Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mr.cake

Medlem
Blir kanske att skjuta på årets sommarsemester till hösten/vintern eller näst kommande år beroende på hur läget ser ut efter sommaren. Tråkigt, men tror det finns större problem i dagsläget. Kanske finns möjlighet för en inrikesresa.
 

Samosaguas

Medlem
Skulle ju åkt till Vietnam och Kambodja med familjen imorgon. Sitter istället och försöker städa upp i olika bokningar. Alla hotell är avbokade med lösningar som passar mig fint.

Vi hade dock flygbiljetter bokade med Vietnam Airlines från Ho Chi Minh till Siem Reap i Kambodja och sedan från Da Nang tillbaka till Ho Chi Minh. Första benet avbokades av Vietnam Airlines, men jag har inte fått något svar på e-post så idag ringde jag flygbolaget. Kom fram och fick prata med en kvinna på mindre än 2 minuter. Hon lovade (på mycket knackig engelska) att hela kostnaden skulle återbetalas till mitt kreditkort inom en vecka. Bara att hålla tummarna att det funkar som det ska.

Med Cambodia Ankor Air, som vi har en resa mellan Siem Reap och Da Nang med, går det än så länge inte lika bra. Fick efter två veckor svar på e-post att de bara vill flytta biljetten i tid och inte återbetala något. Har svarat att jag vill ha en återbetalning och att deras bokningsregler faktiskt säger att man ska få pengarna tillbaka vid inställd flygning. Får se hur det går!
Uppdatering kring Cambodia Ankor Air. Fick till slut ytterligare ett svar från bolaget där de lovar full återbetalning inom cirka 2 veckor. Verkar som det till sluta kan bli så att vi får tillbaka allt som var betalt i förväg.
 
Dagens ET-flygning till ARN fortsatte mot USA istället för att åka tillbaka till ADD.
27065e6cc31654d1eb7f96d0e78fa062.jpg
 

Mr Phil

Medlem
Skulle behöva lite hjälp att spekulera.
Dottern är ett år i Zürich. Planerad hemresa i juli för att börja skolan i höst. Fram till igår kändes det långt bort och väldigt safe, men med UDs nya avrådan börjar man fundera om hon kommer att kunna ta sig hem ö.h.t. I rådande stund flyger Swiss fortfarande på ARN några gånger i veckan, men frågan är hur länge till de anser att det finns kundunderlag... Släpper UD sin avrådan efter 15/6 så kan nog SAS komma igång igen. Men vad händer om avrådan förlängs? Trist att avbryta i förtid, men kanske enda vettiga att ta en flight nu medan det finns. Hur hade ni resonerat?
 

dino_81

Medlem
Tror inte att situationen kommer att vara sämre i juli så av den anledningen ser jag ingen anledning att åka nu. Gränser kommer nog snarare öppnas än att stängas framöver. Iaf inom Europa.

Dock kan det ju finnas andra anledningar som motiverar din dotter att fara hem tidigare, exempelvis för att vara nära hennes kära far.

Nu vill jag absolut inte måla fan på väggen men om något skulle hända är nuvarande begränsningar i flygutbudet inte upplagt för att kunna få till en avresa med kort varsel.

Så skulle jag resonera om det gällde mig själv eller en anhörig.
 

HCas

Medlem
Skulle behöva lite hjälp att spekulera.
Dottern är ett år i Zürich. Planerad hemresa i juli för att börja skolan i höst. Fram till igår kändes det långt bort och väldigt safe, men med UDs nya avrådan börjar man fundera om hon kommer att kunna ta sig hem ö.h.t. I rådande stund flyger Swiss fortfarande på ARN några gånger i veckan, men frågan är hur länge till de anser att det finns kundunderlag... Släpper UD sin avrådan efter 15/6 så kan nog SAS komma igång igen. Men vad händer om avrådan förlängs? Trist att avbryta i förtid, men kanske enda vettiga att ta en flight nu medan det finns. Hur hade ni resonerat?

Jag tror inte heller att risken är så stor att läget är värre i juli än det är idag. En annan faktor är förstås vad hon gör i Zürich. Har hon jobb eller studier att sköta eller sitter hon bara ensam i husarrest? Och om det förra, blir det problem om hon lämnar i förtid eller är det ganska likgiltigt?

Har hon goda skäl att vara kvar skulle jag vara bekväm med det. Men har hon inga särskilda skäl att stanna kan hon ju lika gärna vara socialt isolerad i Sverige, för säkerhets skull.
 
Toppen