Senaste nytt

Vi tar farväl med en kär vän..

fred80

Medlem
Fruktansvärt tråkigt att höra. Som många andra här redan har skrivit, Så var Jakob en stor inspirationskälla i detta forum och hans reseberättelse såg man alltid fram emot att läsa, vem minns inte hans sommarresor. Vila i frid.
 

Totopez

Medlem
För många av oss har Jacob varit allt från inspirationskälla, bollplank och uppslagsverk till lounge buddy och vän.

Tack för allt Jacob, hoppas du hittar en bra lounge där du befinner dig nu.
 

palmen

Moderator
Den här dagen blev ju inte direkt vad man förväntat sig, så oerhört tråkiga nyheter. Tog ett bra tag innan första chocken hade lagt sig.

Vi är många här som har Jacob att tacka för så mycket. All hans kunskap som han bidragit med, reportage, analyser, reseskildringar mm.
Vi som var med första åren kommer nog alla ihåg hans sommar-resa där det släpptes en ny del av rapporten en gång i veckan. Vilken inspiration detta var, och det har legat till grund för en hel del av mina egna resor. Alla hans resor till söderhavet gjorde att jag själv fick inspiration till min första resa dit.

Något som verkligen kan beskriva Jacob är hur han alltid var villig att hjälpa till och dela med sig av sin kunskap. Han hade fokus på helt rätt saker enligt mig, alltid vara korrekt och tänka på andra och vad det egentligen är som är viktigt. Vid en försening var inte första tanken hur mycket ersättning man skulle kunna få utan snarare hur man skulle kunna ändra i flygschemat för att få minimal påverkan på den upplagda rutten.

Jacob brukade alltid dyka upp nere i Barcelona på våra träffar där, alltid med någon konstig routing och testa flertalet olika flygbolag, lounger och flygpltaser på vägen dit och hem. Att flyga raka vägen var inte riktigt hans grej.

Min senaste flight med Jacbo gjorde jag en nyårsafton för 2 år sedan från London. Jag hade ingen aning om att vi båda var i London, utan vi råkade springa på varandra i Galleries First och skulle flyga samma flight hem. Jacob var helt själv i business och när personalen noterade att vi kände varandra undrade de om jag inte ville sitta där med honom. Inte direkt så man tackade nej till det och personalen såg till att vi fick med oss dryck också. Den tonicen och ginen har stått i min kyl tills nu, så denna GT är för Jacob.

Mina tankar går främst till hans anhöriga och vänner.
Vi har förlorat en person som inspirerat så många
Vila i frid

20200420_173935.jpg
 

bstark

Medlem
Oerhört tragiskt.
Väldigt inspirerande reportage att läsa även om man själv aldrig kommer uppnå den kalibern på sitt resande
 

Palazzi

Medlem
Oändligt sorgligt! Var svårt att ta in, trots flera år utan kontakt, när den tragiska nyheten nådde mig tidigare under dagen.

Precis som för många andra så var det en av Jacobs texter som fick mig in på spåret "medvetet resande". Jag hade också, i BCs linda, nöjet att utföra några korta resereportage tillsammans med Jacob. Vårt reportage från Orientexpressen kanske är det klarast minnet i skrivande stund.

En varm, ödmjuk och kunnig person som verkligen brann för sina intressen (varav resandet kanske var det främsta).

Mina tankar går till de närmaste.
 

AABack2ARN

Medlem
Mycket tråkigt att höra. Träffade hon om bara ett par gånger, senast var nog för något år sedan på väg hem från en lounge run i London. Han satt och funderade på vilken som skulle bli hans loungebesök nummer 500 (eller om det till och med var 1000?). Jag var såååå stolt över att ha besökt en bra lounge som han ännu inte hunnit besöka (Qantas First i Los Angeles). Jag antar att han hann med ett par lounger till efter att vi sågs. Vila i frid!
 
Toppen