Senaste nytt

BRA rekonstruktion

fcx

Medlem
Jo, rekonstruktionen går ut på att utvärdera om nuvarande ägare - eller någon annan aktör - kan fortsätta driften av bolaget.

I dagsläget känns det inte som att en ny ägare är aktuellt, om inte det kommer in någon pengastinn aktör från en annan bransch (vilket jag bedömer som väldigt osannolikt).


Tja, Björn Kjos har ju sålt massor av norwegianaktier, så där kanske det ligger pengar i plånboken...

Men min bedömning är att BRA går ut med rekonstruktion för att sätta press på banken. Enligt ett uttalande från dem idag så har de huvudsakligen bara en enskild fordringsägare, och en rekonstruktion (med hot om konkurs) kan vara ett kraftfullt sätt att få med banken på en annan avbetalningsplan.
 

NotRyan

Medlem
Tja, Björn Kjos har ju sålt massor av norwegianaktier, så där kanske det ligger pengar i plånboken...

Men min bedömning är att BRA går ut med rekonstruktion för att sätta press på banken. Enligt ett uttalande från dem idag så har de huvudsakligen bara en enskild fordringsägare, och en rekonstruktion (med hot om konkurs) kan vara ett kraftfullt sätt att få med banken på en annan avbetalningsplan.
Så kan det vara. Som Petter Stordalen sa: Om du har skulder på en miljon och inte kan betala, då har du ett problem. Om du har skulder på en miljard och inte kan betala, då har banken ett problem.
 

apknug

Medlem
En stor anledning att skydda bolaget genom rekonstruktion är ofta att få till en ackordsuppgörelse och få skulder av/nedskrivna.
Jo en företagsrekonstruktion utan ackord har jag nog inte hört talas om, här blir det lite speciellt med att så många kunder som har fordringar mot bolaget.......
 

Fredrik

Medlem
Är förmodligen inte ensam på forumet om att ha...haft.. bokningar med dem. Fick SMS idag att en bokning i juli var avbokad men ingen info om hur pengarna skulle betalas tillbaka mer än något vagt om ett tillgodohavande.
 

ZZZebra

Medlem
Fick också SMS idag. Det minsta man kan begära är att man får veta vilken bokning som avses. Gällande BRA i det här fallet så är det förmodligen samtliga, men antalet SMS som jag fick stämmer inte överens med antalet bokningar jag har.
 

LSH

Medlem
Är förmodligen inte ensam på forumet om att ha...haft.. bokningar med dem. Fick SMS idag att en bokning i juli var avbokad men ingen info om hur pengarna skulle betalas tillbaka mer än något vagt om ett tillgodohavande.
Jag hade en bokning 9/4 som de ställde in 23/3. Jag mejlade genast och sa att jag ville ha återbetalning (och inte den tillgodocheck de gav mig utan att fråga). Fick svar först idag där de beklagade att de inte hunnit göra utbetalningen och att de nu inte kunde enligt lag.... Reklamerade därför köpet hos Amex. Återkommer med resultat.
 
Toppen