Senaste nytt

Vad ska vi göra efter Corona ?

VMIKAJ

Medlem
Skulle åkt till Malaysia, Singapore och Filippinerna i Juni-Juli under 5 veckor, men flyget blev inställt igår och skulle vi boka om så hade det kostat 52000:- extra för familjen (vi hade bara betalat 16500), så vi avbokade istället. Nu blir det att se vart vi kan tänkas åka i december/Januari. Får semestra i Sverige i sommar och gynna småföretagarna.
 

SimonXYZ

Medlem
Med kompis till Moldavien med LOT i betald Eco.

Med familj till Maldiverna med Turkish bonus biz.

Själv till Singapore/Kambodja med Swiss/LH betald First och JetStar betald eco.

Själv till Melbourne med Thai betald biz.

Med familj och mor och svärmor (6 pers) till Vietnam med Turkish/Thai bonus biz.

Med familj till Schweiz med bil.
 

eliee

Medlem
Tanken är att göra ett par resor till Japan under hösten - dels med ANA i premium economy ARN-HND (förutsatt att den öppnas som utlovat), dels ANA:s THE ROOM FRA-HND.

Hoppas ju bara att Corona lugnar ned sig under sommaren och inte gör en comeback på höstkvisten
 

Hachans

Medlem
Jag ska återgå till att jobba med det jag egentligen skulle ha gjort under våren. Att vara ledig och åka någonstans för skojs skull kommer inte att finnas på kartan öht. Hösten har både ordinarie arrangemang plus de som flyttats från våren.
 

agehall

Medlem
Vad händer med biljettpriserna efter corona?

Källa SvD
eSvD
Jag tror det där är en hel del propaganda. När vi kommer ut på andra sidan och kan börja resa på riktigt igen så kommer vi inte att vara i en situation där vi behöver hålla distans. Eller omvänt, så länge vi behöver hålla distans kommer inte resandet att återgå till "normala" nivåer.

Det finns givetvis en risk att priserna sticker i höjden, men jag har också en känsla av att efterfrågan kommer vara i botten vilket kan ge riktigt billiga biljettpriser för att locka tillbaka resenärerna. En effekt av den tid vi lever i nu, kommer nog tyvärr vara att virtuella möten blir vanligare. Det kommer att bli svårare att motivera att ha fysiska möten när vi nu har demonstrerat att virtuella möten faktiskt fungerar. Jag spår att detta kommer leda till ett kraftigt minskat affärsresande även efter Corona.
 

Senator

Moderator
Vad händer med biljettpriserna efter corona?

Källa SvD
eSvD

Jag tror det där är en hel del propaganda. När vi kommer ut på andra sidan och kan börja resa på riktigt igen så kommer vi inte att vara i en situation där vi behöver hålla distans. Eller omvänt, så länge vi behöver hålla distans kommer inte resandet att återgå till "normala" nivåer.

Det finns givetvis en risk att priserna sticker i höjden, men jag har också en känsla av att efterfrågan kommer vara i botten vilket kan ge riktigt billiga biljettpriser för att locka tillbaka resenärerna. En effekt av den tid vi lever i nu, kommer nog tyvärr vara att virtuella möten blir vanligare. Det kommer att bli svårare att motivera att ha fysiska möten när vi nu har demonstrerat att virtuella möten faktiskt fungerar. Jag spår att detta kommer leda till ett kraftigt minskat affärsresande även efter Corona.

Det finns olika parameter här och jag tror att det kan finnas en sanning i en prishöjning:
1. Antalet operatörer kommer minska som leder till minskad konkurrens
2. Frågan är vad kommer först: ökad efterfråga eller ökad tillgänglighet?
3. Många operatörer kommer delvis vara statsägda innan detta är klart, vilka krav kommer med detta?
4. Den statsägda vågen kommer från kapitaliseringsbehov men också att nationella stater inser behovet av flyget som en del av infrastruktur

Sen är jag med på att första vågen när man öppnar upp kan det komma bra erbjudanden för att stimulera efterfråga. Men det är inte omöjligt det blir kortvarigt.

Men ljuspunkterna är:
1. Oljepriset: drivmedel är för de flesta bland de tre största kostnadsposter. Nu är det typ gratis
2. Räntor: från låga till superlåga under många år framöver gör det billigt att leasa nya effektiva flygplan
3. Pensionering av flygplan som är dyrare i drift
4. Ökad digitalisering minskar personalen som behövs för att leverera tjänsten. Lönekostnader är också topp 3 för många bolag

Jag är optimist i många lägen, men för flygbranschen är detta den perfekta stormen: inga intäkter under lång tid med stora fasta kostnader som skall betalas. Balansräkningarna kommer vara sargade. Jag tror vi kommer se en "new normal" med en ganska stor backning i den totala globala efterfrågan och det kommer ta många år innan vi kommer upp till 2019s siffror.
 

mtlmr

Medlem
@Senator Jag tror du har rätt. Frågan är hur mycket stordriftsfördelarna slår. Det har ju bevisligen gått att flyga flygplan billigt även med betydligt högre bränslekostnader och mer eftertraktad/scarce personal än en ponerad minskad trafik.

Om tjänsteresandet minskar, hur påverkar det intäktsmodellerna? Kommer man dra ner på trafik och ta bättre betalt av "tidigbokarna" - dvs privatresenärer?

Kommer mängden flygplan med höga belåningar behöva flyga mycket, dvs pressa ner priserna även om man pensionerar en massa gamla bränsleslukare?

Kommer vi se en ny våg av lågprisflygbolag som sveper in och kommer över "billiga överskottsplan"?

Hur kommer flygplatser agera? De är också belånade med utbyggnader till 2019 års volymer och beyond? Hur påverkar detta flygbolagens kostnader? Bättre förhandlingsläge eller dyrare pga minskade stordriftsfördelar?
 
Toppen