Senaste nytt

Qatar Airways flyger mot strömmen

H

Holmion

Guest
I en utmanande tid för flygindustrin så väljer Qatar Airways att hålla kvar en tredjedel av sin flotta i luften. I en intervju med Bloomberg tidigare idag, kunde CEO i Qatar Airways, Akbar Al Baker berätta att en tredjedel av deras flyglinjer upprätthålls. – Vi har ett socialt ansvar och vet att det fortfarande finns många som måste flyga.…
 

FrontX

Medlem
De kanske flyger folk, men kör ett fult spel för sin "service".
Vägrar återbetalning och erbjuder bara vouchers eller fri ombokning.

Personlig erfarenhet så blev hela min flygresa avbokad. Trodde att dessa flighter blivit inställda helt enkelt, men så gjorde jag en sökning och fann att man fortfarande säljer biljetter för samma datum och tid som de som Qatar avbokat för mig. Bara det att nu är de två eller tre ggr så dyra. Alltså avbokar de biljetter som bokats när det var billigt och tvingar folk att köpa de nya dyrare biljetterna istället. Fin service

Hittade bland annat en Business för 131.000. Rimligt ju
Och våra Economy som från början kostade oss två ca 13.000 skulle idag ligga på runt 34.000
 

QR A319

Medlem
De kanske flyger folk, men kör ett fult spel för sin "service".
Vägrar återbetalning och erbjuder bara vouchers eller fri ombokning.

Personlig erfarenhet så blev hela min flygresa avbokad. Trodde att dessa flighter blivit inställda helt enkelt, men så gjorde jag en sökning och fann att man fortfarande säljer biljetter för samma datum och tid som de som Qatar avbokat för mig. Bara det att nu är de två eller tre ggr så dyra. Alltså avbokar de biljetter som bokats när det var billigt och tvingar folk att köpa de nya dyrare biljetterna istället. Fin service

Hittade bland annat en Business för 131.000. Rimligt ju
Och våra Economy som från början kostade oss två ca 13.000 skulle idag ligga på runt 34.000

Kan du delge datum och flygnummer? Jag misstänker kanske att Bangkok är inblandat och där har de cancellerat flera avgångar om dagen. Var ni bokade på en sådan avgång så är det helt naturligt att de avbokar er istället för att gambla med ombokning till flighter som fortfarande lever men är under hårt tryck( QR och BKK är ett sådant undantag i dessa coronatider ) pga ombokningar av folk som redan rest ut och fått flighter inställda. Priser går upp och ner även utan Covid-19.
Värdet på er voucher är dessutom 14300kr istället för 13000 kr som ni betalade.
Om ni betalade lite mer för biljetten från början så hade den varit mer flexibel och ni hade kunnat avboka den och få alla pengar tillbaka med några knapptryck på hemdatorn.
 

Jönsson

Medlem
Kan du delge datum och flygnummer? Jag misstänker kanske att Bangkok är inblandat och där har de cancellerat flera avgångar om dagen. Var ni bokade på en sådan avgång så är det helt naturligt att de avbokar er istället för att gambla med ombokning till flighter som fortfarande lever men är under hårt tryck( QR och BKK är ett sådant undantag i dessa coronatider ) pga ombokningar av folk som redan rest ut och fått flighter inställda. Priser går upp och ner även utan Covid-19.
Värdet på er voucher är dessutom 14300kr istället för 13000 kr som ni betalade.
Om ni betalade lite mer för biljetten från början så hade den varit mer flexibel och ni hade kunnat avboka den och få alla pengar tillbaka med några knapptryck på hemdatorn.
Hemdatorn! Det uttrycket har jag nog inte sett under detta årtusendet. #nostalgi ;)
 

travelmode

Medlem
Det finns många anledningar till att inte boka med arabbolagen - en är att de inte är pålitliga.

Hur menar du när du säger pålitliga? Säkerhet eller punklighet eller service etc, vad syftar du på? Gäller det alla bolagen exempelvis även Royal Air Maroc, Oman Air också?
 

FrontX

Medlem
Kan du delge datum och flygnummer? Jag misstänker kanske att Bangkok är inblandat och där har de cancellerat flera avgångar om dagen. Var ni bokade på en sådan avgång så är det helt naturligt att de avbokar er istället för att gambla med ombokning till flighter som fortfarande lever men är under hårt tryck( QR och BKK är ett sådant undantag i dessa coronatider ) pga ombokningar av folk som redan rest ut och fått flighter inställda. Priser går upp och ner även utan Covid-19.
Värdet på er voucher är dessutom 14300kr istället för 13000 kr som ni betalade.
Om ni betalade lite mer för biljetten från början så hade den varit mer flexibel och ni hade kunnat avboka den och få alla pengar tillbaka med några knapptryck på hemdatorn.

Det gäller inte BKK. Rutten är irrelevant. Det är sättet man gör det på som är poängen här.

Nu har vi inte åkt än. Men låt säga att man är utomlands och ska hem. Då avbokas plötsligt biljetten och man tvingas köpa en ny för mer än dubbla priset. Vouchern har för många, tydligen dröjt flera veckor dessutom. Så då ska folk behöva betala för sin redan betalda biljett igen.
Att jag väljer den billigare biljetttypen är också irrelevant eftersom de själva bryter mot lagen när de inte erbjuder återbetalning oavsett biljetttyp i det här läget.

Och vad ska jag med en voucher till. Qatar Airways är inte först på min lista av flygbolag efter det här precis. Profitera på folks desperation
 
Toppen