Senaste nytt

Återbetalning för inställt Norwegian-flyg

mha321

Medlem
Den överhängande frågan här är ju, efter att man begärt full återbetalning av inställt flyg via webformuläret på Norwegians hemsida, hur länge ska man vänta innan man vänder sig till Amex för att anmäla charge back? Vill ju ge Norwegian en chans att åtgärda detta innan man besvärar Amex med ytterligare ett ärende. Vad händer exempelvis om man får betalt av båda? Då måste man ta tag i det ärendet också. Hur tänker ni?
I det läget du har blivit lovad utbetalning är det nog svårare att få igenom det hos Amex -- du måste ju tala om det för dem (och bifoga svaren), och då kommer de säga vänta.

Skulle du få svaret efter att du öppnat ärendet hos Amex så måste du ju informera Amex om det, och det troliga då är att de drar tillbaka chargeback:en mot Norwegian.
 

lucasd

Medlem
Den överhängande frågan här är ju, efter att man begärt full återbetalning av inställt flyg via webformuläret på Norwegians hemsida, hur länge ska man vänta innan man vänder sig till Amex för att anmäla charge back? Vill ju ge Norwegian en chans att åtgärda detta innan man besvärar Amex med ytterligare ett ärende. Vad händer exempelvis om man får betalt av båda? Då måste man ta tag i det ärendet också. Hur tänker ni?
Som referens fick jag hör av SAS Kundtjänst, ja jag vet, att de arbetar med återbetalningar för resor som ställdes in 8 mars. Kan tänka mig att läget är liknande hos Norwegian. Säkerligen en hel del som manuellt ska hanteras..
 

JoelG

Medlem
Så här skriver Norwegian också i det mejljag fick:

Vi rekommenderar att du undersöker dina möjligheter med ditt försäkringsbolag, innan du skickar in en begäran om återbetalning till oss. Om du redan har fått återbetalning från din reseförsäkring kan vi inte ge återbetalning av resan eller ge ut CashPoints, eftersom kostnaden för dina biljetter redan har återbetalts till dig av ditt försäkringsbolag.
 

Capa

Medlem
I det läget du har blivit lovad utbetalning är det nog svårare att få igenom det hos Amex -- du måste ju tala om det för dem (och bifoga svaren), och då kommer de säga vänta.

Skulle du få svaret efter att du öppnat ärendet hos Amex så måste du ju informera Amex om det, och det troliga då är att de drar tillbaka chargeback:en mot Norwegian.

Ok, tack då vet jag. Jag har personligen inga problem med att vänta på utbetalning. Förstår att det har mycket att göra. Skulle det bli så att betalningen från Norwegian uteblir så har man ju alltid Amex som fall back.

Som referens fick jag hör av SAS Kundtjänst, ja jag vet, att de arbetar med återbetalningar för resor som ställdes in 8 mars. Kan tänka mig att läget är liknande hos Norwegian. Säkerligen en hel del som manuellt ska hanteras..

Håller med. Tack för info.

Så här skriver Norwegian också i det mejljag fick:

Vi rekommenderar att du undersöker dina möjligheter med ditt försäkringsbolag, innan du skickar in en begäran om återbetalning till oss. Om du redan har fått återbetalning från din reseförsäkring kan vi inte ge återbetalning av resan eller ge ut CashPoints, eftersom kostnaden för dina biljetter redan har återbetalts till dig av ditt försäkringsbolag.

Detta kan ju ses som illavarslande. Att de kanske inte har möjlighet att återbetala alla. Men samtidigt så är det rätt genomskinligt att de tar en rövare; Varför inte låta folks kort/reseförsäkringar betala kalaset istället för att ta det ur egen (läs sinande) kassa? Nej vi kan inte lösa det du som kund har rätt till för att vi ställde in din flygning, utan du får lösa det på annat sätt.. Aldrig mer Norwegian..
 

Myllys35

Medlem
Så här skriver Norwegian också i det mejljag fick:

Vi rekommenderar att du undersöker dina möjligheter med ditt försäkringsbolag, innan du skickar in en begäran om återbetalning till oss. Om du redan har fått återbetalning från din reseförsäkring kan vi inte ge återbetalning av resan eller ge ut CashPoints, eftersom kostnaden för dina biljetter redan har återbetalts till dig av ditt försäkringsbolag.

Det där är ju inte speciellt snyggt hanterat av dem. Om du har rätt till återbetalning av Norwegian har du inte lidit någon skada och har således inte någon rätt till ersättning ur eventuell försäkring. Processen ska vara det omvända...
 

André

Ny medlem
Hej hopp alla glada påskkycklingar!

Ville bara dra en vals eftersom jag har läst lite på denna tråd.

Dock gäller det för återbetalning av CashPoints.

Hade en T/R resa bokad inom Europa med Norwegian. 24-28 april.
Betalades med CashPoints.

Fick sms och mejl den 25 mars att flighten var inställd.
Loggade in i appen och hade samma meddelande.
Läste instruktioner om hur återbetalning går till.
Ansökte om återbetalning 30 mars med erbjudande + 20 % poäng (well döh, köpte resan för poäng)
Fick mejl om att återbetalningen av poäng är påbörjad 8 april.
Efter ca 2 timmar loggade jag in på mina sidor på Norwegian Reward och se att poäng för resan +20% extra har trillat in.
Saldot för Cashpoints i appen är inte uppdaterad.

Hoppas detta kan ge något positivt intryck av Norwegians processer för de som köpt sin biljett med CashPoints.

Sen om jag kan använda dem senare återstår att se. Om de ens lyfter igen, det är en annan fråga.

Glad Påsk!

/André
 

Homer

Medlem
Om någon missat detta: de har sålt biljetter som ännu inte använts och som de till en stor del
kan förväntas vara tvingade att betala tillbaka, till ett värde som är dubbelt vad de har i kassan.
Inte så konstigt att de förhalar kontanta återbetalningar...


BOA.png
 

richard87

Medlem
Gör följande för återbetalning om resan är betald med ett kreditkort:

  1. Kontakta flygbolaget och begär återbetalning av inställt flyg.
    1. Om de säger nej, gå till nästa steg.
    2. Om de säger ja, vänta 7 dagar. Om pengarna dyker upp inom 7 dagar, grattis. Annars gå till nästa steg.
  2. Kontakta din kortutgivare. Informera att du vill göra en kortreklamation, ej inleda ett försäkringsärende (Ja, de kommer att försöka trolla över dig till försäkringsavdelningen, var tydlig)
  3. Informera att flyget är inställt och att du antingen
    1. Blivit nekad återbetalning.
    2. Blivit lovad återbetalning men att sju dagar gått utan några pengar. Enligt EU-förordning 261/2004 ska återbetalning vid inställt flyg ske inom sju dagar.
  4. Skicka in kompletterande uppgifter, t.ex. bokningsbekräftelse.
  5. Du bör nu få transaktionerna krediterade inom någon vecka.
Ovanstående har fungerat utan problem med Amex, SEB och Swedbank senaste två veckorna.
 

Doctor-X

Medlem
Gör följande för återbetalning om resan är betald med ett kreditkort:

  1. Kontakta flygbolaget och begär återbetalning av inställt flyg.
    1. Om de säger nej, gå till nästa steg.
    2. Om de säger ja, vänta 7 dagar. Om pengarna dyker upp inom 7 dagar, grattis. Annars gå till nästa steg.
  2. Kontakta din kortutgivare. Informera att du vill göra en kortreklamation, ej inleda ett försäkringsärende (Ja, de kommer att försöka trolla över dig till försäkringsavdelningen, var tydlig)
  3. Informera att flyget är inställt och att du antingen
    1. Blivit nekad återbetalning.
    2. Blivit lovad återbetalning men att sju dagar gått utan några pengar. Enligt EU-förordning 261/2004 ska återbetalning vid inställt flyg ske inom sju dagar.
  4. Skicka in kompletterande uppgifter, t.ex. bokningsbekräftelse.
  5. Du bör nu få transaktionerna krediterade inom någon vecka.
Ovanstående har fungerat utan problem med Amex, SEB och Swedbank senaste två veckorna.

Riktigt bra sammanfattat!

Fråga; bara så jag hänger med - kortutgivaren har återbetalat dina pengar inom 2 veckor och ärendet är avslutat?
Jag har mailat in kompletterande uppgifter till AmEx avseende en reklamation så sent som i måndags där jag har ett skriftligt svar från TAP Portugal om att de vägrar återbetala mig i den formen jag betalat i pga Covid-19 situationen. Hur blev du återbetlad av kortutgivaren tillbaka till kortet eller banköverföring?
 
Toppen