Senaste nytt

Champagnetråden

sandek

Medlem
Special Club från de olika mäster-blandarna
Palmers Vintage
André Cloet - bra bulkchampange i källaren.
Bollinger Specia Cuvée Brut
Pol Roger Brut Réserve
Louis Roedere Brut Premiere
Duménil Brut Réserve Millésime Premier Cru 2008
... för att nämna några.

Håll utkik här i tråden för det postas en hel del guldkorn vid de olika släppen.

EK
Tack!
Bra lista! Lägger till Charles Heidsieck (77522)
Definitivt!
Utan tvekan:
Pertois-Lebrun L'Extravertie (BdB).
Komplex smak med många härliga toner och fint mousse. Den har legat i topp på många listor och jag blev själv helt såld när jag testade den på en provning. För 399kr är den ett kap.
Kul, den hamnar på listan!
 
Vad har ni för bra rekommendationer (personliga favoriter, allmänt prisvärda flaskor...) under, säg, 500:-? Gärna så att det går att få tag i via Systembolaget.

Försöker bygga en kul bruttolista som jag sedan kan fördjupa mig i.
Redan kommit många bra förslag, här är några till:
Skärmavbild 2020-04-04 kl. 10.40.13.png
 

MTheC

Medlem
Följde upp Bonnaire 2005 med att testa Leclaire-Thiéfaine Cuvée 04 Mayeul. Fel ordning att dricka dem då Bonnaire som @Remington Steele nämnde är fyllig och de extra åren de legat gjort att den fått än mer av de brödiga tonerna och när den blir lite varmare så är den väldigt fyllig. Leclaire-Thiéfaine är mer åt det lätta och fräscha hållet, men väldigt trevlig. I synnerhet för priset (var när jag köpte den nedsatt till €21). Ska definitivt kolla mer på denna producent.

IMG_20200403_191736.jpg
IMG_20200403_205949.jpg

 
Vad har ni för bra rekommendationer (personliga favoriter, allmänt prisvärda flaskor...) under, säg, 500:-? Gärna så att det går att få tag i via Systembolaget.

Försöker bygga en kul bruttolista som jag sedan kan fördjupa mig i.
Mina favoriter just nu:
Pol Roger
Diebolt-Vallois
Charles Heidsieck
Pierre Peters
Launois

Lycka till att bygga din samling, och berätta gärna här vad du gillar!
 
Igår öppnade jag Vincent Joudart 2014 som ruvat typ ett år sedan korkning. Blev lite besviken, inte så mycket mineral som jag önskar. Idag blev den lite bättre, men kom inte ikapp de jag nämnde i mitt senaste inlägg.
48871726-16B6-4D81-A2D9-788F7A7FB5DE.jpeg
 

GOTBound

Medlem
Lagring; min samling är slår snart i taket för den lagringskapacitet jag har hemma, då är det både champagne och vin.

Jag har funderat på att hyra ett förråd på 2 m2 hos Shurgard. Ang temperatur står det enbart att förrådet är ventilerat och det är just temperaturen som är det som får mig att tveka. Jag vill ju en så jämn temperatur som möjligt under året som varken sticker på sommaren eller kryper nedåt på vintern.

Hur hade ni resonerat?

EK
 

AtleFlyg

Medlem
Lagring; min samling är slår snart i taket för den lagringskapacitet jag har hemma, då är det både champagne och vin.

Jag har funderat på att hyra ett förråd på 2 m2 hos Shurgard. Ang temperatur står det enbart att förrådet är ventilerat och det är just temperaturen som är det som får mig att tveka. Jag vill ju en så jämn temperatur som möjligt under året som varken sticker på sommaren eller kryper nedåt på vintern.

Hur hade ni resonerat?

EK

Finns väl en hel del ställen där man kan lagra vin som jag dessutom tror är billigare än Shurgard...
 

GOTBound

Medlem
Finns väl en hel del ställen där man kan lagra vin som jag dessutom tror är billigare än Shurgard...

Jag har funderat på olika vinkällar alternativ men jag har lite annat smått och gott (prylar) som också behöver magasineras så min tanke var att ha all outsourcad förvaring under ett tak.

EK
 
Toppen