Senaste nytt

Nya transferpartners till svenska Amex Membership Rewards (önskemål)

Jonas C

Medlem
Amex Membership Rewards har blivit ett ganska hett ämne på senare tid och jag själv tycker att det är kul att Amex satsar på programmet med nya Gold card, samt ökad intjäning på de befintliga korten. Den största svagheten enligt mig är utbudet av transfer partners där få program (bortsett från SAS och möjligtvis BA/AF-KLM) tillför något större värde.

Jag hade gärna sett att Amex lägger till nya partners om de väljer att satsa på programmet, exempelvis KrisFlyer, ANA Mileage Club och Emirates. Tror ni att det finns planer på att lägga till fler transferpartners, eller är det bara önsketänkande från min sida?
 

igelkotten

Medlem
Amex har åtminstone befintligt avtal med Krisflyer och Emirates, som är transfer partners för brittiska Amex. Så inte helt otänkbart att svenska Amex kan utöka åt det hållet.
 

Fidde

Medlem
Hade gärna sett Miles and More också. Det finns ju Miles and More-amex i åtminstone Belgien så förhoppningsvis inte allt för svårt att lägga till nya.

Här har ju amex en stor chans just nu att lägga till nya partner och få bra priser på att köpa poäng. Om man som flygbolag inte kan sälja biljetter kan man ju passa på att köra en kampanj på att föra över poäng från amex och därmed få in pengar i kassan.
 

Tonton

Medlem
Här har ju amex en stor chans just nu att lägga till nya partner och få bra priser på att köpa poäng. Om man som flygbolag inte kan sälja biljetter kan man ju passa på att köra en kampanj på att föra över poäng från amex och därmed få in pengar i kassan.

Off topic - men det behövs ju inte någon kampanj för överföring av poäng för att flygbolagen/hotellkedjorna ska få in pengar.

American Express förköpte nyligen hiltonpoäng värda 1 miljard dollar till gissningsvis en ganska bra rabatterad summa. Win-win för båda partnerna. Billigare för Amex, medans Hilton får bättre likviditet.

Tillbaka till topic - jag skulle gärna se partners utanför de stora allianserna, exempelvis Virgin och Emirates.
 

Senator

Moderator
Min gissning är att det kräver antingen en större global relation a la Hilton eller Delta, eller en stor lokal marknad som t.ex. British Airways i UK och SAS i Sverige för att man skall få någon form av storskalighet i detta. Sen skulle jag gissa det finns om inte explicita, så implicita exklusivitetsavtal. Ta t.ex. Delta/AMEX och Hilton/AMEX som har ett väldigt nära samarbete i USA, eller SAS och AMEX i Sverige.

I Sverige skulle det naturliga vara att Scandic Hotels kanske, eller Nordic Choice. Den här typ av avtal kräver säkert miniminivåer av transaktioner för att det skall vara intressant. Jag gissar vidare att AF/KLM och British Airways i Sverige är en förgrening av samarbeten i dessa bolags hemland.
 

Berglund

Medlem
Jag hade kunnat tänka mig att växla en del MR poäng mot Nordic Choice. Det är väl där jag samlar mest just nu.
 

palmen

Moderator
Realistiskt skulle nog Lufthansa och Nordic Choice kunna generera en hel del transaktioner.
Singapore och Emirates känns lite som kantbollar då de inte är direkt stora på marknaden i Sverige även om de finns här.

ANA och andra program som inte direkt har någon större koppling mot Sverige ser jag som mindre troligt. Antalet personer som skulle vilja föra över poäng till dessa bolag är nog försvinnande få på det stora hela, även om vi här på forumet självklart kan se att vi kan få ut bra värde på sådant.

Själv förde jag över mina poäng till SAS, BA och Hilton där jag fick ut helt ok värde med tanke på att jag var några poäng kort hos både Hilton och BA för att kunna boka det jag ville, allt kvarvarande åkte in i SAS potten.

Jag skulle gissa på att det finns de som även nyttjar Finnair som partner.

Personligen skulle jag gärna se de amerikanska bolagen som partners, då köp at awards inrikes i USA kan vara extremt bra värde när prisbilden på köpta biljetter blir lite skev.
 

Highbury

Medlem
Scandic fanns som partner till fram till 1,5-2 år sedan typ. Men scandic eller nordic choice vore väl önskvärda alternativ. Men framför allt mer kampanjer som extra poäng till SAS eller Hilton saknar jag. I staterna verkar det ganska vanligt.
 

joakgarp

Medlem
Fixa högre status till Platinum genom Amex Platinum ligger på min priolista. Alternativt Marriott Bonvoy brandat kort som ger guld + 15 elite nätter.
 
Toppen