Senaste nytt

SAS flyger till Lima 2 April (SK7030/31) för att hämta hem danska medborgare under Corona-tider

Vad jag vet drar en A340 väldigt grovt ca 6,5-7 ton i timmen, en A350 grovt 5,5 ton i timmen. På 14-14,5 timmmar borde det bli ca 80 vs 100 ton.

Fick se hela flightplan och de beräknade ca 80 ton bränsle på flighten CPH-LIM. De tanka dock maskinen med 108 ton bränsle vilket gör att ELDF (estimated landing fuel) blir 28 ton. De har både FLL och MIA som enda alternativ vid händelse av divert, vilket tydligen är extremt ovanligt just på grund av distansen mellan flygplatserna.

Väntar på återresans flightplan :)
 
Last edited:

011430121

Medlem
Fick se hela flightplan och de beräknade ca 80 ton bränsle på flighten CPH-LIM. De tanka dock maskinen med 108 ton bränsle vilket gör att ELDF (estimated landing fuel) blir 28 ton. De har både FLL och MIA som enda alternativ vid händelse av divert, vilket tydligen är extremt ovanligt just på grund av distansen mellan flygplatserna.
Det måste vara mer bränsle på hemvägen eftersom det skal vara enligt uppgift 280 pax ombord, hem resan tar väl något kortare flygtid. så det kanske kvittar.
 
Det måste vara mer bränsle på hemvägen eftersom det skal vara enligt uppgift 280 pax ombord, hem resan tar väl något kortare flygtid. så det kanske kvittar.
Gissar de flyger en helt annan väg hem än denna nedresan. En mer direkt väg över Sydamerika över mot Spanien. Men vi får se, planen läggs upp ca 5 timmar före avgång!

De låg ca 15 ton under MTOW (Maximum Take Off Weight) på utresan.
 

JoelG

Medlem
Hmm, ändå lite konstigt att SAS väljer att ha en rutt som innebär en restid på nästintill 15.5 timmar. Flyg från exempelvis Frankfurt/Paris tar 11,5 timmar vilket då är 4 timmar kortare igår/någon dag sedan. Kan det bero på stängt luftrum? Någon som har mer info? :)
 

henke12

Medlem
Hmm, ändå lite konstigt att SAS väljer att ha en rutt som innebär en restid på nästintill 15.5 timmar. Flyg från exempelvis Frankfurt/Paris tar 11,5 timmar vilket då är 4 timmar kortare igår/någon dag sedan. Kan det bero på stängt luftrum? Någon som har mer info? :)

Mig veterigen finns inga stängda luftrum just nu,

Ingen inside, men när man färdplanerar så är det många faktorer som väger in,
tex dessa
* Undervägsavgifter (priset för att flyga i någons luft)
* Bränslepriser (kanske kan det vara bra att mellanlanda nånstans där soppan är billig)
* Väder på sträckan (prognos för dåligt väder undviker man om möjligt)
* Höjdvindar (medvind = bra)
* Oroshärdar (undviker krigszoner osv)
* ETOPS
* Räckvidd

finns säkert fler jag inte tänkt på

Det gör ju inget om man flyger 15,5h om man inte har bråttom och kan spara in soppa på att flyga en längre sträcka med medvind och lägre undervägsavgifter tex. :rolleyes:
 

SK1989

Medlem
Hmm, ändå lite konstigt att SAS väljer att ha en rutt som innebär en restid på nästintill 15.5 timmar. Flyg från exempelvis Frankfurt/Paris tar 11,5 timmar vilket då är 4 timmar kortare igår/någon dag sedan. Kan det bero på stängt luftrum? Någon som har mer info? :)
Verkar som om Flightradar24 inte trackade flighten för än över Nordsjön varpå 'time since departure' inte stämmer. Flygplanet lämnade CPH strax efter kl. 02 lokal tid och kommer vara framme efter ungefär 14 timmar och 30 minuter i luften. :)
 
Toppen