Senaste nytt

BRA rekonstruktion

Andreas Q

Medlem
Någon som har hört något från BRA? Har en bokning som är betald med Klarna och deras köpskydd täcker inte resor meddelade de just...
 

lucasd

Medlem
Någon som har hört något från BRA? Har en bokning som är betald med Klarna och deras köpskydd täcker inte resor meddelade de just...
BRA skriver själva på sin hemsida att din resa finns kvar på ditt bokningsnummer och att alla kunder ska få sina uteblivna resor kompenserade när verksamheten kommer igång igen. Dvs du kommer inte kunna få någon ersättning innan rekonstruktionen är färdig.

Klarnas köpskydd har alltid bara omfattat fysiska varor. Resor och tjänster har aldrig omfattats.
 

apknug

Medlem
Någon som har hört något från BRA? Har en bokning som är betald med Klarna och deras köpskydd täcker inte resor meddelade de just...
Köpskydd, nej det är möjligt. ”Köpskyddet” är väl deras egen produkt. Konsumentkreditlagen är däremot något annat, den kommer de inte undan lika lätt. För övrigt ytterligare en anledning till varför man inte ska använda Klarna.
Fast betalningar med Klarna faktura torde falla in under konsumentkreditlagen.

Metoderna för olika direktbetalningar däremot inte.
 

mha321

Medlem
Köpskydd, nej det är möjligt. ”Köpskyddet” är väl deras egen produkt. Konsumentkreditlagen är däremot något annat, den kommer de inte undan lika lätt.
Köpskyddet motsvaras väl av att Amex reserförsäkring inte täcker inställda flyg pga covid.

Vilket säkert är helt korrekt. Men inte relevant, eftersom det handlar om ett flyg som bolaget ställt in, och därmed inte levererat den tjänst man köpt.

För övrigt ytterligare en anledning till varför man inte ska använda Klarna.
Amen!
 

Bankiren

Medlem
Köpskyddet motsvaras väl av att Amex reserförsäkring inte täcker inställda flyg pga covid.

Vilket säkert är helt korrekt. Men inte relevant, eftersom det handlar om ett flyg som bolaget ställt in, och därmed inte levererat den tjänst man köpt.


Amen!

American Express godtar i alla fall ersättningsanspråk då flyg har ställts in på grund av covid-19.

Försäkringsgivaren ersätter vanligtvis endast avbokningar under vissa omständigheter, men under dessa extraordinära omständigheter har reseförsäkringens avbokningsskydd förbättrats och försäkringsgivaren förväntar sig att täcka avbokningar vid följande fyra omständigheter:

1. Ditt flyg avbokades på grund av COVID-19
2. Regeringen på destinationen har infört begränsningar (dvs. karantän eller förbud mot
utländska ankomster) och resan bokades innan restriktionerna tillkännagavs
3. Ditt hemland råder mot icke-nödvändig resa och resan bokades innan rådet utfärdades
4. Du har blivit antingen sjuk eller försatt i karantän på grund av COVID-19 och därför inte
kan resa
 

Homer

Medlem

LSH

Medlem
Jaha då gick Bra ut med att det bara blir 25% återbetalning för inställda flyg i och med rekonstruktionen.

Jag undrar hur kreditkortsföretagen ställer sig till detta om man begär återbetalning enligt konsumentkreditslagen. Någon som vet? Jag har redan fått återbetalning från Amex så praktiskt spelar det mig ingen roll.
 

mha321

Medlem
Jag undrar hur kreditkortsföretagen ställer sig till detta om man begär återbetalning enligt konsumentkreditslagen. Någon som vet? Jag har redan fått återbetalning från Amex så praktiskt spelar det mig ingen roll.
Jag har svårt att se hur de skulle "komma undan". De borde väl få stå för återstående 75% -- eller de får stå för 100% men de kan kräva in 25% från BRA.
 
Toppen