Senaste nytt

Återbetalning Plus Pro

intuition

Medlem
I mars avbokade jag en plus pro biljett, dvs en biljett vars regler ger full återbetalning. Detta brukar vara ett automatiserat flöde och precis som vanligt fick jag ett automatiserat mail som bekräftade avbokningen och meddelade att återbetalning skulle ske automatiskt till det kreditkort som använts inom 7 dagar.
Nu har det gått en månad - är det rimligt?
Jag förstår att avbokningar av icke-återbetalningsbara biljetter behöver hanteras manuellt och hamnar därför i en lång kö, men går även pro plus biljetter in i samma covid-19 hantering?
 

Homer

Medlem
Det här diskuteras ju redan i minst 5 olika trådar o_O

Det är dussintals andra som drabbats av precis samma sak
och en ynka månad är inte mycket.
 

intuition

Medlem
Ledsen att jag missade de andra trådarna, såg ingen av dem på första sidan av SAS forumet.
OK, så det du säger är att den automatiserade återbetalningen är borttagen och ersatt av manuell hantering för alla avbokningar, oavsett biljettregler? Ja, då förstår jag att det tar tid!
 

mackan33

Medlem
Ledsen att jag missade de andra trådarna, såg ingen av dem på första sidan av SAS forumet.
OK, så det du säger är att den automatiserade återbetalningen är borttagen och ersatt av manuell hantering för alla avbokningar, oavsett biljettregler? Ja, då förstår jag att det tar tid!

Idag när jag avbokade sa de att återbetalning kan ta upp till 3 månader.
 

Homer

Medlem
Ledsen att jag missade de andra trådarna, såg ingen av dem på första sidan av SAS forumet.
OK, så det du säger är att den automatiserade återbetalningen är borttagen och ersatt av manuell hantering för alla avbokningar, oavsett biljettregler? Ja, då förstår jag att det tar tid!


De som avbokat senaste dagarna får tydligen pengar ganska snabbt, de som avbokat
längre tillbaka får ingenting, ringer man kundtjänst och klagar får man varje gång nya bud
"vi har 2-3 veckors handläggningstid" nästa gång "vi har 3-4 veckors handläggningstid"
senaste budet jag fick var 6 veckor
(jag avser enbart Plus Pro biljetter man själv avbokat på nätet)

Öppna ett reklamationsärende hos ditt kreditkortsbolag!


Ledsen att jag missade de andra trådarna, såg ingen av dem på första sidan av SAS forumet.

För min min del tycker jag absolut att det borde vara samlat i en enda tråd med tydlig titel, eftersom det handlar om tjogvis med poster,
men det gör tydligen inte de som modererar detta forum så det är utspritt huller om buller i trådar som:


Corona-viruset och hur det påverkar resande | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Avboka och få värdecheck (SAS och effekterna av covid-19) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
SAS - Det här gjorde Ni inte så bra! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
SAS - det här har ni gjort bra™! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

Tongen2

Medlem
Idag när jag avbokade sa de att återbetalning kan ta upp till 3 månader.

"Räkna med minst 6 veckor, minst."
Blev svaret idag när jag ringde efter 4 veckors väntan.
Men det är ju bra, då har vi en tidsram på mellan minst 6 veckor och upp till 3 månader då! o_O
 

Berglund

Medlem
Nu har det gått en månad - är det rimligt?
Nej, det är inte rimligt!

Men just nu får man nog vara glad över att flygbolaget överhuvudtaget underhåller tanken om att betala tillbaka. Om det här inte är extraordinärt så vet jag inte vad. Under de omständigheterna kan jag nog tycka att man får vara lite mer tålmodig än normalt och sedan mer därtill.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Är helt med på det extraordinära läget. Det jag hakade upp mig på är att plus-pro biljetter hanteras genom corona-undantags-processen. Det finns ingen administrativ anledning till att göra så eftersom biljettregeln redan tillåter full återbetalning. Men det är som det är.
 

Homer

Medlem
"Räkna med minst 6 veckor, minst."
Blev svaret idag när jag ringde efter 4 veckors väntan.
Men det är ju bra, då har vi en tidsram på mellan minst 6 veckor och upp till 3 månader då! o_O


snarare mellan 2 dagar och 3 månader om allt som skrivits de senaste dagarna stämmer.
 
Toppen