Senaste nytt

Reserapport: Transsibiriska Järnvägen (via Mongoliet till Kina)

Ystad

Medlem
Intressant resa - bra rapport, fina bilder. Ger mig lite härlig deja vu känsla från mina tågresor i Sovjet och Östeuropa på 70- och 80-talen. Lite kul faktiskt att så mycket verkar var sig likt efter alla dessa år. Jag noterar dock att man numer gått över till lokal tid - har ju annars varit en av dessa speciella saker med Transsibiriska järnvägen att alla tider var Moskva-tider.
Tack för att du bjöd på detta.
 
Herregud vad intressant!
Detta är något jag själv tänkte på tidigare, på exakt samma sätt i princip!

Visst går det att åka hela sträckan i ett, men det är ju stoppen man vill åt också!
Har du några tips på hur man bokar tågresorna på bäst/billigast sätt?

Tack för en bra reserapport!

Jag löste allt via resebyrå som jag nyttjat vid sådana här speciella resor. Det går ju dock att beställa allt online själv men resebyrån hjälpte till att få ner kostnaderna och samtidigt löste dem både ryska och mongoliska visumet åt oss. Vi skicka bara in papperna och passen, dock de kinesiska får man lösa själv, men så är det bara tyvärr.

Visst kan man bränna av hela sträckan i ett svep, några på första tåget vi åkte gjorde också det. Dock vill man som sagt åt alla stoppen, hade gärna stannat lite mer på vägen men det tar ju en sådan tid att resa med just tåget att man får vara lite selektiv med vart man går av.

Hatten av, storslaget! Tack!

Vad kostade tågbiljetterna?

Vi köpte ett helt paket med alla guider, luncher och middagar på varje stopp + övernattningar. Dock räkna vi ut att första sträckan låg kring 5500-6000SEK per skalle. Den andra delen var typ 1500kr per skalle medans sista etappen till Kina kosta 2000kr per person. Detta helt på priset på själva biljetterna

Trevlig rapport! En resa som jag själv vill göra något år...

Hur köpte du tågbiljetterna?

Via resebyrå, detta för att jag också fick hjälp med visumen, något som var otroligt smidigt.

Trevlig och intressant rapport!

Hur lång tid tog planeringen - jag tänker på visum etc?

De guider ni hade bokat - talade de god engelska och hur gick betalningen till?

Guiderna talade bra engelska, även om chauffören av bilarna tyvärr inte snacka engelska. Man får räkna med ca 1 vecka per visum (Ryskt, Mongoliet och Kina) där byrån kan hjälpa dig med Ryska och Mongoliska medans det Kinesiska får man fixa själv.

Tack för tips om denna. Kände jag inte till men ser bra ut.

Trevlig rapport för övrigt!
Väldigt bra alternativ till den mer mainstream Tripadvisor :)
 
Tack för ett intressant resereportage, med förklarande bilder och bra skriven text. Men ibland blev jag förvillad, med ‘dem’ istället för de...
Sorry, satt och skrev den i natt i all hast :D

Får man fråga vilken resebyrå? Det verkar som att du blev nöjd med det deras service..

Nyttjat Korea Konsult, även när jag även varit i Nordkorea, men de löser även en del andra resor till lite mer "avlägsna länder" som transsibiriska järnvägen.
Travel to North Korea
 
Toppen