Senaste nytt

Återbetalning för inställt Norwegian-flyg

Hej forumet,

Hittade ingen passande tråd, och gissar att det kan vara en hel del som sitter i samma sits som jag givet den stora mängden inställda Norwegian-flyg givet Covid-19 och övrig situation.

Jag hade en (större grupp-)bokning med Norwegian för 2 veckor sedan, som några dagar innan avgång ställdes in. Jag fick mail från Norwegian, loggade in och begärde full återbetalning via deras hemsida. So far so good.

Enligt reglerna så ska ju återbetalningen göras inom 7 dagar.
TICKET REFUND (Article 8 Regulation 261/2004)
Regulation 261/2004 provides that airlines must refund your ticket no later than 7 days after the scheduled flight by bank transfer. You are entitled to a refund of both your outward and return flights if the return flight is cancelled and to a refund of your return flight if you have already flown your outward flight.
Men givet Norwegians finansiella situation, så har jag såklart viss förståelse för att de inte kan återbetala samtliga biljetter på en gång.

I fredags gjorde jag (utan några större förväntningar) ett telefonsamtal till deras Kundtjänst, men de kunde inte ge mer svar än att det "just nu tar längre tid än normalt att hantera återbetalningar, givet den rådande situationen".

Hur hade ni agerat nu?

Givet att köpet av biljetterna gjordes med ett kreditkort, så förstår jag att det i vissa situationer även finns möjlighet till att kräva tillbaka pengarna av kortutgivaren (m.h.t. konsumentkreditlagen). Men om jag tolkar det rätt, så är det framförallt om resebolaget går i konkurs - och det får vi väl hoppas att de inte heller gör.
 

MTheC

Medlem
Jag har ett liknande ärende och har tröttnat på att vänta så har skickat det till kortutgivaren. Är inte alls övertygad om att Norwegian ens arbetar med att återbetala - jag ringde också deras kundtjänst och de försökte då upprepade gånger få mig att acceptera cash points istället och när jag inte ville det så sa de att det säkert kan ta flera månader innan återbetalning sker, känns då ganska osäkert om bolaget då ens finns kvar.

Får se hur lång tid det tar för kortugivaren att hantera då jag skulle tro att de har flera sådana fall. Vid tidgare sådana ärenden så har det gått ganska snabbt men denna gång indikerades redan i det automatiska mailet jag fick att de hade större belastning än vanligt och att den förväntade handläggningstiden var minst 1 vecka. Jag har nu väntat en vecka så hoppas att jag relativt snart får besked.
 
Jag har ett liknande ärende och har tröttnat på att vänta så har skickat det till kortutgivaren. Är inte alls övertygad om att Norwegian ens arbetar med att återbetala - jag ringde också deras kundtjänst och de försökte då upprepade gånger få mig att acceptera cash points istället och när jag inte ville det så sa de att det säkert kan ta flera månader innan återbetalning sker, känns då ganska osäkert om bolaget då ens finns kvar.

Får se hur lång tid det tar för kortugivaren att hantera då jag skulle tro att de har flera sådana fall. Vid tidgare sådana ärenden så har det gått ganska snabbt men denna gång indikerades redan i det automatiska mailet jag fick att de hade större belastning än vanligt och att den förväntade handläggningstiden var minst 1 vecka. Jag har nu väntat en vecka så hoppas att jag relativt snart får besked.

Intressant! Jag ska göra ett försök att begära liknande. Uppdatera gärna tråden här ifall du eller någon annan får svar!
 

Migato

Medlem
Har en bokning till Spanien den 17e april. Just nu möjlighet att boka om eller avbokning till Cash points. Förväntar mig mig att de kommer ställa in flyget snart.
 
Jag har ett liknande ärende och har tröttnat på att vänta så har skickat det till kortutgivaren. Är inte alls övertygad om att Norwegian ens arbetar med att återbetala - jag ringde också deras kundtjänst och de försökte då upprepade gånger få mig att acceptera cash points istället och när jag inte ville det så sa de att det säkert kan ta flera månader innan återbetalning sker, känns då ganska osäkert om bolaget då ens finns kvar.

Får se hur lång tid det tar för kortugivaren att hantera då jag skulle tro att de har flera sådana fall. Vid tidgare sådana ärenden så har det gått ganska snabbt men denna gång indikerades redan i det automatiska mailet jag fick att de hade större belastning än vanligt och att den förväntade handläggningstiden var minst 1 vecka. Jag har nu väntat en vecka så hoppas att jag relativt snart får besked.

Hur gick du tillväga? Ringer du Amex och förklarar läget?
 

Capa

Medlem
Hur gick du tillväga? Ringer du Amex och förklarar läget?

Kan komma med lite input här. Det gäller inte Norwegian men har i alla fall bäring på Amex. För Norwegian så ombads jag fylla i deras onlineformulär för återbetalning. De gick bra, så får se hur lång tid det tar innan pengarna återbetalas. Det kommer säkert att ta tid, men jag tänker sitta still i båten och vänta. Går de i KK så får jag vända mig till Amex.

Amex reseförsäkring (AXA) de tar inte emot några telefonsamtal överhuvudtaget just nu. De hänvisar till onlineförmuläret på hemsidan. De hävdar dessutom att det är utsiktslöst att begära ersättning för inställda flyg om flygbolaget erbjuder voucher eller ombokning. De hävdar att detta räknas som "ersättning" för den inställda flygresan och därmed kommer inte Amex att gå in i dessa fall.

Från Amex/AXA:

"...Måste dock hänvisa att ifall flygbolaget erbjuder ombokning/voucher så kommer inte försäkringen kunna återbetala något. Ni måste därför vara i kontakt med flygbolaget för att få en full återbetalning på de pengar ni lagt ut och bara invänta deras besked. Ifall de enbart erbjuder vouchers men ni vill fortfarande ha ert fulla belopp, bör ni reklamera företaget.Beklagar över detta men det är våra bestämmelser vi måste följa."

Stämmer verkligen detta? Jag har en bokning med Air Europa där de inte erbjuder full återbetalning så jag tänker fylla i deras onlineformulär och göra en claim på fulla beloppet. Men det låter ju lite märkligt att man inte har något skydd av Amex om flygbolaget erbjuder någon form av ersättning som man inte vill ha, när man samtidigt enligt gällande EU-lagstiftning är berättigad till full ersättning. Eller har jag missat något?

 
Toppen