Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

NyfikenGrau

Medlem
Haha kanske det...ja det är ju än så länge hypotetiskt, ingen bilhyra närmsta månaden tyvärr. Med säkrast menade jag mer pålitligast att resan blir av jämfört med tåg eller buss.
 

Homer

Medlem
U.S. Department of Transportation Issues Enforcement Notice Clarifying Air Carrier Refund Requirements, Given the Impact of COVID-19 | US Department of Transportation
U.S. and foreign airlines remain obligated to provide a prompt refund to passengers for flights to, within, or from the United States when the carrier cancels the passenger’s scheduled flight or makes a significant schedule change and the passenger chooses not to accept the alternative offered by the carrier.
The obligation of airlines to provide refunds, including the ticket price and any optional fee charged for services a passenger is unable to use, does not cease when the flight disruptions are outside of the carrier’s control (e.g., a result of government restrictions).
 

ZZZebra

Medlem
U.S. Department of Transportation Issues Enforcement Notice Clarifying Air Carrier Refund Requirements, Given the Impact of COVID-19 | US Department of Transportation
U.S. and foreign airlines remain obligated to provide a prompt refund to passengers for flights to, within, or from the United States when the carrier cancels the passenger’s scheduled flight or makes a significant schedule change and the passenger chooses not to accept the alternative offered by the carrier.
The obligation of airlines to provide refunds, including the ticket price and any optional fee charged for services a passenger is unable to use, does not cease when the flight disruptions are outside of the carrier’s control (e.g., a result of government restrictions).

Det där är väldigt bra. Finns starka krafter (i form av stora rese- och flygbolag) i EU som trycker på att reglerna skall försämras för konsumenterna genom att de inte skall bli återbetalningsskyldiga utan bara ge rätt till ombokning. Väldigt bra att DoT går ut att återbetalning är det som gäller, det lär försvåra att få igenom försämringar i EU.
 

Appulip

Ny medlem
Stort tack, för ett trevligt och informativt svar!!
Kommer att kontakta dem 72 timmar innan.


hade själv en resa med Lufthansa i juni.
Har läst om 72 timmar hit o dit men valde ringa dem vanliga kundtjänst numret, de svarade på typ 4 minuter och va supertrevliga och fixade återbetalning direkt utan problem, De sa dock att pengarna kunde dröja ett par veckor men de jobbar så fort de kan.
 

Fredde18

Medlem
Sitter med en bokning Arlanda-Zagreb över Kristi Himmelsfärdhelgen med Croatia Airlines. Räknar inte med att åka och just nu erbjuds fri ombokning eller voucher som gäller 1 år framåt. Jag funderar på att sitta lugnt ett tag till och se om/när det blir inställt och då välja pengar tillbaka. Det verkar ju, när man läser här, vara den allmänna uppfattningen att så kommer det funka, rent generellt.
Då är flighterna officiellt inställda. Jag skickade ett första mail till supporten, med önskemål om återbetalning, och fick svar ganska fort på nån timme trots att det var söndag em/kväll. Bra där Croatia Airlines! De skrev dock att deras "policy" under covid-19 är att erbjuda ombokning eller voucher. Såklart det vill det! Ombokning känns ju dock osäkert och vill inte riskera att sitta med ett värdelöst presentkort om allt går åt skogen. Jag har författat ett nytt mail i lite tydligare ton med hänvisning till både deras egen web med "passenger rights" samt till "EU-regler". Fights on!

Edit: Snabbt svar igen med samma sprattelsvar så nu har jag lagt en claim via deras online-formulär. Det kanske jag borde gjort från början men den var inte dirkekt lätt att hitta på deras web. Konstigt! :rolleyes:
 
Last edited:

toer00

Medlem
Ringde nu LH och de skulle återbetala biljettenerna, inga problem, kan dock ta lite länger tid än beräknat pga rådande situation...
Bar RENFE (spanska SJ), Sevilla - Madrid kvar nu...
 

Maja

Medlem
Har skickat en förfrågan till Scoot ang. vår inställda flight mellan Singapore-Bangkok där man per automatik betalade ut beloppet med en voucher. Enligt deras villkor så ska vi ha rätt till cash så har skickat in en förfrågan kring detta. Återstår att se vad som händer där.
 

Stenskott

Ny medlem
Hej!

Jag har ett par resor med Brussels Airlines som blev inställda pga Corona. Dock har jag inte fått någon återbetalning, måste man be om det själv? Inget som sker per automatik?
 

Benz

Medlem
Hej!

Jag har ett par resor med Brussels Airlines som blev inställda pga Corona. Dock har jag inte fått någon återbetalning, måste man be om det själv? Inget som sker per automatik?

Det vanligaste verkar vara att man själv måste begära en återbetalning. Har haft biljetter hos SAS, Lufthansa, EasyJet och BA på sistone vilka alla krävde en manuell begäran.
 
Toppen