Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Xpressen

Medlem
Hej!

Vill tro att jag skriver på rätt sida i forumet, annars ber jag om ursäkt.

Tänkte samla ihop lite EB poäng för att i år nå upp till Diamond status. Detta med en kort varsel på resa till Thailand då jag nu har semester.

Letar efter en resa från Göteborg till Thailand, Krabi där Koh Lanta blir slutdestinationen. Syftet med resan är att tjäna ebpoäng och få upplevelser för mig som inte flyger så frekvent. Oftast när jag flyger till/från USA så blir det av enkelheten direktflyg. Det är inget måste nu, utan nu kan jag åka med flera mellanlandningar för att ex uppleva A380 eller annat flyg då upplevelsen är viktigare med loung, flyg och mat då jag reser själv.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  2. Var är din destination? Krabi helst då det är lättast att ta sig till Koh Lanta
  3. När vill/behöver du resa ut? 10 Mars +/- någon dag
  4. När vill/behöver du komma hem? Ca 2 veckor efter utresa
  5. Hur länge vill du vara borta? Ca två veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  7. I vilken kabinklass? I Business class
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Med Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) ca 60 000 SEK
  10. Vad är det viktigaste för dig? Upplevelser med flyg och lounger
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Ingen omöjlighet då upplevelserna är viktigare och jag inte har någon tid att passa med destination eller hemresa.

Med den budgeten borde du kunna få till en förstaklass. Lufthansa flyger first FRA-BKK med A380 och hem kan du ju försöka få till med SQ via singapore.

Om inte annat så kostar GOT-FRA-BKK-FRA-GOT i first med bokningsklass F (300% till Eurobonus) i skrivande stund 64 798:-, ingen speciellt rolig rutt, men du får tillgång till FCT i FRA vilket kan vara roligt nog och en väldans massa poäng.

Tillägg: Kan du tänka dig att åka till BKK istället för krabi och så har du mängder av möjligheter till att prova åtminstone två olika förstaklass produkter. Ser att även Swiss och Thai flyger första klass till och från BKK från Europa och det finns biljetter till priser under 60k. Ser framemot en rolig bokning och en bra rapport ;)
 
Last edited:

Johan12

Medlem
Funderar på Prag i april och kan åka SAS Plus

GOT-CPH-OSL-PRG
PRG-ARN-CPH-GOT

Tänkte passa på att ta 3 nätter i prag med när man ändå är ute och åker :)

Kalaset går på ca 3500sek och ger 7500 poäng. Behöver troligtvis 3-4000 poäng till men dessa tänkte jag eventuellt att man kan byta till sig via extra poäng.

Är det vettigt sett till poäng/sek?

Resan var bokad men nu avbokad så behöver lista ut hur man ska ta sig upp till guld...
Har blivit lite resande denna perioden så har SAS AMEX + SAS mastercard poängen på 32000 samt 1140 ihopskrammlade pga. ekonomi flighter inom Europa men inte med SAS....

Funderar i dagsläget på att Transferera 100k Extra poäng till 10k baspoäng och sedan köpa till resterande poäng för pengar.

Alternativt verkligen göra en mileage run utan övernattning alt. övernattning på flygplats men att kunna göra det innan juni känns ju inte helt troligt?

Fått mail från en hel del hotellkedjor där statusen förlängs med något sånt verkar det inte vara på SAS?
 

Skogi

Medlem
Resan var bokad men nu avbokad så behöver lista ut hur man ska ta sig upp till guld...
Har blivit lite resande denna perioden så har SAS AMEX + SAS mastercard poängen på 32000 samt 1140 ihopskrammlade pga. ekonomi flighter inom Europa men inte med SAS....

Funderar i dagsläget på att Transferera 100k Extra poäng till 10k baspoäng och sedan köpa till resterande poäng för pengar.

Alternativt verkligen göra en mileage run utan övernattning alt. övernattning på flygplats men att kunna göra det innan juni känns ju inte helt troligt?

Fått mail från en hel del hotellkedjor där statusen förlängs med något sånt verkar det inte vara på SAS?

Som det ser ut nu kommer inte SAS att förlänga statusen.
 

Berglund

Medlem
Funderar i dagsläget på att Transferera 100k Extra poäng till 10k baspoäng och sedan köpa till resterande poäng för pengar.
100k extrapoäng??? Du får naturligtvis värdera ett Eurobonus Guld precis hur du vill men här tycker jag nog ändå att du ska fundera en gång till!

100k extrapoäng köper ju ändå en tur- och returresa med SAS i business över Atlanten eller till Asien.

Om du redan nu behöver Amex Elite och SAS Mastercard samt behöver spendera 100k extrapoäng - då funderar jag på om du verkligen behöver ett guldkort. Du verkar ju bara flyga ett fåtal gånger. Är det då inte bättre att köpa till fasttrack och loungetillgång de gånger du väl flyger? Just nu lägger du väldigt mycket pengar för att bli guld, som du bara kommer att ha nytta av när du flyger. Fundera noga - i min värld är inte ett guldkort värt det du verkar spendera för att uppnå det.
 

Johan12

Medlem
100k extrapoäng??? Du får naturligtvis värdera ett Eurobonus Guld precis hur du vill men här tycker jag nog ändå att du ska fundera en gång till!

100k extrapoäng köper ju ändå en tur- och returresa med SAS i business över Atlanten eller till Asien.

Om du redan nu behöver Amex Elite och SAS Mastercard samt behöver spendera 100k extrapoäng - då funderar jag på om du verkligen behöver ett guldkort. Du verkar ju bara flyga ett fåtal gånger. Är det då inte bättre att köpa till fasttrack och loungetillgång de gånger du väl flyger? Just nu lägger du väldigt mycket pengar för att bli guld, som du bara kommer att ha nytta av när du flyger. Fundera noga - i min värld är inte ett guldkort värt det du verkar spendera för att uppnå det.

Projekt i Sverige och Europa iår och lite oflyt med bokningarna så det har ju gett rätt lite inom Europa och inom Sverige är det ju inte ens flyg och nu är det ju inga resor alls...

Men anledningen till det hela är att detta är 4:e året med guld och vill gärna inte bryta trenden för ett kommande lifetime gold. Kanske inte värt till vilket pris som helst dock ....
 

PontusBC

Medlem
Hej, ska erkänna att jag inte läst i tråden på länge och inte orkar läsa igenom hela. Så ursäkta om frågan är besvarad redan. Jag skulle helt enkelt vilja ha tips på hur man kan tjäna in 7200 baspoäng innan September är slut?
Finns det några resor som ger >1 baspoäng/kr?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hej, ska erkänna att jag inte läst i tråden på länge och inte orkar läsa igenom hela. Så ursäkta om frågan är besvarad redan. Jag skulle helt enkelt vilja ha tips på hur man kan tjäna in 7200 baspoäng innan September är slut?
Finns det några resor som ger >1 baspoäng/kr?
Vill du ha mer än 1 baspoäng per krona kan du flyga till SFO i plus som exempel. Älven "dyr" Lufthansa inomhus Europa med 1 stopp borde ge 2000 per segment och kosta under 8000. Tap har en hel del delivers bra deals nu i Business från olika ställen i Europa där du kanaler dra in omkring 2 baspoäng per krona.
 

Brandten

Medlem
Håll koll på Lufthansa's P och D class bara. Den ena ger 750 poäng per leg och den andra 2000.

Jag var bra trött på Lufthansa's käk efter min MR för EBD.
afecbcbf1a3cab84b83dbcde62c8e33e.jpg
73a9f650c061a6ec34d1d9021427b8bc.jpg
0137f3b6b471e3e4b57bd90b4086cf9e.jpg
 

Tomas E

Medlem
Hej, ska erkänna att jag inte läst i tråden på länge och inte orkar läsa igenom hela. Så ursäkta om frågan är besvarad redan. Jag skulle helt enkelt vilja ha tips på hur man kan tjäna in 7200 baspoäng innan September är slut?
Finns det några resor som ger >1 baspoäng/kr?
Om du vill boka i närtid lär ett möjligt svar vara ett antal rimligt prissatta resor i SAS Plus Smart, till länder som f.n. inte omfattas av reseavrådan och som inte behandlar alla svenskar som pestsmittade. Således valda delar av Europa. (Känner mig lite mer tveksam till att rekommendera en längre resa just nu.) Mer exakt vilka resor som är rätt för dig beror på dina förutsättningar. I din fråga saknas rätt mycket info:
  • Varifrån reser du?
  • Tänkte du kombinera med en snabbvisit på något ställe, eller bara se flygplatsers ankomst- och avgångshallar?
  • Kan du resa när som helst mellan nu och slutet av september eller bara vissa dagar?
  • Spelar det någon roll hur många ”resedagar” du behöver ägna åt att flyga in poängen?
  • Kan du tänka dig att flyga flera gånger fram och tillbaka till samma ställe eller vill du åtminstone se olika flygplatser?
  • Kan du tänka dig flygningar med byten som gör att du kommer fram först nästa dag?
  • Hur riskbenägen är du? (Åtminstone lite får jag anta, eftersom du tänker ge dig ut och resa...) Mer specifikt, känns det OK att redan nu boka resor med två byten i augusti-september trots risken att tidtabellen ändras eller flyg ställs in?
Har du väl svarat på dessa frågor kan du nog sätta dig med SAS lågpriskalender och leta själv! Är man flexibel med dagarna verkar det inte vara alltför svårt att hitta 1500 p-enkelresor (direktflyg till utanför Norden, eller med byte inom Norden/Baltikum) för under 1500 kr under juli-aug-sep eller 2250 p-enkelresor (utanför Norden med ett byte) för under 2250 kr. Det går även att hitta 3000 p-enkelresor (utanför Norden med två byten) för under 3000 kr, men själv skulle jag nog undvika dessa p.g.a. ”tidtabellsrisken”. Så svaret på frågan om det finns resor som ger >1 baspoäng/kr är ja, även bland SAS egna resor.

Exempelvis ger två tur- och returresor ARN-FRA 7500 poäng (SAS Plus Smart) om du ser till att två av de fyra enkelresorna inkluderar byte i CPH (eller OSL). 2 x 2250 + 2 x 1500. ARN-FRA är ju en resa som man kan klara av tur och retur samma dag, även med byte båda vägarna, tack vare rätt många avgångar.
 
Toppen