev guld föregående period (flygresor). Min tolkning är att jag kan luta mig tillbaka resten av den här perioden och först nästa period (1 feb 2021 till 31 jan 2022) börja jobba in poäng/flygresor igen, för att upprätthålla guld Är jag rätt ute då? :)

Japp, bortse från mitt tidigare svar :)
 

Ano

Medlem
Vet inte om jag hänger med ändå när du skriver sådär. Jag har perioden 1 feb till 31 januari och jag blev guld föregående period (flygresor). Min tolkning är att jag kan luta mig tillbaka resten av den här perioden och först nästa period (1 feb 2021 till 31 jan 2022) börja jobba in poäng/flygresor igen, för att upprätthålla guld Är jag rätt ute då? :)
Enligt informationen som finns att tillgå på sas hemsida - Korrekt. Alla vars kvalificerings-period slutar mellan MARS 31 2020 - FEB 28 2021, kommer få nivån de befinner sig på i sin nuvarande period förlängd med 12 månader. Är man påväg att uppnå en högre status än man befinner sig på för tillfället måste man dock själv uppnå kriterierna för denna innan ens period går ut.
Du står dock kvar på din nuvarande status efterföljande period, även om du inte skulle uppfylla kriterierna (detta är kompensationen).

Att det enbart gäller dem vars period sträcker sig fram till 28e Feb 2021 är för att det är denna målgrupp som än så länge fått sin kvalificeringsperiod märkbart påverkad. Skulle flygtrafiken stå still i flera månader till kan det nog hända att denna grupp kommer att inkludera medlemmar med kvalificeringsperiod även längre fram i 2021. Detta är ju dock inget SAS kan sia om i nuläget, och därför ingen information de behöver gå ut med i förtid.
 

Buffy

Medlem
Bra nyheter, då spelar ju inte de poäng jag fick idag för utebliven USA resa någon roll, jag har Okt-Sep som period och behåller statusen till Dec 2021 utan att dra ihop de sista poängen som saknas.
 

Lauda 777

Medlem
Grejen är då att jag kommer att bli massivt drabbad av Corona eftersom min nya period börjar 1/5. Innebär detta att jag inte behöver återkvalificera under denna period som slutar 30/4 2021?
 

Ano

Medlem
Grejen är då att jag kommer att bli massivt drabbad av Corona eftersom min nya period börjar 1/5. Innebär detta att jag inte behöver återkvalificera under denna period som slutar 30/4 2021?
Vi har inte ens passerat 30/4 2020, så de med kvalificeringsperiods-brytpunkt så långt fram i året är inte inkluderade i den lösning som nu släppts. Eftersom deras kvalificeringsperiod inte påverkats ännu.
Skulle nuvarande läge hålla i sig långt in i dessa perioder så kommer de då berörda medlemmarna nog också kompenseras på samma sätt. Men Eftersom SAS inte vet hur den kommande tiden ser ut, så kommer de nog göra dessa bedömningarna stegvis. Allt eftersom de har faktisk information att använda sig av.
 
Last edited:

Syversen

Medlem
Grejen är då att jag kommer att bli massivt drabbad av Corona eftersom min nya period börjar 1/5. Innebär detta att jag inte behöver återkvalificera under denna period som slutar 30/4 2021?

Exakt, du går in i den kommande perioden med samma status som du gick in i den innevarande perioden med.
 
Toppen