Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Bankiren

Medlem
Affärsresandet lär nog inte dra igång på länge. Jag tror till exempel att min arbetsgivare ser det här som ett utmärkt tillfälle att dra ner på resorna. Man kommer nog att insistera på att allt ska lösas på distans.
 
Sen är det ju också så att mycket nu handlar om kommunikation. Myndigheterna vill att vi ska kämpa på och följa råden. Börjar dom prata om att "snart är det över" kommer många börja slappna av och göra fel saker. Då finns risken att smittan sprids mer. Sen, när det gäller resor, vill ju inte FHM hamna i läge där folk nu bokar nya resor och som sen måste ställas in. Risk att folk säger då "men ni sa ju att det skulle gå att resa i juli". Bättre att det blir en överraskning med kort varsel att det nu är okej igen. Vad vi vet är att UD avråder tom 15 juni just nu.
 

Senator

Moderator
Vi kommer kunna flyga inom inte alldeles för länge för att reaktionen att stänga ner hela världen saknar proportionalitet och förr eller senare kommer det börja bli tydligt för tillräckligt många och vi kommer återgå till businessclass as usual.

Olyckskorparna har hitintills haft fel på samtliga punkter.

Konsekvensen av att stänga ner ekonomin är betydligt dödligare än viruset.

Jag tänker inte kommentera dina reflektioner om rätt eller fel hanterat av olika länder. Den diskussionen försöker vi undvika eftersom det är få härinne som är epidemiolog.

Däremot delar jag tyvärr inte din positiva bild av att vi snart är i luften igen och det blir ”business as usual”. En stor utmaning är att pandemin är i så olika faser i olika regioner/länder och det gör (gissningsvis) att det kommer finnas begränsningar på lokal eller regional nivå ganska länge.

Min högst personliga åsikt gällande resande är att vi kan skriva av 2020 som förlorat och att både tillgång och efterfrågan kommer vara väldigt begränsat. Sen tror jag resande, som hela samhället kommer ha en ”New Normal”. Här är jag dock mer positiv, att den nya ”normala” är över tid bättre än pre-Corona. Jag ser faktisk bara möjligheter för bättre liv i post-Corona. Också när det gäller resor. Men att allt skall bli som innan tror jag inte. “Never waste a good crisis” sa Sir Winston Churchill. Det kommer också gällande resande för dem som ser möjligheterna.
 
Last edited:

McFace

Medlem
Jag tänker inte kommentera dina reflektioner om rätt eller fel hanterat av olika länder. Den diskussionen försöker vi undvika eftersom det är få härinne som är epidemiolog.

Däremot delar jag tyvärr inte din positiva bild av att vi snart är i luften igen och det blir ”business as usual”. En stor utmaning är att pandemin är i så olika faser i olika regioner/länder och det gör (gissningsvis) att det kommer finnas begränsningar på lokal eller regional nivå ganska länge.

Min högst personliga åsikt gällande resande är att vi kan skriva av 2020 som förlorat och att både tillgång och efterfrågan kommer vara väldigt begränsat. Sen tror jag resande, som hela samhället kommer ha en ”New Normal”. Här är jag dock mer positiv, att den nya ”normala” är över tid bättre än pre-Corona. Jag ser faktisk bara möjligheter för bättre liv i post-Corona. Också när det gäller resor. Men att allt skall bli som innan tror jag inte. “Never waste a good crisis” sa Sir Winston Churchill. Det kommer också gällande resande för dem som ser möjligheterna.

Det jag menar är att allt pekar på att reaktionerna har varit kraftigt överdrivna eftersom modellerna har varit överdrivet pessimistiska. Jag menar att det kommer ta lite tid innan den bilden rasslar igenom hela systemet, men det är bara en tidsfråga innan det slår igenom i återgång till något som liknar normalitet.

Vem som har gjort mest rätt (eller minst fel) är inte relevant här, helt enig.
 

bachelor

Medlem
Sverige plattar ut kurvan men syftet är ändå att köra viruset genom stora delar av befolkningen. När det är gjort är det bara invänta att övriga länder öppnar gränserna sedan kör vi som vanligt.

Det lär öppna som det stängdes, alltså att länder kommer ha olika restriktioner mot olika andra länder beroende på dags-status. Och de parametrar som påverkar är svåra att veta redan nu då det beror på vaccin, immunitet?, smitta innan/utan symptom?, läkemedel för att mildra symptom mm mm.

Jag skulle nästan säga tvärtom, svenskar kommer inte vara välkomna på så många ställen men vi kommer kunna öppna vårt samhälle för oss själva samt tillåta andra att resa in fortare än andra.
 

011430121

Medlem
I dagens SvD kommer endast ut som nättidning idag måndag skriver Björn Forsberg som är författare och miljöforskare en debattartikel med rubriken Det verkliga billiga flygets tid är förbi.
För vissa av oss känns det lite skrämmande

Källa SvD
eSvD
 

Sir Lemon

Medlem
I dagens SvD kommer endast ut som nättidning idag måndag skriver Björn Forsberg som är författare och miljöforskare en debattartikel med rubriken Det verkliga billiga flygets tid är förbi.
För vissa av oss känns det lite skrämmande

Källa SvD
eSvD
Denna apokalyps har väl som ofta ideologier har någon bäring i grunden, men doftar lite väl mycket statisk syn på att ingenting förändras, propaganda och illa dold skadeglädje och självspäkning åt dem som inte delar de mörka molnen han framför. Vi som flyger vet ju att solen alltid skiner ovanför molnens grå tappar eller regnforsande nimbucumulus närmre jorden. ;) Var fortsatt tappra och hoppfulla, syskon därute !
 
Toppen