Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

De måste ju boka om hela biljetten så att ni får anslutningsflyg ARN-CPH också
Är det så? Bra lösning i så fall. Ser på vår bokning att vi (just nu) missar flyget mellan Bangkok och Krabi. Anledningen är att utresan har blivit flyttad 1 dygn framåt, men där har inte flyg två blivit ombokat än. Vi får se när Thai korrigerar detta.
 

palmen

Moderator
Är det vekligen så. Jag har också levt i den uppfattningen men fått beskedet att ombokningen sker så långt i förväg så det är inte ett krav utan jag kan välja att avboka om det nya alternativet inte passar.
Ja, du har köpt A till B, då kan de inte tvinga dig att starta resan från X.
Du har ett alternativ att avboka, men ingenstans i 261/2004 står det att de får ändra din destination eller vart resan startar.
 

Canadien

Medlem
Är det vekligen så. Jag har också levt i den uppfattningen men fått beskedet att ombokningen sker så långt i förväg så det är inte ett krav utan jag kan välja att avboka om det nya alternativet inte passar.
De måste erbjuda dig en A-X-B eller avbokning. Kan inte tvinga dig starta i Köpenhamn
 

samet

Medlem
Ja, du har köpt A till B, då kan de inte tvinga dig att starta resan från X.
Du har ett alternativ att avboka, men ingenstans i 261/2004 står det att de får ändra din destination eller vart resan startar.

Det var precis min uppfattning också. Men när svaret från Thai bara blir -Nej!

Vad gör man då? EU261 är ju svårt att hävda innan resan och man vill ju komma iväg.
 

bankb

Medlem
Min fru är ju thai och handlar massa grönsaker från dessa butiker. Priserna är ju rätt höga redan. Misstänker att de kommer bli dyrare inom kort. Går tyvärr inte att bunkra färska grönsaker.

För att inte tappa ämnet. Jag har 3 bokningar med Thai. Ville boka av, om men de bad mig återkomma om 2-3 veckor.
Fick info idag från en grossist av thaimat. De grönsakerna han hade på lager nu är de sista han får in innan CPH linjen börjar flyga igen... mycket tråkigt. Inte kunna flyga till Thailand själv och inte kunna köpa frukt i Sverige...
 
Kollade på Thai:s hemsida och deras information gällande inställda/ändrade flyg. Som jag tidigare har skrivit så har vi en resa bokad i mitten av okt med utresa från Arlanda. Detta har Thai ändrat till utresa från Köpenhamn istället men hemkomst fortfarande Arlanda.
Enligt kunniga och pålästa forum medlemmar så kan Thai inte göra på detta viset om de inte löser transporten för oss från Arlanda till Köpenhamn. Informationen från Thai är följande;

-Our flights are still cancelled as previously announced and our passengers still have the right to claim refunds. The new tickets can be used if the passengers wish to travel to/from Copenhagen instead. The transportation cost to/from Copenhagen is paid by the passenger

Vad är det som gäller? Resan är för övrigt bokad via Ving och inte med Thai. Hur ska jag göra?
//Otto
 

SimonXYZ

Medlem
Om du inte vill resa från Köpenhamn så tillåter Thai återbetalning. Det kan så klart kompliceras av att Ving är inblandad. Jag hade dock ringt Thai och kollat en gång till om de kan lägga på ARN-CPH. Ibland hjälper det när man kan ge dem exakta flygnummer. Det ser ut som att de fortfarande säljer den typen av rutter.

Skärmavbild 2020-05-23 kl. 08.56.26.png
 

Attachments

  • Skärmavbild 2020-05-23 kl. 08.58.48.png
    Skärmavbild 2020-05-23 kl. 08.58.48.png
    273,4 KB · Visningar: 438
Toppen