Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

squeezen

Medlem
Det handlar väl om att de soM redan har konvertibler i princip är gisslan att omvandla till aktier. Antingen drar man av bandaget och tar alla investeringspemgar som borta, Eller hoppas man, späs ut likt en espresso till amerikanskt blaskkaffe och hoppas på en turnaround. Tylidgt vilken väg piff och puff valde

källa finwire:
Konkurshotade Norwegians långivare pressas allt mer till att acceptera erbjudandet att omvandla sina lån till aktier i flygbolaget. Det rapporterar Bloomberg News som pratat med flera av dem under anonymitet.

Vid en konvertering till aktier skulle långivarna slippa att se allt försvinna. Samtidigt avvaktar vissa med beslut tills de fått se villkoren för konverteringen. En av dessa är Philippe Sissener som sitter på konvertibler.

Norwegian, som förlorat 86 procent av värdet i år på grund av bland annat coronakrisen, är numera värt knappt 80 miljoner dollar vilket är inte mer än vad ett Boeing 878-flygplan kostar. Bolagets skulder uppgår till cirka 7,5 miljarder dollar, varav 4,3 miljarder dollar är med obligationsinnehavare och flygleasingbolag.

En omröstning om konverteringen av lån till aktier ska hållas den 30 april.
 

HCas

Medlem
Vilken cirkus. Jag har alltid - på sätt och vis - gillat norsken men nu är det kanske dags att ge upp? Eller finns det någon trovärdig väg mot lönsamhet på rimlig sikt, i rådande läge?
 

Homer

Medlem
Dansk fackgubbe kommenterar

Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union.

Jeg erkender blankt, at jeg ikke altid har været verdens største fan af Norwegian. Guderne skal vide, hvor meget jeg har bandet over dem, ikke mindst i pressen, og i mit eget bagland raset over selskabets måde at drive forretning på.

Vi har også i de seneste år set udviklingen af et meget velfungerende og stærkt fagforeningsnetværk i Norwegian, som har skubbet selskabet i en god og ordentlig retning, og ikke mindst sikret nogle solide overenskomster for både kabineansatte og piloter i luftfartsbranchen.

Jeg har som næstformand i FPU både forhandlet med Ryanair, Norwegian og SAS. Jeg har også stået i spidsen for at opbygge en lokal afdeling af FPU i Rumænien, der primært skal tackle både Wizz Air samt Ryanair.

Desværre tror mange fejlagtigt, at hvis Norwegian forsvinder, bliver de blot erstattet af de mere traditionelle netværksflyselskaber såsom Lufthansa, KLM eller easyJet. Men det er langt mere sandsynligt, at det er ultralavprisflyselskaberne som Ryanair og Wizz Air, der overtager.
Disse selskaber lægger ikke de samme arbejdspladser eller gevinster til det danske samfund og understøtter ikke dansk infrastruktur. Til gengæld står de for kreative ansættelseskonstruktioner og social dumping.

Norwegians vej fra ’slem dreng’ til klassens stræber - CHECK-IN.dk
 

mha321

Medlem
Jag tror han har helt rätt. Går Norwegian omkull så är det såklart bra för sas på kort sikt med tex inrikes trafik i Norge som blir enklare. Det handlar nog inte om att de kan expandera utan snarare att återhämtning från kraschen kan gå lite enklare.

Europalinjer är nog betydligt större risk att det blir en fin öppning för Ryan och Wizz - som säkert gärna ökar på en nordisk marknad där det generellt finns ganska mycket pengar. (på lite längre sikt alltså, på kort sikt finns det nog inga stora pengar att hämta någonstans inom flyget)
 

ssh9721

Medlem
Precis nu på Aftonbladet:

Norwegians pilot- och kabinbolag i Sverige och Danmark ansöker nu om konkurs enligt ett pressmeddelande. Detta på grund av coronakrisen.

Beslutet påverkar 1 571 piloter och 3 134 i kabinpersonalen i de båda länderna.

– Det krossar mitt hjärta, säger Norwegians vd Jacob Schram i pressmeddelandet.
 

LPC123

Medlem
Är detta en aktion som Norska staten drivit igenom tro? för att man vill rädda norska jobb och inte jobb ute i världen?
 

Homer

Medlem
Andre regler enn i Norge

Her i Norge har vi permitteringsmuligheter som innebærer at staten står for lønnskostnadene i permitteringsperioden. Dessverre finnes ingen slike tilsvarende muligheter i Sverige og Danmark, hvilket betyr at kostnader ville fortsette selv om piloter og kabinpersonale ikke er i arbeid.

– Vi har bedt om statlig støtte i både Sverige og Danmark for en måned siden, men det er fremdeles ikke kommet konkrete forslag til likviditetstiltak. Vi har ikke tid til å vente. Denne krisen er akutt, sier Schram.
Morselskapet Norwegian og pilot- og kabinselskapene i Norge er ikke berørt.

Norwegian-selskaper begjærer seg selv konkurs | Finansavisen


Från Pressreleasen

Due to the extraordinary situation (force majeure), Norwegian has also notified OSM Aviation that it has cancelled
the crew provision agreements with several of its jointly owned OSM Aviation subsidiaries.
These companies have crew based in Spain, UK, Finland, Sweden and the US.

About 700 pilots and 1,300 cabin crew based in Norway, France and Italy are not affected.
Norwegian’s pilot and cabin crew companies in Sweden and Denmark... - Norwegian
 
Last edited:
Toppen