Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

011430121

Medlem
Har en ”date” med damen ifråga till Boston i mitten av januari.
Måste säga att den nya yttre målningen som hon kommer att få tilltalar mig.
Hoppas även det inre, vilket jag tycker är viktigaste, faller mig i smaken.
Ut resan rad 1, vilket är 2-2 seating returen är rad 2 där man sitter 1-1
 

Scanwing

Medlem
Undrar vad Corona gör med marknaden för narrowbody på longhaul. Känns som det antingen kommer bli succé då efterfrågan inte räcker till att fylla de stora flygplanen, men då på befintliga linjer. Eller så dör marknaden så pass att de linjer dessa flygplan är tänkta att flyga på ej längre finns, och bolagen istället fokuserar på färre linjer.
 

HCas

Medlem
Undrar vad Corona gör med marknaden för narrowbody på longhaul. Känns som det antingen kommer bli succé då efterfrågan inte räcker till att fylla de stora flygplanen, men då på befintliga linjer. Eller så dör marknaden så pass att de linjer dessa flygplan är tänkta att flyga på ej längre finns, och bolagen istället fokuserar på färre linjer.

Vanskligt att sia om men min gissning är att vi kommer gå mot färre linjer och färre avgångar men större flygplan. Airbus kanske gav upp A380 lite för tidigt...
 

NyfikenGrau

Medlem
Har egentligen svårt att se nån dålig marknad för ett modernt bränslesnålt flygplan med lång räckvidd som kan gå med vinst på långdistans med färre passagerare än traditionella longhaul-plan. Utgår från att oljepriskriget som pågår nu är över om nåt år, tror det generellt kommer vara för riskabelt att satsa på för stora/törstiga plan.

Men hur som helst, kul att första A321LR verkar vara på g! Ska bli intressant att se om det blir nån ändring av destinationer längre fram pga viruset. Världens medicinhuvudstad Boston känns ju som ett bra förstamål..i övrigt känns det inte riktigt som läge att öppna nya linjer det närmsta året.
 
A321LR är igentligen en vanlig A321NEO med extra tankar i lastrummet.
Skulle inte marknaden för longhaul finnas är det ganska lätt att återställa maskinen till en vanlig A321NEO och flyga den på diverse europalinjer
A321XLR har däremot betydande ingenjörsmässiga förändringar jämfört med A321LR
 
Toppen