Senaste nytt

Hotell / Hotellkedjor i spåren av Corona - Allmän tråd

Emil123

Medlem
Hade en bokning i Warzawa på Mercure (Accor) via hotels under påsk. Fick först ett mail förra veckan att jag kunde avboka och få en värdekupong att använda inom 12-mån på samma hotell, gjorde dock inte det. Nu fick jag precis ett till mail att min vistelse avbokats:

”Bokningen har avbokats av boendet. Om avbokningen har skett på grund av restriktioner med anledning av coronaviruset (covid-19) behöver inga avbokningsavgift eller andra belopp betalas, och du kommer att återbetalats de belopp som eventuellt betalats.”

Någon som fått liknande? Bokningen var fortfarande kvar när jag loggade in nyss.
 

jumbooze

Medlem
Jag jobbar inom betong branchen. I måndaga hade vi en gjutning i lund då hotel djingis kahn skall utöka med en byggnad på 9 våningar. Vi gjöt botten plattan i garaget. 760m3 betong. Samtidigt som jag åker dit för att se hur leveranserna går av betongen och pratar med byggföretaget säger de att hotellet har 0 rum uthyrda och har i prinsip permiterat all personal. De måste kännas konstigt att bygga ut och samtidigt ej ha rummen uthyrda...

Borde fyllt schaktet med jord igen var min tanke då...
Har utsikt över arbetsplatsen från min lägenhet, för min del så är det bara att fylla igen
 

FrontX

Medlem
Jag förstår inte riktigt varför de större hotellkedjorna ändå har alla sina hotell öppna. Om man ser till Sverige t.ex och Stockholm så är det en handfull gäster på hotell med 300+ rum. Varför fokuserar man inte allting till ett eller två hotell tillfälligt istället och på så sätt får ner sina omkostnader.

Menar ..El, värme, tvätt, personal, livsmedel osv är rätt stora utgifter för ett hotell
 

Jönsson

Medlem
Jag förstår inte riktigt varför de större hotellkedjorna ändå har alla sina hotell öppna. Om man ser till Sverige t.ex och Stockholm så är det en handfull gäster på hotell med 300+ rum. Varför fokuserar man inte allting till ett eller två hotell tillfälligt istället och på så sätt får ner sina omkostnader.

Menar ..El, värme, tvätt, personal, livsmedel osv är rätt stora utgifter för ett hotell
Antagligen för att de flesta hotellkedjorna i sverige är franchise.
 

mha321

Medlem
Är det inte så att Nordic Choice dels har franchise men även drift på en hel del av hotellen? De äger inte fastigheten, men står för (merparten av) personalen, och det är ju personalen som kostar löpande.
 

Sebbeh

Medlem
Det finns choice hotel som enbart är franchise i Stockholm. Sen är det så att dom stora hotellen kostar rätt mycket att stänga ner och starta upp. Så det har nog gjorts kalkyleringar i hur länge det ska pågå för att vara värt att stänga ner.
 

Jönsson

Medlem
Fast det är fortfarande inget argument mot att man inte stänger vissa hotell. I slutändan är det ändå Choice som bestämmer och dit pengarna går. Om inte, så hade Petter inte haft några ekonomiska problem nu om alla hotell stod för sig själv
Det var inte ett svar på din teori om att stänga hotell utan en replik på ditt påstående om att Nordic Choice och scandic inte har några franchisehotell.
 
Toppen