Senaste nytt

SAS flyger till Lima 2 April (SK7030/31) för att hämta hem danska medborgare under Corona-tider

SweCow

Medlem
Och på måndag flygs det, som sagts tidigare i tråden, med en A350 från Stockholm till Peru/Lima t/r. Vilket blir SAS längsta flygning någonsin.

Detta får mig att fundera, hur mycket Skandinavier är det i Peru, som inte sett på nyheterna dom senaste två månaderna och för egen maskin tagit sig hem?
 

Johan Hbg

Medlem
Och på måndag flygs det, som sagts tidigare i tråden, med en A350 från Stockholm till Peru/Lima t/r. Vilket blir SAS längsta flygning någonsin.

Detta får mig att fundera, hur mycket Skandinavier är det i Peru, som inte sett på nyheterna dom senaste två månaderna och för egen maskin tagit sig hem?
Lätt att ta sig hem själv när de stängde landet över natten.
Är väl bra att SAS fått i väg extraflyg. Varför är det så många som skall vara dryga här på forumet?
 

SweCow

Medlem
Lätt att ta sig hem själv när de stängde landet över natten.
Är väl bra att SAS fått i väg extraflyg. Varför är det så många som skall vara dryga här på forumet?
Nu går vi lite off topic, men har lite svårt för folk som haft två månader på sig att ta sig hem, men inte brytt sig om att göra det för att dom är på yogakurs i bergen.
Sen har vissa av dessa mage att klaga på att UD inte fixade limousine till flygplatsen och på att biljetterna va jättedyra.
Om det är att vara dryg så bjuder jag på det.

Sen är det ju självklart att SAS ska hjälpa till när UD begär deras hjälp.
 
Nu går vi lite off topic, men har lite svårt för folk som haft två månader på sig att ta sig hem, men inte brytt sig om att göra det för att dom är på yogakurs i bergen.
Sen har vissa av dessa mage att klaga på att UD inte fixade limousine till flygplatsen och på att biljetterna va jättedyra.
Om det är att vara dryg så bjuder jag på det.

Sen är det ju självklart att SAS ska hjälpa till när UD begär deras hjälp.
Du har inte varit i Peru hör jag.
 

Hachans

Medlem
Du har inte varit i Peru hör jag.
Lämnar detta här. I just detta fall har åtminstone jag lite svårt att känna sympati med just denna person (men är ju synd om andra som fastnat). Som reser efter att restriktionerna annonserats men inte trätt i kraft. Och sen förväntar sig lift hem.

Men hon är ju inte ensam, det är massor av människor som är resvana, trotsar råd (vilka egentligen inte är råd utan bestämmelser), reser ändå, fastnar och sen klagar på att de inte kommer hem. Det finns flera exempel på det här på forumet och i grupper på Facebook där folk borde vetat bättre. Lite eget ansvar har man allt.

9dc7cc34afaadd815a022a90371e5339.png


206e8e6b66235c0339168dc14b731ee2.png


Källa: Twitter
 

ELOS

Medlem
Fakta. UD bekostar inte flygbiljett hem
UD betalar inte flygbiljetterna hem i samband med repatrieringen. En enkel biljett i ekonomiklass med SAS-planet som avgår från Lima på tisdag kostar 11.500 kronor.
Undrar vad priset var i SAS Plus och business class...
Diamond courtsey upgrade?:)

På grund av att den internationella flygplatsen är stängd och att flygen endast får landa på en militärflygplats finns det ingen möjlighet till cateringservice. Det enda SAS bjuder sina passagerare på är godis
 
Ja det intressanta här, som vi säkert kan diskurera utan att skylla på någon specifik person, är ju vilken hjälp man kan förvänta sig i olika kriser från UD. I fallet med Peru förstår jag det som att ambassaderna (SE & DK) i Lima gjort massor bakom kulisserna för att få tillstånd att bussa folk genom landet till flygplatsen och låta ett SAS-flyg landa. Säkerligen ett oerhört jobb i denna situation där det byråktatiska Peru såklart främst ser till sina egna invånares säkerhet. Så absolut, hon ska inte klaga på den hjälp hon fick. Antar att reseförsäkringen täcker en del av merkostnaden ändå. Men att folk åker till Peru överhuvudtaget även i början på mars och att 200-300 skandinavier befann sig i landet vid den hastiga nedstängningen är inte jättekonstigt. Tyvärr är ju inte resandefokuset här på forumet Sydamerika utan mer Asien. Men Cusco och inkaleden är ju en av världens största turistattraktioner. Lima är ett gastronomiskt centrum med några av världens bästa restauranger.
 

Tonton

Medlem
Fakta. UD bekostar inte flygbiljett hem
UD betalar inte flygbiljetterna hem i samband med repatrieringen. En enkel biljett i ekonomiklass med SAS-planet som avgår från Lima på tisdag kostar 11.500 kronor.
Undrar vad priset var i SAS Plus och business class...
Diamond courtsey upgrade?:)

På grund av att den internationella flygplatsen är stängd och att flygen endast får landa på en militärflygplats finns det ingen möjlighet till cateringservice. Det enda SAS bjuder sina passagerare på är godis

Om du läser i tråden så finns alla priser och info kring catering redan nämnt ;)
 

Hachans

Medlem
Ja det intressanta här, som vi säkert kan diskurera utan att skylla på någon specifik person, är ju vilken hjälp man kan förvänta sig i olika kriser från UD. I fallet med Peru förstår jag det som att ambassaderna (SE & DK) i Lima gjort massor bakom kulisserna för att få tillstånd att bussa folk genom landet till flygplatsen och låta ett SAS-flyg landa. Säkerligen ett oerhört jobb i denna situation där det byråktatiska Peru såklart främst ser till sina egna invånares säkerhet. Så absolut, hon ska inte klaga på den hjälp hon fick. Antar att reseförsäkringen täcker en del av merkostnaden ändå. Men att folk åker till Peru överhuvudtaget även i början på mars och att 200-300 skandinavier befann sig i landet vid den hastiga nedstängningen är inte jättekonstigt. Tyvärr är ju inte resandefokuset här på forumet Sydamerika utan mer Asien. Men Cusco och inkaleden är ju en av världens största turistattraktioner. Lima är ett gastronomiskt centrum med några av världens bästa restauranger.
Svenska ambassaden i Peru varnade den 3:e mars för att hastiga reserestriktioner kan komma med mycket kort varsel, och att man bör förbereda hemresa.

12:e mars meddelade Peru att restriktionerna kommer.

16:e mars infördes dem.

Brasilien var öppet längre än så så det gick att ta sig den vägen.

Trots att man hade 13 dagar på sig att åka hem i lugn och ro så gjorde man inte det. Och nu är man fast. Och arga på UD. Trots att UD sa till dem redan den 3:e mars (genom ambassaden) att åka hem.
 
Toppen