Senaste nytt

SAS trafikerar endast Umeå, Kiruna, Luleå och Visby from 06APR-2020

lucasd

Medlem
Kör inte SAS ATR 72 till Visby rätt ofta? Dvs inte SAS egna plan?
Har flugit rätt många ATR72 till SDL det senaste som är opererad av Nordica och reggade i Estland.
Så rent tekniskt är det ju inte SAS egna plan. (?) Råder tolkningsfråga på vad ett plan egentligen betyder här tror jag!

Xfly ska inte flyga mer vad jag förstått det som, utan enbart SAS själva. Visby på måndag ligger inne som 320Neo. Tidigare flög endast SAS själva på sommaren (främst Almedalsveckan), med några undantag.
 

fcx

Medlem
Det är ju dock SAS själva som påstått att det ska ske med ett flygplan: SAS behåller ett flygplan i svensk inrikestrafik - SAS

Och är tidtabellerna verkligen förändrade? Tiderna har ju sett ut sådär tidigare för de aktuella SK-numren... Har du fått info om att det är de NYA tiderna och inte bara de flighter som ska gå, men ska förändras tidtabellsmässigt?

Det här är vad som är laddat på måndag, så jag hoppas att de redan nu är klara med planeringen eftersom planen snart ska lyfta. När jag kollade på hemsidan i går så fanns det betydligt fler avgångar att välja på, så någonting har uppenbarligen hänt. Däremot är jag inte säker på om det var exakt dessa avgångstider.

Om jag får spekulera fritt så tror jag att någon på SAS har kommit på att det är mer fördelaktigt att flyga på detta sätt än att bara köra med en maskin. Man får minskat underhåll på stillastående maskiner, och fler piloter som kan samla flygtimmar istället för att hänvisas till simulator för att behålla tjänstbarheten. Med en lunchavgång och en eftermiddagsavgång så kan ju dessutom klara sig med lägre bemanning för checkin/gate/ramp på ARN, jämfört med att sprida ut det på fyra olika tillfällen på dagen.
 

lucasd

Medlem
Det här är vad som är laddat på måndag, så jag hoppas att de redan nu är klara med planeringen eftersom planen snart ska lyfta. När jag kollade på hemsidan i går så fanns det betydligt fler avgångar att välja på, så någonting har uppenbarligen hänt. Däremot är jag inte säker på om det var exakt dessa avgångstider.

Om jag får spekulera fritt så tror jag att någon på SAS har kommit på att det är mer fördelaktigt att flyga på detta sätt än att bara köra med en maskin. Man får minskat underhåll på stillastående maskiner, och fler piloter som kan samla flygtimmar istället för att hänvisas till simulator för att behålla tjänstbarheten. Med en lunchavgång och en eftermiddagsavgång så kan ju dessutom klara sig med lägre bemanning för checkin/gate/ramp på ARN, jämfört med att sprida ut det på fyra olika tillfällen på dagen.

Ja, tidtabellen blir även rimligare när det går som det är inlagt nu också - mer samlat än extremt utspritt över hela dagen. Tidsmässigt verkar de endast ha tagit bort de andra avgångarna. Ingen tidsjustering har skett. Återstår att se om någon annan förändring sker..
 

samet

Medlem
Trist att Göteborg blev av med sina avgångar. Tycker inte det varit så dålig beläggning. Men detta beslut kanske har mer med myndighetsbeslut om att inte resa än lönsamhet på sträckan.

Mina kollegor har rest till Stockholm på måndag och hem på fredag. Då har det varit ganska fullt.

Jag reste förra torsdagen från Stockholm, då var det förvånandsvärt många som reste. Plus var mer eller mindre full, 11 rader och Go var kanske 2/3 fullt.

En bekant reste med tåg från Stockholm i onsdags, helt ensam i den vagnen.
 

Johan Hbg

Medlem
Märkligt att Umeå med runt 130.000 pers verkar vara viktigare än MMX anslutningen på runt 1mijon pers (när Kastrup är stängt för oss Sydsvenskar inkl flyglinjerna till/från Ängelholm).
Det är runt 60mil från bägge städer till Stockholm och både tåg och E4 går dit.
Hur motiverar myndigheterna detta?
Löjligt att flyga från Malmö till sthlm när det finns tåg och motorväg?
 
Regeringen inför trafikplikt på flera flyglinjer

Tomas Eneroth meddelar på presskonferensen att regeringen inför en temporär, allmän trafikplikt för flyg i Sverige. Trafikplikten ska gälla på ett antal trafiklinjer.

Regeringen har avsatt 105 miljoner kronor för upphandlingen.

Linjerna som omfattas är följande:

Kiruna-Arlanda
Luleå-Arlanda
Umeå-Arlanda
Östersund-Arlanda
Skellefteå-Arlanda
Örnsköldsvik-Arlanda
Sundsvall-Arlanda
Visby-Arlanda

Avtalen ska gälla under en månad i taget. De ska gälla, som längst, under totalt fem månader. Trafikverket hoppas kunna få i gång trafiken inom cirka en vecka, uppger generaldirektör Lena Erixon.

Enligt Tomas Eneroth ska trafiken upprätthållas på en minimivå.

– Det innebär alltså inte reguljära dubbelturer på flera sträckor, men det innebär att Trafikverket får i uppdrag att inom den ramen göra så effektiva och samhällsekonomiskt bra transporter som möjligt, säger han.

Källa: DN.se
 

NotRyan

Medlem
Regeringen inför trafikplikt på flera flyglinjer

Tomas Eneroth meddelar på presskonferensen att regeringen inför en temporär, allmän trafikplikt för flyg i Sverige. Trafikplikten ska gälla på ett antal trafiklinjer.

Regeringen har avsatt 105 miljoner kronor för upphandlingen.

Linjerna som omfattas är följande:

Kiruna-Arlanda
Luleå-Arlanda
Umeå-Arlanda
Östersund-Arlanda
Skellefteå-Arlanda
Örnsköldsvik-Arlanda
Sundsvall-Arlanda
Visby-Arlanda

Avtalen ska gälla under en månad i taget. De ska gälla, som längst, under totalt fem månader. Trafikverket hoppas kunna få i gång trafiken inom cirka en vecka, uppger generaldirektör Lena Erixon.

Enligt Tomas Eneroth ska trafiken upprätthållas på en minimivå.

– Det innebär alltså inte reguljära dubbelturer på flera sträckor, men det innebär att Trafikverket får i uppdrag att inom den ramen göra så effektiva och samhällsekonomiskt bra transporter som möjligt, säger han.

Källa: DN.se
Finns tråd...
Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen