Senaste nytt

Påverkar kreditupplysningar från kortföretag möjlighet till lån mm?

Atom

Medlem
lånar tråden lite.

Amex spammar om att de vill höja min kreditgräns. Ganska rejält

Någon som vet hur det slår på ens uc-score?
Jag har två kort, Amex och SEB:s.
Och en helt vanligt medelmåttig svenssonlön (statligt anställd :(((( )

Jag tror jag läste på detta forumet att en höjning skulle kunna indikera på att man är god kund och visar på god kreditvärdighet. Ligger det någon sanning i detta eller är det någon som tagit detta från USA då den modellen verkar råda där? Generellt är det väll så att ju högre kredit man har ju sämre kreditvärdighet får man?
 

Abbs

Medlem
Får även jag mail om att jag ska höja min kreditgräns stup i kvarten. Känner inget behov av att göra det, de få gånger jag handlar över min gräns godkänns köpen via formuläret på hemsidan.
 

Taxman

Medlem
Är det väldigt illa om man har en hög kreditgräns relativt inkomst? Jag reagerade då Amex gav mig mer än 25 % av min bruttoinkomst i kredit, borde jag begära om sänkning inför eventuella lånediskussioner med bankerna? En kompis fick också motsvarande och det känns inte så ansvarigt från Amex håll men om det inte påverkar mig i övrigt så spelar det ju ingen roll och är då snarare bra att ha i stället om behov uppstår så länge det inte är något problem att betala räkningen.
 

Atom

Medlem
Är det väldigt illa om man har en hög kreditgräns relativt inkomst? Jag reagerade då Amex gav mig mer än 25 % av min bruttoinkomst i kredit, borde jag begära om sänkning inför eventuella lånediskussioner med bankerna? En kompis fick också motsvarande och det känns inte så ansvarigt från Amex håll men om det inte påverkar mig i övrigt så spelar det ju ingen roll och är då snarare bra att ha i stället om behov uppstår så länge det inte är något problem att betala räkningen.

Någon mer kunnig (gärna fd. bankanställd ) får gärna svara. Men jag har för mig att det inte är bra om man begär sänkning?
Tyder på att man inte klarar krediten. Det är vad jag har läst någonstans men ja. Inte helt hundra.
 
Inför eventuellt en andra nedgångsvåg på börsen hade jag tänkt att snygga till mitt kreditbetyg (har 7,1 i appen Kreddy, vilket anses vara mindre bra) för att kunna maxa ett bostadslån. Jag hade tänkt ringa kreditkortsföretagen och be dem sänka kreditgränsen. T ex hos SAS AMEX Classic har jag 200 000 SEK i kredit, men handlar sällan för mer än 10 000 SEK/månad. Så länge min kredit räcker till det jag vill handla så finns det väl inga nackdelar med att sänka krediten, eller?
 

Canadien

Medlem
Så länge min kredit räcker till det jag vill handla så finns det väl inga nackdelar med att sänka krediten, eller?
Ja, sänk på. Nu kan jag inte scoringmodellen men när jag hade 0.2 så sjönk den till 0.1 av att ha ett färre kreditkort, men totala beviljade krediten har sedan ökat när jag senare bytte ett annat kort mot ett Amex, och scoret kvar på 0.1 så min teori är att antal kreditgivare kan ha större effekt än själva summan.
 

Valley

Medlem
Bryr man sig verkligen nu för tiden?
Hur rankar man annars A'x "no limit"-korten? Kan inte påminna mig att jag hade med A'x på senaste upplysningen. Sjutton vet om jag ens hade med EC där.
 

mha321

Medlem
Bryr man sig verkligen nu för tiden?
Hur rankar man annars A'x "no limit"-korten? Kan inte påminna mig att jag hade med A'x på senaste upplysningen. Sjutton vet om jag ens hade med EC där.
Amex kreditkort är med. Amex betalkort är inte med. Så har det åtminstone varit för mig.
 
Inför eventuellt en andra nedgångsvåg på börsen hade jag tänkt att snygga till mitt kreditbetyg (har 7,1 i appen Kreddy, vilket anses vara mindre bra) för att kunna maxa ett bostadslån. Jag hade tänkt ringa kreditkortsföretagen och be dem sänka kreditgränsen. T ex hos SAS AMEX Classic har jag 200 000 SEK i kredit, men handlar sällan för mer än 10 000 SEK/månad. Så länge min kredit räcker till det jag vill handla så finns det väl inga nackdelar med att sänka krediten, eller?
Här kan du få en fingervisning om hur SE-B ser på kreditutrymmet i sin Bolånekalkyl – hur mycket får jag låna? – använd vår lånekalkyl | SEB
 
Toppen