Senaste nytt

Hotell / Hotellkedjor i spåren av Corona - Allmän tråd

Mayfair hotell i Los Angeles avbokade min vistelse i början av juni nu pga att de stänger igen pga Corona. Kanske är en hint att jag bör omboka min resa dit.
 

toer00

Medlem
Mitt hotell i Lissabon har stängt så kan således inte bo där (i slutet av april). Det verkar dock inte tal om att få pengar tillbaka utan mer ett ”tillgodokvitto” som ska användas ska inom ett visst datum. Hade varit toppen med en EU-förordning angående detta lika flyget. För det här tycker jag är som att likställa mot att ett flyg ställs in. Eller tänker jag helt fel här??

Om hotellet är stängt och vägrar att betala tillbaka (exakt samma samma gällde för mig, Sevilla i början av april). påpeka då att iom att de har stängt så är det att betraktas som en avbokning från deras sida och då kan de inte tillhandahålla tjänsten "övernattning". Påpeka även att du avser att göra kortreklamation (gör det oavsett, som en "säkerhetsåtgärd"). I mitt fall gav detta resultat och efter 4 rundor gav de med sig och krediterade mitt kort med hela beloppet.
 

toer00

Medlem
Kanske dags för FYND om kan kommer i väg till USA/Kanda som planerat i Juli, vad tror ni, pang reor... ;-) 5 stjärnor till priset av 3...?? ;)
 

Glenn E

Medlem
Accor ger ju ut hälften av nätterna som krävs för att behålla sin status. Jag bodde min första natt på ett Accor hotell 5 mars.
Jag har nu silver men borde ha guld för 7 nätter har inte kommit in ännu.
I tisdags fick jag 5 nätter och 1000 statuspoäng.
Det betyder att jag bara behöver 55 nätter istället för 60 för att nå Platinum nivån . Då ingår 2 frukostar , afternoon tea och Lounge på Accor hotell i Asia Pacific området.
Kanske jag får 15 nätter då min senaste stay kommer in:) Jag får se
 

Homer

Medlem
Som jag påpekade tidigare äger de stora kedjorna nästan inga hotell, och det gäller inte bara i USA.
Den här artikeln är daterad 25:e mars, så garanterat mycket värre nu.


Big-Name Hotels Go Empty and Smaller Owners Are Hurt
More than 90 percent of the hotels in the U.S. are franchised, and these
owners say their business has been devastated by the coronavirus pandemic.
The bulk of that debt wasn’t borrowed by the big chains, like Marriott International and Hilton Hotels & Resorts.
Rather, it belongs to individuals like Mr. Patel , investors and even publicly traded real estate funds.

Over the past two decades, many large hotel brands like Marriott and Hilton have moved to a so-called “asset light” model, in which they don’t take out mortgages to build hotels. Instead, the risk is held by individuals or investment funds that borrow the money.

Marriott, for example, owned or leased just 28 properties in the United States



Big-Name Hotels Go Empty and Smaller Owners Are Hurt - The New York Times
 

Glenn E

Medlem
Det är fyrdubbla poäng på Accor i Kina nu. Som Platinum får man tillbaka 119 poäng , dvs 2,38 euro per 10 euro betalt exklusive skatt.
Det blir cirka 21,2% i Kina.
Gäller till 31 Augusti.
Jag bokade Pullman Shanghai South 3 Maj till 9 Augusti så det lär bli en del poäng. Då jag checkar ut har jag nått Diamant nivån.
 
Toppen