Senaste nytt

Jag blev blåst här på forumet :(

Sebbef83

Medlem
Tråkigt att höra!

Jag blev själv utsatt för internetbedrägeri när jag var i desperat behov av lägenhet i Lund. Min lärdom är att när något är ”too good to be true” är det just det - var vaksam och fråga är nog mitt tips
 

Plus

Medlem
Nu får någon mer kunnig rätta mig om jag har fel. Borde det inte gå att spåra ip-adress från aktivitet här på BC?

Jag är medveten om att detta går att dölja relativt enkelt.
 

Xilan

Medlem
Tråkigt att höra att du blev lurad!
Jag vill också stämma in i någon slags kör som säger att det kunde hänt vem som helst. Inte när som helst, men när man som du säger är distraherad på något sätt och inte hinner tänka efter ordentligt.

”Too good to be true...” har flera skrivit.

Ett annat bra signalement på bedrägeriförsök är att det ofta ät en chans som går om intet om man inte ”passar på nu”. (Har lärt mig den hårda vägen även jag i ett helt annat sammanhang)
Om man försöker dra ner tempot och säga att man swishar i början av nästa vecka eller liknande, så hinner man både tänka efter och kolla upp saker och ting. Dessutom hinner också bedragaren, om det är en sådan, avslöja sig med att den hela tiden vill stressa på.
 

apknug

Medlem
Nu får någon mer kunnig rätta mig om jag har fel. Borde det inte gå att spåra ip-adress från aktivitet här på BC?

Jag är medveten om att detta går att dölja relativt enkelt.
Visst kan de se IP adresser som har startat den nya tråden. Men hur tusan kan en ny medlem tillåtas starta en ny tråd över huvud taget.

Sen är tyvärr ip adressen lika ointressant för de rättsvårdande myndigheterna som bilder från uttagsautomatens kameror. Inget av dessa kommer att kollas och utredningen kommer att läggas ner med motiveringen att spaningsuppslag saknas.
...

Dessa saker måste stoppas redan hos källan, Facebook publicerat också fejkannonser som de vägrar ta ansvar för men det betyder inte att det är rätt.
 

Gizmokvack

Medlem
Först och främst, beklagar. Tråkigt att höra.

Second.
Dags att polisanmäla (hoppas du inte bor i Stockholm, de har långa handläggningstider).
Försök att bidra själv med så mycket information som du har redan vid anmälningstillfället. Exempelvis kopia på foruminlägget, loggtider för inloggning på hans konto, ip-nummer, kopia på swishbetalning, kopia på er pm-konversation, ditt kontoutdrag mm...
Bra förarbete från din sida underlättar utredningsläget och förenklar/snabbar på handläggningen.

Lycka till och återkoppla gärna när du får ny info!
 

apknug

Medlem
Jag tror inte det är något ovanligt i forumvärlden. Spärrar man det hade bedragaren lika framgångsrikt kunnat bygga på i en befintlig tråd med passande ämne så jag tror inte en sån spärr gör någon större nytta tyvärr.
Att man inte kan försäkra sig mot allt det håller jag med om. Men en rad forum har den regeln att det inte går att starta nya trådar som ny medlem för att undvika spam. Finns den verkligen inte här längre? Har för mig att den funnits i alla fall. Kanske finns nåt annat som håller robotar o sånt borta?

En sattyg är det i alla fall.....
 

palmen

Moderator
Att man inte kan försäkra sig mot allt det håller jag med om. Men en rad forum har den regeln att det inte går att starta nya trådar som ny medlem för att undvika spam. Finns den verkligen inte här längre? Har för mig att den funnits i alla fall. Kanske finns nåt annat som håller robotar o sånt borta?

En sattyg är det i alla fall.....
Nej den begränsningen har aldrig funnits på bc.
Hur mycket spam är det här från nya medlemmar? Det händer ibland att någon kommer igenom kontrollerna och sen spammar ner forumet med försäljning av diverse saker, det plockas dock bort snarast möjligt. Är väldigt länge sedan det hände, men kommer säkert hända igen då inga "system" är 100% säkra.

Det är såklart väldigt beklagligt att detta inträffar, men det är väldigt sällsynt som tur är.

Starta gärna en feedback tråd med alla dessa förslag och konkreta förslag på hur det ska lösas så kan vi titta på det.
 
Toppen