Senaste nytt

SAS trafikerar endast Umeå, Kiruna, Luleå och Visby from 06APR-2020

011430121

Medlem
Att SAS fortsätter flyga till vissa orter har mer att göra med postgången misstänker jag. Postengår delvis med flyg till Norrland och Gotland fortfarande, medan den går med tåg och lastbil söderut.
Vad har du för Källa att SAS flyger post till Norrland?
Jag trodde det gjordes på natten av andra bolag, vad är det då för bolag som med olika typer av äldre maskiner som flyger på kvällen natten ”runt om kring” i Svergie
 

Homer

Medlem
Märkligt att Umeå med runt 130.000 pers verkar vara viktigare än MMX anslutningen på runt 1mijon pers (när Kastrup är stängt för oss Sydsvenskar inkl flyglinjerna till/från Ängelholm).
Det är runt 60mil från bägge städer till Stockholm och både tåg och E4 går dit.
Hur motiverar myndigheterna detta?


Mellanlandning i Umeå på vägen till Kiruna?

Så har de flugit tidigare långt innan det blev coronakris.
SAS börjar flyga Umeå-Kiruna igen
Direktflyg Kiruna Umeå - Kiruna - NSD.se



t.ex den 20/4
KRN.jpg
 
Last edited:

JoelG

Medlem
Allt handlar inte om persontrafik. Frakt med reservdelar till industrin/anläggningsmaskiner är något som jag anser kan innefattas till upprätthålla samhällskritisk infrastruktur
 

Hachans

Medlem
Vad har du för Källa att SAS flyger post till Norrland?
Jag trodde det gjordes på natten av andra bolag, vad är det då för bolag som med olika typer av äldre maskiner som flyger på kvällen natten ”runt om kring” i Svergie
Ingen mer än att jag ser postsäckar lastas då och då när man sitter och kollar in lastningen. Men det är kanske bara under vissa omständigheter?
 

Byfånen

Medlem
Ingen mer än att jag ser postsäckar lastas då och då när man sitter och kollar in lastningen. Men det är kanske bara under vissa omständigheter?

Det är inte bara posten som använder säckar. Kan ha varit t.ex. Jetpak eller något annat fraktbolag som skickat paket/brev i en säck.
 

Homer

Medlem
Med risk att kvalificera in på topplistan för det mest meningslösa och coronauttråkade inlägget så är väl även denna typ av frakt "post" även om kunden inte är just Post Nord. :)


I vissa fall ja

Enligt 2 kap. 1 § postlagen (2010:1045) krävs det tillstånd för att bedriva postverksamhet.
Post- och telestyrelsen (PTS) är den myndighet som meddelar sådana tillstånd.
I lagen beskrivs postverksamhet som "regelbunden insamling, sortering, transport och utdelning av brev mot betalning" (1 kap. 2 § postlagen).
Detta innebär att postverksamhet endast är sådan verksamhet där befordringen sker med viss regelbundenhet, exempelvis att den i något avseende följer ett fastlagt utdelningsschema.
Därigenom skiljer man postverksamhet från exempelvis verksamhet som bedrivs av företag som hyr ut postboxar och bud- och kurirfirmor. Med brev avses en adresserad försändelse som ligger i kuvert eller annat omslag och som väger högst 2 kg. Vykort och liknande jämställs med brev.


https://www.pts.se/globalassets/sta.../postoperatorer/postoperatorer-per-200205.pdf


Postoperatörer med tillstånd att bedriva postverksamhet
Postoperatörer | PTS
 
Toppen